Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akcja usuwania zapory czołgowej na drodze [ZDJĘCIA, MAPA]

Zbigniew Borek, Dariusz Brożek
Przygotowania do usunięcia zapory przeciwczołgowej
Przygotowania do usunięcia zapory przeciwczołgowej Dariusz Brożek
Podczas budowy ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 24 i dawnej "3" - między Skwierzyną a Trzebiszewem - robotnicy odkopali poniemiecką zaporę przeciwpancerną. W poniedziałek, 28 września, rozpoczęła się operacja jej wydobycia i usunięcia. To oznacza blokadę drogi.

Zapora waży około 100 ton i ma 11 m długości, składa się z dwóch części, które rozdzieliły się w trakcie przygotowań do podniesienia.

Zaporę odkopano podczas budowy ronda na skrzyżowaniu dawnej drogi krajowej nr 3 z drogą nr 24 między Skwierzyną a Trzebiszewem. To element fortyfikacji Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Razem z pobliskim bunkrem zapora broniła drogi na Kostrzyn nad Odrą i przesłaniała od północy grupę warowną Lüdendorff na Lisiej Górze. Wykopana przez robotników zapora ma 11 metrów długości, 2,5 metra szerokości i waży aż 100 ton (w przybliżeniu oczywiście). Ma historyczną wartość, dlatego drogowcy zamierzają ją wykopać i przenieść w inne miejsce. Skomplikowaną operacja rozpoczęła się we wczesnych godzinach rannych. Od godz. 7 został zamknięty przejazd na drodze krajowej nr 24 (z Kostrzyna na Poznań) w okolicach nowo powstającego ronda na skrzyżowaniu starej „trójki” z drogą krajową nr 24 w kierunku Kostrzyna.

- Ze względu na spore wymiary i wagę, konieczne jest zaangażowanie jednego z największych dźwigów do przeniesienia zapory, przy jednoczesnym zachowaniu jej wartość historycznej. Jest ona bowiem jedną z nielicznych zachowanych w całości - informuje Anna Jakubowska, główny specjalista do spraw komunikacji społecznej oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Zielonej Górze.

Z informacji od niej wynika, że element umocnień zostanie przeniesiony kilkaset metrów od ronda, tak aby wraz z bunkrem (dla fachowców: oznaczonym jako Pz. W. 875) znajdującym się nieopodal, tworzyła historyczną całość.
Na czas zamknięcia drogi obowiązywać będzie tymczasowa organizacja ruchu. - Specjalnie przygotowane tablice informować będą o możliwości objazdu, a ruch będzie dodatkowo kierowany ręcznie - informuje Anna Jakubowska z dyrekcji dróg. Jej zdaniem z utrudnieniami należy się liczyć przez około 24 godziny.

Międzyrzecki Rejon Umocniony to system umocnień stworzony przez Niemców w latach 1934–1944 dla ochrony wschodniej granicy (tzw. Bramy Lubuskiej i przedmościa odrzańskiego). Jak podkreśla internetowa Wikipedia, MRU to jedne z największych podziemi fortyfikacyjnych świata. Łączną długość podziemnych korytarzy szacuje się na 35 km.

Zapora przeciwczołgowa na skrzyżowaniu dróg nr 24 i starej "3"
Zapora przeciwczołgowa na skrzyżowaniu dróg nr 24 i starej "3" Archiwum GDDKiA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska