Bezpieczniejsze podróże koleją dzięki miliardowym inwestycjom

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz kierowców i pieszych.
Dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększyły bezpieczeństwo pasażerów kolei oraz kierowców i pieszych.
Efektywne wykorzystywanie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. miliardów złotych z projektów unijnych i budżetowych zwiększa poziom bezpieczeństwa na polskiej kolei. Wzrasta liczba bezkolizyjnych skrzyżowań na styku torów i dróg. Nowoczesne urządzenia wspierają pracowników w prowadzeniu ruchu pociągów i zabezpieczają przejazdy. Montowany jest europejski system zarządzania ruchem ERTMS/GSM-R. Kolej umacnia pozycję jako najbezpieczniejszy i najbardziej ekologiczny środek transportu.

Poziom bezpieczeństwa na sieci kolejowej zwiększyły zrealizowane i realizowane projekty z Krajowego Programu Kolejowego ze środków unijnych: Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, instrumentu CEF „Łącząc Europę”, Regionalnych Programów Operacyjnych oraz projekty ze środków budżetowych.

Nad lub pod torami

W ostatnich latach znacznie zwiększyła się liczba bezkolizyjnych skrzyżowań. Takie obiekty powstają na liniach, po których pociągi jeżdżą lub planowane są podróże z prędkością powyżej 160 km/h, jak np. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Wiaduktami drogowymi lub kolejowymi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zastępują także przejazdy kolejowo-drogowe na modernizowanych liniach oraz w miejscach, w których radykalnie wzrósł ruch kolejowy i drogowy lub są istotne potrzeby społeczne. Budowę bezkolizyjnych skrzyżowań zapewniają ogólnopolskie projekty, uwzględniające inicjatywy samorządów zainteresowanych zwiększeniem bezpieczeństwa i usprawnieniem komunikacji drogowej. Przebudowane obiekty, poszerzone i wyższe, uzupełnione o chodniki to większy komfort życia mieszkańców wielu miejscowości.

Andrzej Bittel,
sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Coraz bezpieczniejsza kolej jest efektem realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania, montowane dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo – drogowych oraz nowoczesne systemy sterowania i łączności. Mieszkańcy zarówno dużych miast jak i mniejszych miejscowości coraz częściej wybierają kolej jako bezpieczny i ekologiczny środek transportu.

Monitoring i sygnalizacja

Kierowcy na setkach przejazdów kolejowo-drogowych zyskali dodatkowe zabezpieczenia. Sygnały świetlne i dźwiękowe oraz rogatki ułatwiają uczestnikom ruchu drogę przez tory. Dzieci w drodze do szkoły, rowerzyści na weekendowych wycieczkach i kierowcy na codziennych trasach mogą liczyć na „wsparcie” kolejowych urządzeń. Nowe jaśniejsze oświetlenie ułatwia podróże. Dyżurni ruchu zyskali wsparcie w podejmowaniu decyzji związanych z bezpieczeństwem na przejazdach dzięki monitoringowi. Maszyniści w wielu miejscach również mają dodatkowe informacje o działaniu urządzeń.

Ireneusz Merchel,
prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Każdy projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uwzględnia bezpieczeństwo podróży i przewozów. Bezpieczeństwo jest uwzględniane na etapie projektowania i realizacji inwestycji. Wykorzystane w ostatnich latach miliardy złotych z Krajowego Programu Kolejowego usprawniły zarządzanie ruchem kolejowym i zapewniły wsparcie pracownikom nadzorującym kolejowe przewozy. Konsekwentnie zwiększamy liczbę bezkolizyjnych skrzyżowań i włączamy do eksploatacji nowoczesne, strzegące bezpieczeństwa urządzenia.

Pociągi pod kontrolą komputerowych urządzeń

Obok torów, którymi zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., montowane są nowoczesne systemy sterowania, które zapewniają sprawny i bezpieczny przejazd większej liczby pociągów. Za ponad 2 mld zł budowany jest nowoczesny system ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych. System umożliwi szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym w pociągach i obok torów. Zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa podróży i przewozu ładunków. Już dziś kolejarze w nastawniach i lokalnych centrach sterowania tzw. LCS mają komputerowe urządzenia. Z jednego miejsca, na coraz dłuższych trasach, na bieżąco nadzorowane i sprawdzane jest bezpieczeństwo ruchu kolejowego.

Poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo – drogowych zwiększa się dzięki wykorzystaniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków unijnych i budżetowych.
W województwie lubuskim wzrosła liczba przejazdów z dodatkowym zabezpieczeniem. W Zielonej Górze, Gorzowie Wielkopolskim, Deszcznie i Chociszewie o przejeździe pociągów ostrzega kierowców sygnalizacja świetlna i dźwiękowa oraz rogatki.

Średnio w ciągu doby po polskich torach kursuje około 7000 pociągów pasażerskich i towarowych. Nad bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu codziennie czuwa około 1700 kolejarzy.


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie