Możliwość zrobienia zakupów w domu, w każdym momencie i przede wszystkim atrakcyjne ceny - to sprawia, że coraz częściej i chętniej kupujemy w sieci. W zeszłym roku 25 proc. europejskich internautów kupiło sprzęt elektroniczny właśnie w sieci.
Niestety, zakupy wirtualne nie zawsze oznaczają realne korzyści. W ubiegłym roku w związku z problemami zakupów poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość do rzeczników konsumentów trafiło ponad 15 tys. skarg.
Od 2007 roku komisja europejska organizuje międzynarodowe dni… przeszukiwania internetu - wybierając branżę i określając warunki badania. W tym roku sprawdzono metody stosowane przez sklepy internetowe sprzedające sprzęt RTV i AGD.
W ramach wspólnej akcji państwa członkowskie przebadały 369 stron sklepów internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. W wyniku przeprowadzonej akcji okazało się, że aż 55 proc. skontrolowanych stron zawiera nieprawidłowości.
Na co zwracać uwagę
* Najczęstszym problemem, stwierdzonym na 131 stronach, było umieszczanie informacji wprowadzających klientów w błąd odnośnie przysługujących im praw. Chodziło zwłaszcza o możliwości odstąpienia od umowy w czasie 10 dni.
* Na 93 stronach zabrakło informacji o całkowitej cenie, jaką musimy zapłacić kupując sprzęt RTV i AGD w sieci. W szczególności brak informacji o kosztach przesyłki czy też podawanie cen bez uwzględnienia podatków.
* Ponadto kontrolujący zwrócili uwagę na brak lub niekompletne informacje na temat przedsiębiorcy takie, jak nazwa, adres pocztowy czy adres e-mail. Tego typu nieprawidłowości stwierdzono na 65 przebadanych stronach internetowych.
Strony bywają nieuczciwe
ZAKUPY W SIECI
Kupując przez inetrnet masz prawo:
1 Pod każdym pretekstem zwrócić towar w terminie 10 dni od dnia jego dostarczenia (w przypadku usługi - od dnia zawarcia umowy).
2 W sytuacji, gdy na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o:
* nazwie i siedzibie sklepu,
* kosztach, terminie i sposobie dostawy,
* cenie obejmującej także cło i podatki,
* zasadach zapłaty,
* prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni,
* miejscu i sposobie składania reklamacji
- termin, w którym możesz zrezygnować z zakupu wynosi aż trzy miesiące!
Ponadto sprzedawca nie może też żądać zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego) - takie żądanie jest bezprawne.
Brak adresu sklepu, informacji o przedsiębiorcy lub prawie do odstąpienia od umowy - to najczęściej spotykane problemy przez europejskich konsumentów kupujących sprzęt elektroniczny w sieci.
Nasz polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już po raz drugi uczestniczył w tym przedsięwzięciu. Efektem polskiej kontroli jest 10 przeszukanych stron internetowych oferujących sprzęt elektroniczny.
Wobec sześciu z nich planowane są postępowania wyjaśniające. W przypadku dwóch sklepów w związku z podejrzeniem praktyki mającej znaczenie transgraniczne, polski urząd poprosił o podjęcie działań przez Francję i Niemcy. W ramach tej edycji sprawdzono informacje zawarte na stronach:
* www.morele.net
* www.3kropki.pl
* www.e-cyfrowe.pl
* www.emarket.pl
* www.1klik.pl
* www.pixmania.com/pl/pl/home.html
* www.esc.pl
* www.magafoto.cz
* www.eukasa.pl
* www.notebooki.pl
Przedsiębiorcy, u których stwierdzono problemy będą proszeni o wyjaśnienie stosowanych praktyk. W niektórych przypadkach podjęte czynności prawne mogą doprowadzić do nałożenia kary na tych, którzy dopuścili się rażącego nadużycia.
Ostatecznie zastosowane działania zostaną zaprezentowane jednak w połowie 2010 roku.
Na podstawie informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Pensja minimalna 2024
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?