W Lubuskiem w tej chwili mamy cztery wąskie gardła na drodze ekspresowej S3. Trwają roboty przy budowie drugich jezdni na odcinkach Zielona Góra Północ - Niedoradz, Niedoradz - Nowa Sól, Nowa Sól - Kaźmierzów. Stawiany jest także drugi most w Cigacicach.
Najwcześniej, bo już w połowie tego roku, skończą się utrudnienia między Nową Solą a Kaźmierzowem, leżącym w województwem dolnośląskim. Do końca roku gotowe będą pozostałe odcinki łączące Nową Sól i Zieloną Górę. Ostatnim elementem pozostanie most w Cigacicach, który gotowy będzie w przyszłym roku. Po zakończeniu jego budowy trasa S3 na całym lubuskim odcinku będzie miała przynajmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Warto wiedzieć
Lubuski odcinek S3 liczy 184 km Po zakończeniu wszystkich prac do dyspozycji kierowców będzie droga o parametrach niewiele różniących się od autostrady.
Stacje meteo i kamery na S3Na drodze S3 funkcjonują stacje meteo i kamery. W Lubuskiem kamery zainstalowano w następujących miejscach: Jordanowo, Sulechów, Świebodzin, Międzyrzecz, Nowogródek Pomorski, Racula, Trzebiszewo, Marwice, Skwierzyna, Zimna Brzeźnica.
Obraz z kamer i wskazania stacji meteo dostępne są na stronie www.gddkia.gov.pl
Przydrożne iglooCharakterystyczne budynki położone m.in. przy węzłach drogowych w Sulechowie i Międzyrzeczu to magazyny soli. Ich stożkowaty kształt ułatwia cyrkulację powietrza i umożliwia usypanie gór soli. W magazynie zmieści się 3 tys. ton. Do środka mogą wjeżdżać ciężarówki. Obiekty są wykonane w drewna - ze względu na właściwości korozyjne soli.
Odcinki S3 w budowie – Dolny Śląsk
Zakończenie budowy czterech odcinków w województwie dolnośląskim sprawi, że szybciej dojedziemy od granicy Lubuskiego do Bolkowa. Oto planowane terminy oddania dróg do użytku:
- Kaźmierzów – Lubin Północ (14 km) – termin oddania do użytku: połowa 2018 r.
- Lubin Północ – Lubin Południe (11 km) – połowa 2018 r.
- Lubin Południe – Legnica II wraz z węzłem na autostradzie A4 (23 km) – połowa 2018 r.
- Legnica II – Bolków (36 km) – 2018 r.
Niestety nie mamy dobrych informacji dla kierowców. Choć Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uspokajała, że odcinek drogi ekspresowej S3 z Lubina do Polkowic będzie oddany będzie na czas, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa nie pozostawiają złudzeń. Prace opóźnione są o ponad sześć miesięcy. Biorąc pod uwagę kilka miesięcy zimowych realną datą otwarcia tego odcinka wydaje się dopiero koniec marca 2019 r.
PRZECZYTAJ, DLACZEGO BUDOWA S3 NA DOLNYM ŚLĄSKU JEST TAK BARDZO OPÓŹNIONA
Planowane odcinki drogi S3
Kilka odcinków trasy S3 wciąż jest na papierze. Co zostało do zrobienia?
- Świnoujście – Troszyn (34 km) – rozpoczęcie budowy 2018 r. , zakończenie 2022 r.
- Brzozowo – Miękowo (23 km) – do 2020 r.
- Goleniów – Szczecin Rzęśnica (12 km) - brak ustaleń
Tutaj będzie najtrudniej, trzeba wybudować tunele
Cała droga S3 połączy Świnoujście z Lubawką, leżącą przy granicy z Czechami. Po przekroczeniu granicy wjedziemy od razu na czeską drogą ekspresową R11.
Najdłużej, bo prawdopodobnie aż do roku 2023, poczekamy na odcinek Bolków – Lubawka w województwie dolnośląskim. To jeden z trudniejszych fragmentów drogi S3. Konieczne będzie wybudowanie dwóch tuneli na wysokości miejscowości Sądy Górne i Bogaczowice.
Zobacz, jak wyglądało otwarcie nowego odcinka S3 Zielona Góra – Sulechów w październiku ubiegłego roku:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?