Najpierw trochę historii. Produkcję Citroena ZX rozpoczęto w 1991 r. Wypełnił on lukę pomiędzy AX-em i BX-em. Z początku dostępna była tylko jedna wersja nadwozia - pięciodrzwiowy hatchback, lecz szybko wprowadzono również model trzydrzwiowy oraz kombi. Aby obniżyć koszty produkcji, w ZX zastosowano wiele wspólnych elementów z Peugeotem 305, w tym płytę podłogową.
W momencie rozpoczęcia sprzedaży dostępnych było pięć silników benzynowych oraz cztery wersje wyposażenia: Reflex 1.1, Reflex i Avantage 1.4, Aura 1.6 oraz 1.9 Volcane.
W 1991 r. ZX wyposażono również w silnik diesla o pojemności 1.9 który był dostępny w wersjach Reflex, Aura i Avantage. Rok później wprowadzono nadwozie trzydrzwiowe, a wszystkie silniki benzynowe wyposażono we wtrysk paliwa i katalizatory oraz rozpoczęto sprzedaż wersji Aura 1.8 i Volcane 2.0 16V. Dostępne również były silniki o poj. 2,0 litra i ośmiu zaworach oraz Turbo Diesel 1,9.
W 1994 r. wprowadzono limitowane serie oraz dodatkowe wyposażenie, takie jak klimatyzacja. W następnym roku w modelu zmieniono maskę i przód, a także rozpoczęto produkcję nadwozia w wersji kombi.
ZX był produkowany do 1997 r. kiedy to zastąpiła go Xsara przejmując wiele podzespołów i cech ZX-a, ale posiadająca nowe, choć dla niektórych mniej charakterystyczne nadwozie.
Bez fajerwerków
Citroen ZX w kolekcji samochodów francuskich zajmuje miejsce raczej dość przeciętne. Nie znajdziemy w nim przeróżnych fajerwerków technicznych w rodzaju hydropneumatycznego zwieszenia, elektronicznych ekstrawagancji w układach jezdnych itp.
Auto pochodzi z koncernu PSA, dlatego można się w nim spodziewać wielu części i zespołów typowych dla Peugeotów. Są to z reguły elementy sprawdzone w innych poprzednich modelach samochodów z wytwórni Citroena czy Peugeota. Warto wspomnieć o tzw. samoskrętnej tylnej osi, wpływającej zdecydowanie na lepszą stabilność pojazdu oraz przyczepność kół podczas pokonywania zakrętów.
Wersją najbardziej sportową jest Volcane z silnikiem o mocy 130 KM. Najbardziej luksusową odmianą jest natomiast Aura z bardzo bogatym wyposażeniem (regulacja głębokości fotela kierowcy, elektrycznie otwierane szyby, zdalnie sterowany zamek centralny, elektryczna regulacja lusterek bocznych itp.). Z kolei Avantage to samochód rodzinny, skonstruowany z myślą o tych, którzy lubią dalekie podróże w liczniejszym towarzystwie.
Zalety
Wady
Zalecenia
- Po siedmiu latach użytkowania lub 120 tys. km koniecznie należy wymienić pasek rozrządu - radzi Marcin Wojciechowski, szef zielonogórskiego serwisu Citroena. - Poza tym należy stale kontrolować łączniki stabilizatora, układu hamulcowego i wydechowego. W polskich warunkach te elementy dość szybko się niszczą. Podobnie jest z końcówkami drążka kierowniczego i tulejami metalowo-gumowymi wahaczy przednich.Przy modelach z dużym przebiegiem należy zwracać uwagę na elementy łożyskowania w belce tylnej. - Może się to skończyć uszkodzeniem belki. Jej wymiana kosztuje ok. 2 tys. zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?