1 kwietnia most w Cigacicach zostanie zamknięty dla ciężkich pojazdów. Czarny scenariusz zakłada, że most zostanie zamknięty dla aut

Michał Korn

Wideo

Zobacz galerię (17 zdjęć)
Od 1 kwietnia 2019 roku most w Cigacicach zostanie zamknięty dla ciężkich pojazdów. Czarny scenariusz zakłada, że za kilka lat może on zostać całkowicie zamknięty dla ruchu pojazdów.

Od 1 kwietnia 2019 roku most w Cigacicach zostanie zamknięty dla pojazdów ciężarowych o masie od 3,5 tony w górę. Sytuacja ta jednak może ulec zmianie. Wszystko zależne będzie od tego w jakim w jakim stanie znajdować będzie się obiekt w przyszłości.

Problem jest poważny, bowiem stan mostu już teraz budzi ogromne wątpliwości. Jezdnia jest popękana, na całej długości występują liczne koleiny. Do tego dochodzi stan techniczny samej konstrukcji. Na pewno nie pomaga fakt, iż przez most przejeżdżają ciężkie samochody ciężarowe.

Most w Cigacicach to jedyna logiczna alternatywa w przypadku, kiedy ruch na odcinku S3 Zielona Góra - Sulechów zostaje zablokowany przez wypadek lub prace techniczne. Problem z ewentualnym zamknięciem mostu w Cigacicach dla ruchu pojazdów mechanicznych czy utrudnień w ruchu dotknie nie tylko mieszkańców Cigacic, Górzykowa, Stożnego, ale także wielu innych miejscowości, jak Zielona Góra, Świebodzin. Chodzi o wszystkich, którzy mimo szybszej obok S3 wybierają trasę alternatywną przez stary most, dla podróżujących autobusami. Wielu turystów będących w regionie specjalnie jeździ przez Cigacice m.in. po to, aby zobaczyć samą konstrukcję z początku XX wieku oraz znajdujące się w jego okolicy elementy fortyfikacji.

Fatalny stan mostu

Obecnie stan mostu nie pozwala, aby kursowały nim pojazdy o ciężkiej masie. Rada powiatu zielonogórskiego przyjęła jednoznaczne stanowisko mówiące o tym, że skoro miasto przejęło most, to powinno go teraz jak najszybciej wyremontować.

Drugą nitką S3 na moście w Cigacicach pojedziemy jeszcze w tym roku!

Kilkanaście milionów na remont

Jak powiedział wiceprezydent Krzysztof Kaliszuk, miasto przejęło most, bowiem uważano, że dzięki temu łatwiej będzie pozyskać fundusze na jego modernizację. Jeśli obiekt znalazłby się w rejestrze zabytków to łatwiej będzie można dostać dofinansowanie. Niestety na gruntowny remont obiektu w Cigacicach potrzeba kilkunastu milionów złotych.

Nieoficjalnie mówi się, że kwota remontu starego mostu w Cigacicach mogłaby sięgnąć nawet 20 mln zł, ale dokładnych wyliczeń jeszcze nie ma. Przygotowywany jest plan niezbędnych robót, które należy wykonać przy całej konstrukcji. Decydującą kwestią do ustalenia jest zbadanie trwałości obecnej płyty mostu. Jeśli trzeba będzie ją całkowicie wymienić, wówczas cena remontu będzie dużo wyższa.
CIGACICE I ODRA Z LOTU PTAKA

1 kwietnia most w Cigacicach zostanie zamknięty dla ciężkich...

Most w Cigacicach tylko dla pieszych i rowerzystów

Nie wykluczone, że jeśli stan mostu w Cigacicach będzie się pogarszał, to za kilka lat może stać się on dostępny jedynie w formie ścieżki dla pieszych i rowerzystów. Aby jednak do tego nie dopuścić wymagana jest jego szybka modernizacja.

Obecny most w Cigacicach został otwarty w 1925 roku (Pierwszy drewniany most powstał w 1862 - do dziś zachowały się po nim przyczółki: ziemny na lewym brzegu Odry, a murowany na prawym. Ruch na "starym moście" odbywa się co prawda w dwóch kierunkach, ale z racji wąskiego przejazdu, ruchem kieruje tam sygnalizacja świetlna.

Zobaczcie Cigacice i Odrę z lotu ptaka. Po latach odzyskuje ...

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Redakcjo, miejcie litość - postarajcie się zatrudniać dziennikarzy znających ortografię.

K
KS971

Dlaczego zielonogórzanie mają płacić za remont mostu, z którego prawie nie korzystają? Jeśli mieszkańcom Cigacic zależy na krótszej przeprawie przez Odrę, to niech sami sfinansują remont lub zdobędą środki z innych źródeł niż z budżetu Zielonej Góry.

N
NikodemFM

Rowerzyści też czekają, aż w końcu zostanie dokończona budowa ścieżki rowerowej od Chynowa w kierunku Cigacic. W kierunku Zatonia powstała już pod koniec września 2018, to już pół roku temu było... jak S3 jest zablokowane i wszyscy jadą przez Cigacice to strach tam rowerem ulicą jechać

u
urbi

Problem jest bardzo poważny i zamiast się obrzucać inwektywami , trzeba się zjednoczyć i walczyć o to , aby ten most został jak najszybciej wyremontowany . Jest to przede wszystkim w interesie mieszkańców okolicznych miejscowości a także wszystkich tych , którzy pracują w Cigacicach . Dziwi mnie pisanie przez redaktora , że to tylko utrudnienie dla turystów , etc. Ten most pozwala ludziom , firmom na normalną działalność , uczniom na dojazd do szkół , rolnikom na dojazd na pola. Nie można pozwolić na to , aby z czasem odciąć ludzi od możliwości zarabiania , uczenia się tylko dlatego , że lokalni włodarze nie potrafią lub nie chcą się porozumieć . W związku z tym uważam za SKANDALICZNĄ wypowiedż pana Kaliszuka dla , którego ten most może być kładką . Nie możemy się na to zgodzić . Trzeba zakasać rękawy i działać , aby ten czarny scenariusz się nie ziścił .

s
sdc

KGHM może dać na ratowanie zabytków zamiast dotować kościół za 18mil zł rocznie.

j
janusz

A może wielka firma ROCKWOOL dołoży się do ratowania zabytku ?

p
podatnik ZG

Panom z urzędu miasta pragnę zwrócić uwagę, że niezależnie od tego czy do remontu wykorzysta się pieniądze miejskie czy pieniądze z dotacji centralnej - to one i tak pochodzą z naszych podatków. Nawet te pieniądze z UE. Więc zamiast pleść dyrdymały o dotacjach, wpisywaniu na listę zabytków itp, znajdźcie w 900-milionowym budżecie dużej Zielonej Góry te 15 mln z naszych podatków. Nota bene, można było sobie na kilka lat podarować wymianę ławeczek w parkach i ta kwota już byłaby na remont już dawno.

L
LUBUSZANIN

TO NIECH ODDA RYDZYK ZA NIC DOSTAŁ 190 MIL !

M
Mieszkaniec

Wystarczyło by aby Policja częściej patrolowała most gdyż ciężarówki powyżej 10ton ( takie ograniczenie jet dzisiaj) nagminnie jeżdżą po moście pomimo zakazu. Nawet dzisiaj jechała wielka wywrotka i kierowca miał głęboko gdzieś zakaz. Kilka razy dzwoniłem na Policję informują że właśnie na most wjeżdża ciężarówka , w odpowiedzi usłyszałem że zanim ktoś podjedzie to TIRa już tam nie będzie i cała interwencja nie ma sensu. Kierowcy jadący TIRem do Rockwoola również częśtą jadą przez stary most. I to jest główna przyczyna złego stanu nawierzchni jak i spodniej części mostu. Korozja to inna para kaloszy.

Dodaj ogłoszenie