reklama

Biedronka na celowniku UOKiK. Ceny na paragonie wyższe niż na stoisku. Firmie grozi wysoka kara

Tomasz Wróblewski
Tomasz Wróblewski
Zaktualizowano 
Klienci, którzy zauważyli nieprawidłowości w zakresie uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka, mogą przesyłać takie sygnały wraz ze zdjęciami dokumentującymi naruszenia na adres e-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl. Sygnały te mogą zostać wykorzystane w prowadzonym postępowaniu. Szymon Starnawski /Polska Press
Drożej w kasie niż wskazuje na to cena umieszczona przy towarze oraz brak informacji o cenie przy produkcie na półce – to zarzuty UOKiK wobec Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw spółce Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka.

Zarzuty dotyczą uwidaczniania niższych cen przy produkcie, a następnie naliczania wyższej ceny w kasie w sklepach sieci.

Mieliśmy bardzo dużo sygnałów z całego kraju na temat nieprawidłowości przy podawaniu cen w sklepach sieci Biedronka. Zgłaszali je zarówno konsumenci, jak i wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej. Nie może być tak, że klient widzi atrakcyjną cenę przy produkcie, a po obejrzeniu paragonu okazuje się, że zapłacił więcej. To może być nieuczciwa praktyka rynkowa – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Ze skarg klientów Biedronki wynika na przykład, że:

  • ketchup miał w promocji kosztować 2,79 zł, ale kasy nabijały cenę 3,49 zł,
  • cena ręczników kuchennych na rachunku wynosiła 5,99 zł, a na półce - 4,49 zł,
  • kilogram pomidorów według paragonu kosztował 3,99 zł zamiast 1,85 zł obiecywanych przez wywieszkę przy stoisku.

Tylko od 1 stycznia do 30 września 2019 roku Inspekcja Handlowa otrzymała ponad 230 skarg na nieprawidłowe podawanie cen w Biedronkach.

Najczęściej dotyczyły one różnic między kwotą uwidocznioną na półce a tą zakodowaną w kasie oraz braku cen przy produkcie.

Potwierdzali to także inspektorzy podczas kontroli. Przykładowo, w ciągu 9 miesięcy tego roku wykryli, że w 123 przypadkach w Biedronkach brakowało ceny, a w 25 - były różnice między kwotą widoczną na towarze lub półce a tą zakodowaną w kasie.

Brak informacji o cenie na towarze lub w jego pobliżu to drugi zarzut wobec JMP.

Cena jest jednym z głównych kryteriów, którymi konsumenci kierują się podczas zakupów, szczególnie w dyskontach. Umożliwia porównanie produktów różnych marek i dokonanie świadomego wyboru między nimi. Cena powinna być umieszczona w widocznym miejscu, tak aby konsumenci z łatwością mogli się z nią zapoznać i nie zostali tym samym wprowadzeni w błąd – mówi Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 procent obrotu - to około 5 miliardów złotych.

Klienci, którzy zauważyli nieprawidłowości w zakresie uwidaczniania cen w sklepach sieci Biedronka, mogą przesyłać takie sygnały wraz ze zdjęciami dokumentującymi naruszenia na adres e-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl. Sygnały te mogą zostać wykorzystane w prowadzonym postępowaniu.
Nie jest to jedyne postępowanie UOKiK wobec właściciela Biedronki. Urząd sprawdza także, czy Jeronimo Martins Polska nie stosuje nieuczciwych praktyk handlowych wobec dostawców owoców i warzyw.

Trwa głosowanie...

Ceny przy kasie wyższe niż na stoisku. Czy spotkałeś się z tym w sklepach?

Natomiast w grudniu 2018 r. urząd wydał decyzję, w której zakwestionował procedury przyjmowania i rozpatrywania reklamacji.

Jeronimo Martins Polska informuje, że jest w trakcie analizy pisma z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Firma podkreśla, że biorąc pod uwagę skalę działania sieci Biedronka – ponad 2900 sklepów, 67 000 pracowników obsługujących 4 mln klientów dziennie i 1,3 mld transakcji rocznie – może się zdarzyć, że wskutek ludzkiego błędu brakuje ceny lub nie zostanie ona na czas zmieniona.

Przywiązujemy ogromną wagę do zapewnienia poprawności etykiet cenowych w naszych działaniach operacyjnych. Jednocześnie zapewniamy, że wszystkie procedury sieci Biedronka są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Dlatego w przypadku różnicy ceny towaru między salą sprzedaży a systemem kasowym, klientowi zawsze przysługuje prawo jego nabycia po cenie niższej, bądź też zwrotu nadpłaconej kwoty - czytamy w komunikacie JMP.

Podstawowe prawa konsumenta

  • Ceny powinny być umieszczone na towarze lub w jego pobliżu, np. na wywieszce na półce. Sprzedawca musi informować o nich w jednoznaczny sposób i w widocznym miejscu. Jeśli podaje je tylko ustnie albo nie podaje ich wcale, to łamie prawo.
  • Porównuj, ile kosztują podobne produkty. Ułatwiają to tzw. ceny jednostkowe – za kilogram, litr, 100 gramów, sztukę. Sprzedawca ma obowiązek je podawać.
  • Jeśli cena w kasie jest wyższa od tej na towarze lub na półce, masz prawo kupić daną rzecz po niższej cenie. Gdy różnicę zauważysz dopiero na paragonie, domagaj się zwrotu nadpłaconej kwoty. W takiej sytuacji dobrze jest mieć dowody, np. zdjęcie wywieszki na sklepowej półce i paragon.
  • O nieprawidłowościach zawiadamiaj Inspekcję Handlową.

100 mln euro z Funduszy Norweskich na rozwój innowacji

Wideo

Materiał oryginalny: Biedronka na celowniku UOKiK. Ceny na paragonie wyższe niż na stoisku. Firmie grozi wysoka kara - Nowa Trybuna Opolska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 17

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

a
aaaa

W Biedronkach ile zapłacisz dowiesz sie dopiero jak wydrukują ci paragon. Przy kasie pokazują sie ceny bez rabatów i do konca nie wiesz czy tym razem oszukali czy moze jednak rabat zostanie naliczony"

G
Gość

Ja od jakiegoś czasu zawsze czytam paragon od razu po zrobieniu zakupów. Jak coś sie nie zgadza, to nie wychodzę ze sklepu, tylko wracam do tej samej kasy i zglaszam . Kierownik sklepu bierze paragon, idzie sprawdzić cenę na półce i każe zwrócić nadpłacone pieniędze. Trzeba sie pilnować i to bardzo, bo coraz częściej są takie rozbieżności właśnie w biedronkach.

n
nysianin

Po pierwsze to ceny idą teletransmisją do kas w sklepach, kierownik nie ingeruje w ceny, więc tu zawala centrala. Po drugie to już z winy pracowników ktoś nie dopilnował swoich obowiązków i nie pościągał np wygasłe promocje. Po trzecie część skarg może być z winy klientów, którzy nie czytają cenówek i nie stosują się do ilości produktów jakie trzeba lub jaką maksymalną ilość można kupić w danej promocji. Jak widać wina może leżeć po każdej z trzech stron i nawet klienta...

G
Gość

Najgorszy sklep w Krapkowicach ul.Żeromskiego, smród, brud i oszustwa cenowe.

G
Gość

Tak samo jest przy pl.Imbramowskim. Ceny sobie a kasa liczy zawsze więcej za dany towar. A przeterminowane produkty są plagą. Draństwo.

T
Tom krak

Biedra na Woli Duchackiej ul beskidzka

Kup 3x masło za 3zl to jest 9zl. Przy kasie zapłaciłem 21. Ręczniki papierowe 5.6zl. przy kasie 6.8zl. niby złotówka ale taki jak ja dziennie są setki. I to nie jedyna biedra z takim problemem.

Z
Zojka

Bardzo dobrze!Niech karzą!Nagminnie robią z ludzi idiotów.Ale ten problem jest też w innych sklepach! Może teraz po nagłośnieniu będą się bardziej pilnować!

X
XYZ Olesno
18 października, 18:50, Nobody:

Najgorsza Biedronka w Opolu? Oczywiście na ul. Krakowskiej! Niedawno temu odpowiedź na moją reklamację niezgodności między ceną na półce a paragonem: „ O Boże, to zwrócimy te parę groszy… (co prawda, tylko około 3,50 zł, ale dlaczego darować)

Najgorsza Biedronka w Oleśnie Śląskim to jest przy Ul. Kościuszki 25. Sprzedają tam towary przeterminowane a w dziale cukierniczym i z pieczywem pełno małych much lata (zapewne na bieżąco składają tam jaja i legną się nowe). Tymi przeterminowanymi produktami ja się kiedyś zatrułem. Zgłosiłem do sanepidu i potwierdzili mi, że znaleźli tam sporo przeterminowanych produktów. Ciekawe czy nadal tam jest ale po komentarzach google widzę, że nadal. Ja już prawie pół roku tam nie chodzę - uraz po zatruciu pozostał.

G
Gość

To są bandyty panie

G
Gość

Nie ma opcji zwrotu towaru spożywczego .

J
Jezusojudasz

Biedronka, sklep wszystkich kolanowstawczy

G
Gość

w telewizji był program , rolnicy wypowiedzieli się na temat urzędu UKiK i temat prezesa i zgadzam się z rolnikami , ten urząd należy zlikwidować

ich odpowiedzi to zwykła gadka na okrągło , ponadto tylko opakowanie warzyw i owoców jest Polskie , a towar z innych krajów , po prostu POLACY przestańcie kupować w tych sklepach wielopowierzchniowych niby polskie produkty, bo sami sobie robimy zagładę.

K
K.

Ja również niejednokrotnie spotkałam się z niezgodna cena lub jej brak, jak i również cena na „kup 3 w cenie 2” itp, nie ściągnięte, po terminie, lub na kasie nie jest uwzględniony rabat. Trzeba sprawdzać paragony zanim się wyjdzie ze sklepu. Jak i również zalecam sprawdzanie ilości jakie kupujemy, a jakie widnieją na paragonie. Biedronka Olesno tez ma wiele do zyczenia.

P
Prop-trading.pl

Obawiam się , ze nawet potencjalne 5 mld kary przy obrotach, to będzie mały pikuś :)

N
Nobody

Najgorsza Biedronka w Opolu? Oczywiście na ul. Krakowskiej! Niedawno temu odpowiedź na moją reklamację niezgodności między ceną na półce a paragonem: „ O Boże, to zwrócimy te parę groszy… (co prawda, tylko około 3,50 zł, ale dlaczego darować)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3