Plan docelowy zakłada, że wszystkie autostrady w Polsce będą płatne. W tej chwili na większości z nich działa system viaTOLL, za pośrednictwem którego myto płacą kierowcy ciężarówek i autobusów. Kierowcy wszystkich pojazdów płacą za przejazd odcinkami o długości 728 km. Wszystkie otwarte do ruchu autostrady mają w tym momencie 1520 km.
Kierowcy aut osobowych i motocykli poruszają się za darmo m.in. po odcinkach autostrad A1 Toruń - Stryków i A4 Dębica - Rzeszów. Z formalnego punktu widzenia są to bowiem place budowy i ciągle trwają tam prace.
By wprowadzenie opłat było możliwe, potrzebne są również parkingi, stacje benzynowe oraz oczywiście same bramki. A tych w najbliższych latach GDDKiA budować nie zamierza. W 2017 r. ma ruszyć elektroniczny system poboru myta, który będzie działał na wszystkich autostradach i będzie obowiązkowy dla wszystkich kierowców. Bramki z kasami i szlabanami staną się niepotrzebne. Urzędnicy nie podają na razie żadnych szczegółów na temat tego systemu.
Płatne autostrady w Polsce - mapa
Kto ustala stawki myta?
Wszystkie budowane odcinki oraz te, które są już gotowe, ale nie pobiera się na nich opłat, zostaną objęte systemem nadzorowanym przez GDDKiA. Znaczy to tyle, że koszt przejazdu będzie ustalać tu minister infrastruktury, a o utrzymanie i remonty drogi zadba generalna dyrekcja. Przedstawiciele GDDKiA przekonują, że przejazd będzie kosztował tyle samo, co na autostradach A2 Stryków – Konin i A4 Katowice – Wrocław. W tej chwili jest to 10 groszy za kilometr dla samochodów osobowych i 5 groszy za kilometr dla motocykli.
Sytuacja wygląda inaczej na trasach zarządzanych przez prywatne firmy, tzw. koncesjonariuszy. Kwestię opłat za przejazd regulują umowy między tymi przedsiębiorstwami a resortem infrastruktury. Zgodnie z nimi, minister ma wpływ na wysokość myta na dwóch odcinkach - A1 Gdańsk - Toruń, zarządzanym przez Gdańsk Transport Company, a także autostradzie A2 Świecko - Nowy Tomyśl, zarządzanym przez spółkę Autostrada Wielkopolska.
W przypadku pozostałych odcinków autostrad koncesyjnych, wysokość opłat ustają zarządzające nimi firmy - a więc na A2 Nowy Tomyśl - Konin jest to Autostrada Wielkopolska, a na A4 Katowice - Kraków Stalexport Autostrada Wielkopolska. Co ważne, do myta na autostradach koncesyjnych doliczany jest VAT.
Na autostradzie A1 Gdańsk - Toruń kierowcy samochodów osobowych i motocykliści płacą za kilometr 20 groszy. Na A2 ze Świecka (opłaty pobierane są od Rzepina) do Konina stawka myta to 27 groszy za kilometr, a na A4 Katowice - Kraków to aż 32 grosze za kilometr. Z kolei każdy przejechany kilometr A4 z Katowic do Wrocławia kosztuje 10 groszy.
Opłaty za autostrady
Autostrady w Polsce posiadają dwa systemu poboru opłat na bramkach - zamknięty i otwarty. Ten pierwszy funkcjonuje na trasach zarządzanych przez GDDKiA oraz A1 Gdańsk - Toruń i A2 Świecko - Nowy Tomyśl. Kierowca płaci za każdy przejechany kilometr na bramkach, które umieszczono na wszystkich zjazdach z trasy oraz na jej początku i końcu.
System zamknięty działa natomiast na A2 Nowy Tomyśl - Konin oraz A4 Katowice - Kraków. Tutaj myto pobiera się na bramkach ustawionych w poprzek autostrady. Kierowca musi zapłacić za cały odcinek między nimi. W przypadku autostrady A2 opłaty pobierane są w czterech miejscach – pod Nowym Tomyślem, Poznaniem, Wrześnią i Koninem. Odcinki stanowiące obwodnice Poznania i Konina są darmowe. Na autostradzie A4 opłatę wnosi się na placach poboru myta pod Katowicami i Krakowem. Kierowca płaci po połowie za przejazd danym odcinkiem na jego początku i końcu.
O tym się mówi: Andrzej Kuchar jednak nie kupi Wisły Kraków
Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA kierowcy samochodów osobowych mogą płacić za przejazd bez zatrzymywania się na bramkach. Muszą jednak wykupić urządzenie viaAUTO, które działa w systemie viaTOLL.
Komunikator można kupić m.in. na stacjach benzynowych oraz w punktach obsługi, których wykaz jest dostępny na stronie www.viatoll.pl. Opłat za drogi można później dokonywać na trzy sposoby. Najłatwiejszy i najbardziej popularny przypomina doładowanie konta w taki sam sposób jak zasilanie telefonu na kartę. Kierowca musi w punkcie obsługi podać numer urządzenia i wpłacić minimum 50 zł. Można także zarejestrować urządzenie przez internet i kontrolować swoje wydatki oraz samodzielnie zasilać konto przez sieć. Istnieje także możliwość opłacania rachunków z dołu. Wówczas operator systemu przysyła kierowcy comiesięczny rachunek.
Płatne odcinki autostrad w Polsce:
Autostrada A1 – Gdańsk – Toruń
Zarządca: Gdańsk Transport Company
Długość: 152 km
Wysokość opłat:
- samochody osobowe 29,9 zł (20 gr/km)
- motocykle – 29,9 zł (20 gr/km)
Autostrada A2 – Stryków – Konin
Zarządca: GDDKiA
Długość: 99 km
Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 9,9 zł (10 gr/km)
- motocykle – 5 zł (5 gr/km)
Autostrada A2 – Konin - Poznań - Świecko
Zarządca: Autostrada Wielkopolska
Długość: 255 km
- samochody osobowe – 69 zł (27 gr/km)
- motocykle – 69 zł (27 gr/km)
Autostrada A4 – Kraków – Katowice
Zarządca: Stalexport Autostrada Małopolska
Długość: 62 km
Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 20 zł (32 gr/km)
- motocykle – 10 zł (16 gr/km)
Autostrada A4 – Gliwice - Wrocław
Zarządca: GDDKiA
Długość: 160 km
Wysokość opłat:
- samochody osobowe – 16,2 zł (10 gr/km)
- motocykle – 8,1 zł (5 gr/km)
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?