Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie modernizacja linii Gorzów - Międzychód. Odbudują też kładkę w Gorzowie

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Przy okazji modernizacji linii Gorzów – Międzychód ma zostać odbudowana kładka dla pieszych przy moście kolejowym w Gorzowie.
Przy okazji modernizacji linii Gorzów – Międzychód ma zostać odbudowana kładka dla pieszych przy moście kolejowym w Gorzowie. Tomasz Rusek
Linia kolejowa Gorzów - Międzychód pójdzie do modernizacji. Właśnie trafiła na listę podstawową programu Kolej Plus. W ramach inwestycji mają powstać tory do strefy, a także kładka przez Wartę.

- To dla nas świetna wiadomość – cieszył się w czwartek 6 kwietnia prezydent Jacek Wójcicki. Wczesnym popołudniem mówił, że miasto właśnie dostało informację, iż zmodernizowana będzie linia kolejowa z Gorzowa do Międzychodu.

Samorządy na północy Lubuskiego o modernizację tego odcinka zabiegają od lat. Projekt modernizacji został nawet zgłoszony do rządowego programu Kolej Plus. W zeszłym roku nie załapał się jednak na pieniądze, czyli na listę podstawową. Był jednak pierwszy na liście rezerwowej i właśnie teraz został przesunięty wyżej. Może być zatem drugim w Lubuskiem projektem zrealizowanym w ramach programu Kolej Plus. W lutym tego roku podpisano już umowę na finansowanie linii Bieniów – Lubsko.

Odbudują kładkę w Gorzowie

Co ma być zrobione przy okazji modernizacji linii z Gorzowa do Międzychodu?
- To przede wszystkim remont linii Skwierzyna – Międzychód, dzisiaj praktycznie nieeksploatowanej. To modernizacja linii Gorzów – Skwierzyna, gdzie będą zmienione przystanki, a trasa będzie zmodernizowana. To też budowa przystanków Gorzów Zachód, który będzie na wysokości placu Słonecznego. To też odbudowa kładki dla pieszych przy moście żelaznym. I – co dla Gorzowa kluczowe – odbudowa i nowa trasa odcinka linii 415, czyli „sięgacza” do strefy ekonomicznej – wyliczał w czwartek prezydent Wójcicki.

- To dla nas świetna wiadomość – cieszył się wczoraj prezydent Jacek Wójcicki. Wczesnym popołudniem mówił, że miasto właśnie dostało informację, iż zmodernizowana będzie linia kolejowa z Gorzowa do Międzychodu.
Samorządy na północy Lubuskiego o modernizację tego odcinka zabiegają od lat. Projekt modernizacji został nawet zgłoszony do rządowego programu Kolej Plus. W zeszłym roku nie załapał się jednak na pieniądze, czyli na listę podstawową. Był jednak pierwszy na liście rezerwowej i właśnie teraz został przesunięty wyżej. Może być zatem drugim w Lubuskiem projektem zrealizowanym w ramach programu Kolej Plus. W lutym tego roku podpisano już umowę na finansowanie linii Bieniów – Lubsko.
Co ma być zrobione przy okazji modernizacji linii z Gorzowa do Międzychodu?
- To przede wszystkim remont linii Skwierzyna – Międzychód, dzisiaj praktycznie nieeksploatowanej. To modernizacja linii Gorzów – Skwierzyna, gdzie będą zmienione przystanki, a trasa będzie zmodernizowana. To też budowa przystanków Gorzów Zachód, który będzie na wysokości placu Słonecznego. To też odbudowa kładki dla pieszych przy moście żelaznym. I – co dla Gorzowa kluczowe – odbudowa i nowa trasa odcinka linii 415, czyli „sięgacza” do strefy ekonomicznej – wyliczał wczoraj prezydent Wójcicki.

Jeśli chodzi o trasę do strefy ekonomicznej, są dwa warianty do wyboru. Pierwszy: na wysokości mleczarni na Wieprzycach tory skręcałyby w kierunku węzła z drogą S3. Drugi: tory zostałyby poprowadzone łukiem za oczyszczalnią ścieków.
Którykolwiek wariant zostałby ostatecznie wybrany, tory i tak mają zostać poprowadzone do ul. Złotego Smoka.
- Dla strefy ekonomicznej to bardzo dużo – mówił prezydent Gorzowa.

Kto złoży się na inwestycję?

Wartość całego projektu to ponad 300 mln zł. Większość, bo 85 proc. kwoty, ma wyłożyć rząd w ramach dofinansowania. Na pozostałe 15 proc. mają złożyć się samorządy.

- Te 15 proc. jest do podziału. Jedną połowę płaci urząd marszałkowski, a drugą gminy leżące przy trasie linii – mówi Wójcicki. Pieniądze wyłożyłby więc Gorzów, Deszczno, Skwierzyna, Przytoczna i Międzychód. Urząd marszałkowski miałby wyłożyć około 25 mln zł, a Gorzów – 13 mln zł.

- Program zakłada realizację do 2029 roku. Pierwsze lata to byłoby opracowanie dokumentacji – mówiła wiceprezydent Iwona Olek.

- Liczymy, że za trzy lata będzie możliwość realizacji inwestycji – dodawał Jacek Wójcicki.

Marszałek się dołoży? Jest zainteresowany

Wstępna informacja o przesunięciu modernizacji linii Gorzów – Międzychód dotarła już także do Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze, który zgłaszał lubuskie projekty do Kolei Plus.

- Samorząd województwa lubuskiego wspiera rozwój transportu w regionie i jest zainteresowany realizacją projektu w ramach programu Kolej Plus. Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego oczekuje na szczegóły decyzji – powiedział nam Paweł Kozłowski, rzecznik urzędu.

Gdy dojdzie do modernizacji linii Gorzów – Międzychód, północna stolica Lubuskiego zyska najkrótsze połączenie z Poznaniem. Dziś do stolicy Wielkopolski szynobusy jeżdżą przez Krzyż, natomiast pociągi pośpieszne przez Zbąszynek.

Dodajmy, że w ramach programu Kolej Plus sfinansowany ma zostać odcinek Międzychód – Poznań. Znajdującymi się tam torami kolej nie wozi pasażerów do Gorzowa od lat 90.

Czytaj również:
Bilety PKP będą tańsze. Ile zapłacimy za podróż koleją z Gorzowa?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska