Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bez fajerwerków

PAWEŁ WAŃCZKO (68) 324 88 80 [email protected]
Na rynku samochodów używanych citroen ZX zasługuje na uwagę chociażby ze względu na dość oszczędne zużycie paliwa i wygodę jazdy.

Najpierw trochę historii. Produkcję Citroena ZX rozpoczęto w 1991 r. Wypełnił on lukę pomiędzy AX-em i BX-em. Z początku dostępna była tylko jedna wersja nadwozia - pięciodrzwiowy hatchback, lecz szybko wprowadzono również model trzydrzwiowy oraz kombi. Aby obniżyć koszty produkcji, w ZX zastosowano wiele wspólnych elementów z Peugeotem 305, w tym płytę podłogową.
W momencie rozpoczęcia sprzedaży dostępnych było pięć silników benzynowych oraz cztery wersje wyposażenia: Reflex 1.1, Reflex i Avantage 1.4, Aura 1.6 oraz 1.9 Volcane.
W 1991 r. ZX wyposażono również w silnik diesla o pojemności 1.9 który był dostępny w wersjach Reflex, Aura i Avantage. Rok później wprowadzono nadwozie trzydrzwiowe, a wszystkie silniki benzynowe wyposażono we wtrysk paliwa i katalizatory oraz rozpoczęto sprzedaż wersji Aura 1.8 i Volcane 2.0 16V. Dostępne również były silniki o poj. 2,0 litra i ośmiu zaworach oraz Turbo Diesel 1,9.
W 1994 r. wprowadzono limitowane serie oraz dodatkowe wyposażenie, takie jak klimatyzacja. W następnym roku w modelu zmieniono maskę i przód, a także rozpoczęto produkcję nadwozia w wersji kombi.
ZX był produkowany do 1997 r. kiedy to zastąpiła go Xsara przejmując wiele podzespołów i cech ZX-a, ale posiadająca nowe, choć dla niektórych mniej charakterystyczne nadwozie.

Bez fajerwerków

Citroen ZX w kolekcji samochodów francuskich zajmuje miejsce raczej dość przeciętne. Nie znajdziemy w nim przeróżnych fajerwerków technicznych w rodzaju hydropneumatycznego zwieszenia, elektronicznych ekstrawagancji w układach jezdnych itp.
Auto pochodzi z koncernu PSA, dlatego można się w nim spodziewać wielu części i zespołów typowych dla Peugeotów. Są to z reguły elementy sprawdzone w innych poprzednich modelach samochodów z wytwórni Citroena czy Peugeota. Warto wspomnieć o tzw. samoskrętnej tylnej osi, wpływającej zdecydowanie na lepszą stabilność pojazdu oraz przyczepność kół podczas pokonywania zakrętów.
Wersją najbardziej sportową jest Volcane z silnikiem o mocy 130 KM. Najbardziej luksusową odmianą jest natomiast Aura z bardzo bogatym wyposażeniem (regulacja głębokości fotela kierowcy, elektrycznie otwierane szyby, zdalnie sterowany zamek centralny, elektryczna regulacja lusterek bocznych itp.). Z kolei Avantage to samochód rodzinny, skonstruowany z myślą o tych, którzy lubią dalekie podróże w liczniejszym towarzystwie.

Zalety

  • Dość zgrabne i funkcjonalne nadwozie o przestronnym wnętrzu. Można je określić jako komfortowe. Spory bagażnik.
  • Wersje które kończyły produkcję (96, 97) są bogato wyposażane.
  • Dynamiczne silniki.
  • Dość oszczędne zużycie paliwa.
  • Wygoda jazdy, również na tylnych siedzeniach.
  • Dość wysoka odporność na korozję.
  • Estetyczne wykonanie.

    Wady

  • W wersji podstawowej ubogie wyposażenie.
  • Zbyt głośno pracująca dmuchawa.
  • Luźne i nietrwałe, zwisające, obicia foteli.
  • Zakłócenia w pracy silnika przy dodawaniu gazu.
  • Trudności z odsprzedażą.
  • Stosunkowo wysoka cena (benzyna: 1995, poj. 1.4 - ok. 6.000-7.000 zł, 1996, poj. 1.4- ok. 7.000-7.500 zł; diesel: 1995, 1.9D - ok. 9.500 zł, 1996, 1.9D - ok. 10.000 zł).

    Zalecenia

    - Po siedmiu latach użytkowania lub 120 tys. km koniecznie należy wymienić pasek rozrządu - radzi Marcin Wojciechowski, szef zielonogórskiego serwisu Citroena. - Poza tym należy stale kontrolować łączniki stabilizatora, układu hamulcowego i wydechowego. W polskich warunkach te elementy dość szybko się niszczą. Podobnie jest z końcówkami drążka kierowniczego i tulejami metalowo-gumowymi wahaczy przednich.
    Przy modelach z dużym przebiegiem należy zwracać uwagę na elementy łożyskowania w belce tylnej. - Może się to skończyć uszkodzeniem belki. Jej wymiana kosztuje ok. 2 tys. zł.
  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska