To przyszłość motoryzacji
Pojazdy wodorowe są uważane za przyszłość motoryzacji. Korzystanie z samochodu lub autobusu wodorowego nie powoduje emisji spalin do środowiska, dzięki czemu jazda staje się ekologiczna, a to w dzisiejszych czasach jest niezwykle ważne. Niestety miejsc, gdzie kierowcy mogą zatankować wodór jest w naszym kraju jak na lekarstwo. Ale to powoli się zmienia. Na rozwój infrastruktury paliw alternatywnych stawia PKN Orlen, który w najbliższych latach planuje uruchomienie kolejnych ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. Te mają powstać w Bielsku Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Koncern otrzymał na ten cel ponad 60 milionów bezzwrotnego unijnego dofinansowania.
Budujemy nowoczesną gospodarkę wodorową w Europie. Nasz projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych. To potwierdza, że ścieżka wyznaczona przez naszą strategię wodorową jest właściwym kierunkiem rozwoju zrównoważonego biznesu. Nie zwalniamy tempa, bo wiemy, że wodór to przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób naszą pozycję na europejskim rynku. Budujemy kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązując współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego przyjaznego środowisku paliwa - mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
Stacje będą ogólnodostępne i całodobowe oraz przystosowane do użytkowania przez pojazdy zasilane wodorem. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad czterdziestu autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych wodorem. Stacja w Gorzowie ma zostać oddana do użytku w połowie 2025 roku.
Miliardy na inwestycje w wodór
W ramach pilotażu w tym roku koncern uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru w Krakowie. Natomiast już w drugiej połowie przyszłego roku otwarte zostaną stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach. Zgodnie z założoną strategią, do 2030 roku na inwestycje w wodór nisko i zeroemisyjny spółka przeznaczy 7,4 mld zł. W tym czasie planuje budowę międzynarodowej sieci hubów wodorowych, czyli specjalnych centrów, w których będzie produkowany wodór nisko i zeroemisyjny oraz sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce powstanie prawie 60 takich stacji, na Słowacji około 26, a w Czechach 28.
Zobacz również:
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?