Automatyczna skrzynia biegów bez tajemnic. Oznaczenia, opinie, budowa, wymiana oleju. Czy opłaca się kupić auto z automatyczną skrzynią?

oprac. (pik)
Automatyczna skrzynia biegów bez tajemnic. Jak jeździć samochodem z automatem, jak serwisować taką skrzynię? Pixabay
Automatyczne skrzynie biegów coraz powszechniej montowane są w europejskich samochodach. Wielu kierowców wciąż jednak nie jest do nich przekonanych. Podpowiadamy, jakie są oznaczenia w automatycznych skrzyniach biegów, jakie są o nich opinię, jak powinno się jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów oraz jaka jest jej budowa i najczęstsze usterki.

Automatyczna skrzynia biegów - jakie ma oznaczenia?

Na początek podstawy, czyli oznaczenia automatycznej skrzyni biegów. Różnią się one od skrzyń manualnych, w których mamy ponumerowane poszczególne biegi oraz oznaczony bieg wsteczny. W automatycznych skrzyniach biegów możemy się natknąć na następujące oznaczenia (mogą one występować w różnej konfiguracji, w zależności od modelu samochodu):

  • P – Parking, pozostawiamy zaparkowany samochód na tym biegu
  • R – Reverse, bieg wsteczny
  • N – Neutral, czyli popularny „luz”. W tej pozycji skrzynia biegów nie przenosi napędu na koła. Pozycja podobna do P, lecz bez blokady kół. W tej pozycji można uruchamiać lub wyłączać silnik. Korzystamy z niej również, gdy chcemy holować pojazd z automatyczną skrzynią biegów.
  • D – Drive. Jest to pozycja do jazdy do przodu na wszystkich dostępnych biegach
  • 1, 2, 3, L, S - Poszczególne pozycje, na których uruchamiamy specjalne tryby jazdy. Korzystamy z nich np. podczas hamowania silnikiem, holowania przyczepki lub gdy ruszamy ze śliskiego podłoża, np. śniegu.
  • 1 - skrzynia biegów wykorzystuje tylko pierwszy bieg
  • 2 - skrzynia korzysta tylko z dwóch pierwszych biegów
  • 3 - skrzynia korzysta z trzech pierwszych biegów
  • S – Sport - automatyczna skrzynia biegów pracuje w trybie sportowym. Dłużej utrymuje wysokie obeoty, zmienia biegi bardziej agresywnie
  • W – Winter (snow) - w niektórych samochodach może być oznaczonym śnieżynką lub gwiazdką. To tryb zimowy który służy do jazdy na śliskich nawierzchniach. Gdy uruchomimy ten tryb samochód może ruszać z drugiego biegu. Uwaga! Używanie tego przełożenia w normalnych warunkach może skutkować uszkodzeniem automatycznej skrzyni biegów!
  • Hold - służy do zablokowania danego przełożenia. Na przykład po wybraniu tego trybu na czwartym biegu skrzynia blokuje ten bieg.
  • Shift Lock - to przełożenie umożliwia nam zmianę położenia dźwigni zmiany biegów w warunkach serwisowych. Tego przełożenia używamy, gdy nie działa stacyjka oraz gdy nie ma możliwości, aby wcisnąć hamulec główny.
  • +/- i M - tryb, w którym możemy zmieniać biegi ręcznie. W zależności od producenta system ten może nosić inne nazwy.

Opinie o automatycznej skrzyni biegów

Kierowcy, którzy nigdy nie jeździli samochodem z automatyczną skrzynią biegów obawiają się takich przekładni. Trzeba jednak pamiętać, że odpowiednio eksploatowana i serwisowana automatyczna skrzynia biegów nie powinna ulegać awarii. W przypadku kupna samochodu używanego warto przyjrzeć się historii napraw samochodu i powierzyć auto mechanikowi, który przyjrzy się stanowi automatycznej skrzyni biegów.

Szczególnie w mieście automatyczna skrzynia biegów pokazuje swoje zalety. W czasie jazdy w korkach, gdy przyspieszamy i zwalniamy, automatyczna zmiana biegów może być nieoceniona. Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku awarii automatycznej skrzyni biegów, koszty jej naprawy mogą być bardzo wysokie. Wszystko przez stopień skomplikowania takich przekładni, który jest znacznie wyższy, niż skrzyń manualnych.

Automatyczna skrzynia biegów bez tajemnic. Jak jeździć samochodem z automatem, jak serwisować taką skrzynię? Pixabay

Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Styl jazdy samochodem z automatyczną skrzynią biegów nie powinien się różnić od jazdy samochodem z przekładnią manualną. Trzeba tylko pamiętać o kilku ważnych zasadach.

  • W samochodzie z automatyczną skrzynią biegów w ogóle nie używamy lewej nogi. Stopa zawsze powinna być z boku i nie dotykamy nią pedału hamulca.
  • Hamulec i gaz obsługujemy tylko stopą prawą.
  • Podstawowa zasada: nigdy nie naciskamy jednocześnie gazu i hamulca.
  • Nie wolno też w czasie jazdy zmieniać pozycji wybieraka na „N”, czyli luz.
  • Nie włączamy też biegu wstecznego, ani pozycji „P” zanim samochód całkowicie się nie zatrzyma. Popełnienie tych błędów może skutkować kosztowną awarią skrzyni biegów.

VIDEO: Jak jeździć samochodem z automatyczną skrzynią biegów?

Serwisowanie i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Automatyczne skrzynie biegów wymagają regularnej wymiany oleju. To bardzo ważne! Regularnie wymieniany olej zapewni skrzyni dobrą i niezawodną pracę. Pamiętajmy, że olej w skrzyni należy wymieniać nawet, gdy producent samochodu twierdzi, że nie jest to konieczne. Olej w automatycznej skrzyni biegów należy wymieniać co 60-90 tys. kilometrów.

Niestety, wymiana oleju w przekładni automatycznej zazwyczaj bywa skomplikowana, przez co podnosi to koszty tej operacji. Wymianę oleju w automatycznej skrzyni najlepiej powierzyć fachowcom. Wybór odpowiedniego oleju jest tu kluczowy. dobranie złego oleju może skończyć się nawet uszkodzeniem przekładni.

Awarie automatycznych skrzyni biegów. Dlaczego automatyczna skrzynia biegów szarpie?

Szarpanie automatycznej skrzyni biegów często wcale nie musi oznaczać awarii samej skrzyni. Zdarza się, że winne są luzy w układzie napędowym. Dzieje się tak m. in. w samochodach z tylnym napędem. Luzy mogą powstać na wale napędowym, tylnych wahaczach czy stabilizatorach. Luzy możemy też spotkać na poduszkach skrzyni biegów i poduszkach silnika.

Automatyczna skrzynia biegów może szarpać również, gdy silnik samochodu jest w kiepskiej kondycji i dostaje dodatkowe powietrze. Jeśli nie ma innych winowajców, to szarpiąca skrzynia może oznaczać awarię zaworów sterujących automatyczną skrzynią biegów. Mozę one być zabrudzone i się zawieszać. Dzieje się tak, gdy zapominamy o regularnej wymianie oleju. Dzieje się tak też wtedy, gdy zapominamy o wymianie oleju.

VIDEO: Taki powinien być prawdziwy supersamochód. Lamborghini Huracan Performante Spyder osiąga "setkę" w 3,1 sekundy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie