MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Autostrada A4 z Katowic do Krakowa będzie bezpłatna. Minister infrastruktury deklaruje, że opłaty zostaną zniesione

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Autostrada A4 między Katowicami i Krakowem będzie bezpłatna. Na razie jednak musimy się przygotować na podwyżkę opłat za przejazd nią. Podwyżka wchodzi w życie 3 kwietnia 2023 r.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Autostrada A4 między Katowicami i Krakowem będzie bezpłatna. Na razie jednak musimy się przygotować na podwyżkę opłat za przejazd nią. Podwyżka wchodzi w życie 3 kwietnia 2023 r.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Arkadiusz Gola
To już ostatnie cztery lata płatnej autostrady A4 między Katowicami i Krakowem. Mamy potwierdzenie Ministerstwa Infrastruktury, które zapowiada zniesienie opłat na całym, koncesyjnym odcinku i dobudowanie trzecich pasów. Obecnie opłaty pobiera tam Stalexport Autostrada Małopolska, który także miał plany dotyczące rozbudowy tej trasy. Na razie jednak, od 3 kwietnia czeka nas podwyżka opłat za przejazd tym odcinkiem.

Były zapowiedzi ministra, jest potwierdzenie

O tym, że Ministerstwo Infrastruktury prawdopodobnie nie przedłuży koncesji na utrzymanie, zarządzanie i pobieranie opłat 61-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 miedzy Katowicami i Krakowem mówił wielokrotnie minister Andrzej Adamczyk. Zwykle mówił o tym, pytany przez dziennikarzy przy okazji innych wydarzeń. Początkowo zapowiadał przejęcie A4 i wprowadzenie tam państwowego systemu poboru opłat e-TOLL.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Taki system obowiązuje już na dwóch płatnych odcinkach autostrady A4 i A2. Jest to najtańszy w Polsce system opłat na autostradach, gdzie przejechanie jednego kilometra autostrady kosztuje 10 groszy.
Ostatnio w Krakowie, Adamczyk powiedział jednak więcej, że niewykluczone, iż odcinek ten w ogóle będzie bezpłatny.
Poprosiliśmy o szczegóły rzecznika Ministerstwa Infrastruktury. Zapytaliśmy jakie plany ma ministerstwo w stosunku do obecnie płatnego odcinka A4. Odpowiedź jest jednoznaczna. Kierowcy będą zadowoleni.

- Umowa koncesyjna ze Stalexportem na zarządzanie autostradą A4 Kraków – Katowice wygaśnie w 2027 roku. Zgodnie z zapowiedzią ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, zaplanowano, że po jej zakończeniu zarząd nad tym odcinkiem A4 przejmie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a opłaty za przejazd zostaną zniesione – mówi Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Ile kosztuje przejazd poszczególnymi, płatnymi odcinkami autostrad? Zapraszamy do kolejnych zdjęć, pod którymi znajdą Państwo te dane.Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Najdroższa autostrada w Polsce. Oto stawki opłat za przejazd...

Budowa trzeciego pasa na autostradzie A4

Minister Adamczyk zapowiedział także budowę trzeciego pasa na obu kierunkach tej trasy. Kierowców ta wiadomość z pewnością cieszy, bo już dziś przejazd między Krakowem i Katowicami jest kłopotliwy, a natężenie ruchu ciągle tam rośnie.
Szacuje się że średnio dziennie przejeżdża tamtędy około 45-46 tysięcy pojazdów. To sporo, zważywszy na to, że są tam tylko dwa pasy ruchu w obu kierunkach.

Stalexport też chciał dobudować trzecie pasy na autostradzie A4

Jak do ministerialnych deklaracji odnosi się obecny koncesjonariusz autostrady A4 – Stalexport Autostrada Małopolska?

- Jedyna data, którą uwzględniamy prowadząc projekt koncesyjny to wskazany w umowie na rozwój i zarządzanie autostrady A4 Katowice-Kraków rok 2027 jako czas wygaśnięcia koncesji. Nigdy nie spotkaliśmy się z deklaracją strony publicznej o zamiarze jej przedłużenia – mówi Rafał Czechowski, rzecznik firmy Stalexport Autostrada Małopolska S.A.

W kontekście rosnącego natężenia ruchu na A4, spółka w publicznej wypowiedzi prezesa Emila Wąsacza przed kilkoma laty odniosła się do przyszłości tego odcinka, deklarując gotowość zaproponowania modelu sfinansowania i wybudowania trzeciego pasa.

- Koncesja na A4 jest projektem w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Wobec wyraźnie zbliżającej się konieczności poszerzenia drogi, zadeklarowaliśmy w tym duchu gotowość rozważenia wybudowania trzecich pasów i sfinansowania inwestycji kredytem. Zdolność do jego spłaty byłaby oparta o pobór opłat z przedłużonej koncesji dla naszej firmy – dodaje Rafał Czechowski. – Niestety, nie było ciągu dalszego tego wątku w rozmowach ze stroną publiczną – kończy.

Ruch na śląsko-małopolskim odcinku A4 wciąż rośnie

Wątek był podniesiony jeszcze przed wybuchem pandemii. Wtedy natężenie ruchu na tym odcinku systematycznie rosło. W czasie pandemii nastąpił drastyczny spadek ruchu. Tak, jak na wszystkich innych trasach. Od ubiegłego roku jednak liczba korzystających z A4 kierowców znowu rośnie.
Zauważają to zarówno kierowcy, jak i sam koncesjonariusz. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020/21 roku ruchu, gdyby zliczyć wszystkie odcinki wchodzące w skład płatnej A4 – to średni ruch wyniósłby tam nawet do 50 tysięcy pojazdów na dobę. Największy jest w okolicach Balic, tam średnio w czasie doby przejeżdża ponad 70 tysięcy aut.
Warto też wiedzieć, że w skład odcinka koncesyjnego, oprócz odcinka płatnego, wchodzi też A4 w Katowicach od węzła Murckowska. Tymczasem trasa od węzła Murckowska do węzła Mikołowska jest jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg w Polsce. Średni ruch, według wyników ostatniego Generalnego Pomiaru Ruchu wyniósł tam w 2021 roku ponad 105 tysięcy pojazdów na dobę.

3 kwietnia czeka nas podwyżka opłat za przejazd A4 Katowice - Kraków

Na razie jednak, wszystko wskazuje na to, że czekają nas jeszcze cztery lata odpłatnego korzystania z autostrady A4, zarządzanej przez Stalexport Autostradę Małopolską. Na dodatek, 3 kwietnia w życie wejdzie kolejna podwyżka opłat, za przejazd tą trasą.

Obecnie za przejechanie nieco ponad 60-kilometrową trasą między Katowicami i Krakowem trzeba zapłacić 26 złotych w jedną stronę. Po podwyżce będzie to już 30 złotych w jedną stronę – 60 zł w obie, jeśli będziemy wracać tą samą trasą. To cena przy płatności manualnej na bramkach. Taniej będzie przy płatnościach automatycznych. Wtedy przejazd w jedną stronę, po podwyżce będzie kosztował 26 zł. Koncesjonariusz ma utrzymać rabat dla transakcji automatycznych (elektroniczny pobór opłat A4Go i Telepass, a także videotolling z aplikacjami: Autopay, SkyCash, mPay, IKO oraz z kartami ORLEN Flota) realizowanych za przejazd samochodami osobowymi. Powyższe ceny dotyczą pojazdów o masie do 3,5 tony.

Nie przeocz

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening kadry Michała Probierza przed EURO 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera