Kiedy A18 bedzie gotowa?
Jesienią ubiegłego roku został oddany do użytku fragment A18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. To ponad 20 kilometrów komfortowej autostrady wykonanej w technologii betonowej. Do skończenia zostały trzy odcinki, dwa w Lubuskiem i jeden na Dolnym Śląsku.
- To 11-kilometrów drogi między Olszyną a węzłem Żary Zachód, 16-kilometrów od węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, oraz 21 kilometrów na Dolnym Śląsku – wylicza Anna Jakubowska z zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach jest różne, ale wszystko wskazuje na to, że wykonawcy dotrzymają terminu.
- Zgodnie z podpisanymi kontraktami, roboty na odcinkach, które są w tej chwili w realizacji zakończą się w październiku - zapowiada Anna Jakubowska.
Po zakończeniu inwestycji kierowcy zyskają wygodną i szybką drogę, która połączy niemiecką autostradę A15 z autostradą A4.
Stara „18” to już historia
Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczął się pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 roku. Prace na południowej jezdni rozpoczęły się w pod koniec marca 2020 r. Tym samym do historii przeszła droga ułożona z betonowych płyt. Jazda po niej dostarczała niezapomnianych wrażeń. Nie bez przyczyny nazywa była przez kierowców „patatajką’’, bowiem auta podskakiwały na każdym łączeniu płyt.
Wideo: Oddanie do użytku obwodnicy południowej Zielonej Góry
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?