Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa mostu drogowego na Warcie w Kostrzynie się skomplikuje? Rosną koszty inwestycji

Jakub Pikulik
Jakub Pikulik
Na razie na placu budowy trwa konstruowanie mostu tymczasowego. Prace skupiają się też na przebudowie powiązanej z układem drogowym sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej na prawym brzegu Warty.
Na razie na placu budowy trwa konstruowanie mostu tymczasowego. Prace skupiają się też na przebudowie powiązanej z układem drogowym sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej na prawym brzegu Warty. Jakub Pikulik
Trwają prace przy budowie nowego mostu drogowego na Warcie w Kostrzynie. Inwestycja ma kosztować 101 mln zł i zakończyć się w przyszłym roku. Ale czy kwota i termin oddania nowej konstrukcji są realne? – Gołym okiem widać, że jest opóźnienie – mówią mieszkańcy.

- Na początku mówiono mieszkańcom, że budowa mostu tymczasowego ruszy w listopadzie. Ruszyła po nowym roku. Poza tym już od kilku osób usłyszałem, że wysokie ceny materiałów i ich trudna dostępność mogą zagrażać całej inwestycji – mówi nam mieszkaniec Kostrzyna nad Odrą. Takich głosów w mieście jest więcej, część z nich dotarła też do naszej redakcji. Postanowiliśmy sprawdzić u źródła, czy to tylko plotki, czy może jest w nich źdźbło prawdy.

Materiały budowlane droższe i jest ich mniej

- Ze swojej strony jako Wody Polskie podtrzymujemy wszystkie nasze deklaracje wobec inwestycji w Kostrzynie nad Odrą. Z drugiej strony jesteśmy świadomi sytuacji, panującej na runku budowlanym. Wiąże się ona z dostępnością materiałów i z ich cenami. Obecnie każda inwestycja może napotkać na perturbacje. Nie wydaje się jednak, żeby ta w Kostrzynie była zagrożona – zapewnia Michał Kaczmarek, rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Rzecznik dodaje, że kilka dni temu w Kostrzynie odbyło się spotkanie z wykonawcą inwestycji (jest nim firma Warbud). – Wówczas nie zgłaszano nam żadnych poważnych perturbacji – mówi rzecznik. Wody Polskie nie wykluczają jednak, że budżet i kosztorys inwestycji będzie musiał ulec zmianie.

[polecane[22113853[/polecane]

Trwa budowa mostu tymczasowego

Budowa nowego mostu na Warcie to potężna inwestycja. Nie może odbywać się bez odpowiednich przygotowań. Jednym z ważnych elementów organizacji prac jest zapewnienie ciągłości ruchu drogowego. Do tego potrzebny jest most tymczasowy. W tej chwili główny wykonawca Warbud S.A. przeprowadza prace przygotowawcze, które pozwolą na jego wybudowanie. Stoją już filary przeprawy tymczasowej, a na brzegu rzeki trwa budowa konstrukcji, po której poprowadzony będzie ruch samochodów i pieszych. Ponadto trwa przebudowa powiązanej z układem drogowym sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej i wodociągowej na prawym brzegu Warty.

Most drogowy na Warcie to będzie nowoczesna konstrukcja

Kolejnym etapem prac będzie wybudowanie nowoczesnego mostu drogowego. Docelowo będzie on łączył ideę konstrukcji podwieszanej i belkowej sprężonej. Oznacza to, że część kabli sprężających prowadzona będzie nad podporami, które wykonane będą w formie niskich pylonów tzw. dewiatorów. Cięgna sprężające zakotwione w belce pomostu będą biegły pod małym kątem i przechodziły przez niewysoki pylon. Takie nowoczesne rozwiązanie nie tylko skróci czas budowy, ale również zminimalizuje problemy technologiczne.

Koniec inwestycji zaplanowano na 2023 r.

Całkowity koszt inwestycji w Kostrzynie nad Odrą szacuje się na ponad 101 milionów złotych brutto. Inwestycję wspólnie finansują Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy) i Bank Rozwoju Rady Europy, część środków pochodzi również z budżetu państwa. Przypomnijmy, zakończenie budowy nowego mostu drogowego zaplanowano na 2023 r. W miejsce starego obiektu powstanie nowy. Będzie miał długość 300 metrów, lepsze parametry nośne, a pod wyższą konstrukcją będą mogły przepływać barki i lodołamacze o dużych gabarytach. Jest to jedno z zadań Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej mieszkańców dorzecza Odry i dorzecza górnej Wisły. Zadanie realizuje Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie przy wsparciu Inżyniera Sweco Polska Sp. z o.o. Inwestycja w Kostrzynie powstaje w partnerstwie z GDDKiA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska