Bez kas, bez kolejek, bez nerwów. Takie mają być zakupy w sklepie przyszłości Take&Go

Marta DanielewiczZaktualizowano 
To, czego dziś nie potrafią sklepy stacjonarne, a z czym świetnie sobie radzą sobie sklepy online to spersonalizowana oferta pod klienta. Marzeniem twórców Take&Go jest, by zakupy w ich sklepie mogły zająć poniżej minuty. Na razie nikomu się to nie udało
To, czego dziś nie potrafią sklepy stacjonarne, a z czym świetnie sobie radzą sobie sklepy online to spersonalizowana oferta pod klienta. Marzeniem twórców Take&Go jest, by zakupy w ich sklepie mogły zająć poniżej minuty. Na razie nikomu się to nie udało mat. prasowe
Poznański startup zamierza uruchomić sieć sklepów bezkasowych i całodobowych - Take&GO. Założyciele firmy Surge Cloud chcą zrewolucjonizować polski rynek handlowy, uruchamiając pierwszy w Polsce sklep, gdzie zakupy można zrobić bez sprzedawców i bez kas. W ciągu roku w całym kraju ma powstać 21 sklepów Take&Go.

Zakupy spożywcze stanowią nieodłączny element życia codziennego i najpowszechniejszy rodzaj zachowań konsumenckich. Kupuje każdy, by móc co włożyć do garnka lub, co wygodniejszy, odgrzać. I chociaż nadal spora część Polaków decyduje się jeden dzień w tygodniu poświęcić na duże zakupy, to i tak wszyscy w ciągu dnia szukamy spożywczaka, aby w pracy, czy w szkole móc coś przekąsić. Najpowszechniejszym sposobem zaopatrywania się w produkty spożywcze jest częste robienie zakupów w zależności od potrzeby bez kupowania na zapas. Na tę formę zakupów, jak wynika z raportu Centrum Badania Opinii Społecznej, decyduje się prawie 40 proc. Polaków. Do tej pory większość zakupów dokonywaliśmy w sklepach dyskontowych; w następnej kolejności w marketach, w sklepach osiedlowych i w supermarketach. Rzadko zaopatrujemy się w artykuły spożywcze na popularnych kiedyś bazarach i rynkach. Wyzwaniem są też zakupy przez internet.

Jeszcze do 2018 roku mogliśmy zrobić zakupy praktycznie wszędzie, siedem dni w tygodniu. Wszystko zmieniło się wraz z wejściem w życie ustawy o zakazie handlu w niedzielę. Od 2020 roku w każdą niedzielę miesiąca nie zrobimy już zakupów.

I chociaż wiele możliwości daje internet, to jednak wciąż zakupy spożywcze stanowią zaledwie 47 procent wszystkich zakupów internetowych (badanie PwC z 2017 roku). Dlatego też niektóre sieci handlowe zaczęły szukać rozwiązania, by tworzyć sklepy, które mogłyby być otwarte cały czas. Jednym z rozwiązań jest wykorzystanie sztucznej inteligencji: robienie zakupów za pomocą aplikacji, przy użyciu samoobsługowych kas.

Pierwszy w historii bezobsługowy sklep spożywczy otworzył Amazon w Seattle. Algorytmy nie tylko rejestrują wkładane do koszyków towary, ale również braki na półkach i nieprawidłowo odstawione produkty. Klient na koniec nie musi nawet skanować produktów, bowiem opłata jest automatycznie pobierana z jego konta przy wyjściu ze sklepu.

Tym tropem poszedł poznański start-up Surge Cloud, który w zeszłym roku stworzył inteligentną półkę do zbierania danych o produktach i pomocy w zarządzaniu logistyką sklepów. W ten sposób wiemy nie tylko, że na regale stoi sok marki X, ale także, z jakiej jest partii produkcyjnej. Dzięki tym informacjom sprzedawcy mogą szybko uzupełniać braki towarowe, kontrolować ekspozycję oraz wycofywać przeterminowane produkty. Automatyzacja zbierania danych pozwala zaś oszczędzić czas i pieniądze.

Dziś poznańska spółka idzie o krok dalej i chce zrewolucjonizować rynek handlowy. Za Amazonem w czerwcu otworzyli pierwszy sklep bezkasowy Take&GO w Poznaniu przy ulicy Półwiejskiej. Otwarty codziennie, przez całą dobę sklep bez kas i bez obsługi. Wejście do niego oraz płatność za zakupy będzie możliwa poprzez zainstalowanie specjalnej aplikacji mobilnej. Wystarczy wziąć potrzebne artykuły, spakować je do koszyka i wyjść. Przechodząc przez bramki wyjściowe z podpiętej aplikacji na smartfona automatycznie zostanie pobrana należność za produkty, a kupujący otrzyma rachunek na ekranie telefonu.

- Einstein powiedział „wszystko, co ludzkość wymyśliła, wynikało z potrzeby rozwiązania jakiegoś problemu”. Tak samo dzieje się z technologiami– przekonuje Marcin Dąbrowski, prezes Surge Cloud.

Przekonuje przy tym, że działalność jego firmy to nie tworzenie technologii dla samych ich istnienia.

- Stworzenie inteligentnej półki wynikało z potrzeby rynku. Ograniczenia kosztów operacyjnych związanych z inwentaryzacją, sprawdzaniem stanu sklepu, co na tych spółkach stoi, akcjami promocyjnymi. Wyzwanie polegało na tym, by robić to taniej, albo i lepiej, ale w tej samej cenie. To zresztą punkt wyjścia, który nakłania do myślenia o wszystkich rozwiązaniach technologicznych. Półka to jedna historia i jedno rozwiązanie dla handlu. Potem okazało się, że kasowanie zajmuje dużo czasu, inwentaryzacja i szereg innych rzeczy, które robi się w sklepie. I my dla tych problemów poszukujemy rozwiązań – dodaje Marcin Dąbrowski. - Handel zmienia się dla ludzi. To potrzeby ludzi mają być realizowane, a nie fetyszystów technologicznych. Gros start-upów kojarzonych jest właśnie tak. To ich wina, bo w pierwszej fazie nie rozumieją, po co i dla kogo to robią. Zamiast tego zachłystują się technologią i tym, co mogą stworzyć. Przy zderzeniu z problemem może okazać się, że taniej będzie wysłać dwóch studentów niż stworzyć nowy program. My tak nie działamy.

Jak wielką rewolucję oznaczają sklepy Take&Go oprócz tego, że nie będzie się w nich tracić czasu na stanie w kolejce? Co stoi na przeszkodzie, by sklepy w takiej formule się rozwijały? O tym przeczytasz w dalszej części artykułu w serwisie Plus:

Bez kas, bez kolejek, bez nerwów. Takie mają być zakupy w sklepie przyszłości Take&Go

Dane z dowodu rejestracyjnego na smartfonie. Ministerstwo Cyfryzacji chwali się nową usługą mPojazd - zobacz wideo:

Wideo

Materiał oryginalny: Bez kas, bez kolejek, bez nerwów. Takie mają być zakupy w sklepie przyszłości Take&Go - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

N
News

Sklepy 24 h bez personelu (wejście za pomocą karty albo apki) są w Poznaniu od kilku lat.

k
klient
2019-07-01T06:51:07 02:00, Morse:

Bez nerwów? Pójdziesz do takiegoż sklepu i jak zobaczysz te ceny, to Cię z miejsca szlag trafi. Drugi powód do nerwów, to słaby wybór. Trzeci, że jak coś pójdzie nie tak, to nie rozwiążesz problemu od ręki (brak personelu).

P.S. w Poznaniu takie sklepy już istnieją od paru lat (i mają dużo lepszy wybór). Nie rozumiem tego "łał".

2019-07-01T08:24:59 02:00, Gość:

a gdzież to od paru lat są takie sklepy? bo jakoś nie zauważyłem...

No to się rozejrzyj :) Na Murawie, na Smochowicach... Całodobowe. Nawet alkohol czy świeże warzywa można kupić. 24 h przez cały rok, nawet w święta.

P
Pytam

A kto dokłada towar na półki?

G
Gość
2019-07-01T06:51:07 02:00, Morse:

Bez nerwów? Pójdziesz do takiegoż sklepu i jak zobaczysz te ceny, to Cię z miejsca szlag trafi. Drugi powód do nerwów, to słaby wybór. Trzeci, że jak coś pójdzie nie tak, to nie rozwiążesz problemu od ręki (brak personelu).

P.S. w Poznaniu takie sklepy już istnieją od paru lat (i mają dużo lepszy wybór). Nie rozumiem tego "łał".

a gdzież to od paru lat są takie sklepy? bo jakoś nie zauważyłem...

M
Morse

Bez nerwów? Pójdziesz do takiegoż sklepu i jak zobaczysz te ceny, to Cię z miejsca szlag trafi. Drugi powód do nerwów, to słaby wybór. Trzeci, że jak coś pójdzie nie tak, to nie rozwiążesz problemu od ręki (brak personelu).

P.S. w Poznaniu takie sklepy już istnieją od paru lat (i mają dużo lepszy wybór). Nie rozumiem tego "łał".

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3