Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

14 mln kary dla Kronopolu

Źródło: Biuro Prasowe UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Kronopol blisko 14 mln zł kary.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Kronopol blisko 14 mln zł kary. sxc.hu
Kronopol i Akuna Polska – to przedsiębiorstwa, które zawarły niedozwolone porozumienia z dystrybutorami swoich produktów.

Zebrane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas kontroli z przeszukaniem materiały oraz prowadzona analiza wykazały, że Kronopol przez ponad 10 lat, od 2001 do 2012 r., ustalał z autoryzowanymi przedstawicielami oraz hurtowniami przedstawicielskimi minimalne hurtowe ceny odsprzedaży swoich produktów. Dotyczyło to płyt wiórowych i pilśniowych, używanych głównie w przemyśle meblowym. W efekcie zmowy, wybranych produktów Kronopolu nie można było kupić taniej, niż po uzgodnionej przez przedsiębiorców cenie minimalnej. Stosowanie przez autoryzowanych dystrybutorów cen niższych od ustalonych, groziło bowiem sankcjami finansowymi ze strony producenta.

Maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję może wynieść 10 proc. przychodu. Na obniżkę sankcji przedsiębiorca uczestniczący w zmowie może liczyć, jeśli podejmie współpracę z Urzędem. Kronopol dostarczył istotne informacje, m.in. korespondencję handlową oraz notatki ze spotkań z dystrybutorami, a także zaprzestał udziału w zmowie. Dlatego Prezes UOKiK zdecydowała o obniżeniu sankcji finansowej o 30 proc. Ostatecznie kara nałożona na Kronopol wyniosła blisko 14 mln zł (13 738 187,90 zł).

Porozumienie ze swoimi dystrybutorami zawarła również spółka Akuna Polska. Zajmuje się ona sprzedażą suplementów diety na zasadach marketingu sieciowego (wielopoziomowego). W takim systemie kontrahent nabywa za określoną cenę produkty bezpośrednio od Akuna, a następnie odsprzedaje je kolejnemu dystrybutorowi w ramach tzw. linii sponsorskiej lub klientowi końcowemu, czyli konsumentowi. Z informacji uzyskanych przez UOKiK wynika, że przez ponad 10 lat spółka ustalała sztywne ceny detaliczne, po których dystrybutorzy mieli obowiązek sprzedawania produktów konsumentom. Ponadto uniemożliwiała swoim partnerom handlowym swobodny wybór kontrahentów, narzucając od kogo mogą kupować i komu sprzedawać. Za praktykę ograniczającą konkurencję Prezes UOKiK nałożyła na Akuna Polska karę w wysokości ok. 160 tys. zł (159 534,89 zł).

Wszystkie wymienione w komunikacie decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska