Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S3 do granicy z Czechami. Trwają przygotowania do wiercenia tuneli. Pierwszy Jumbo Drill jest już na placu budowy

OPRAC.:
Urszula Baumann
Urszula Baumann
Na plac budowy dotarła pierwsza wiertnica tunelowa Jumbo Drill
Na plac budowy dotarła pierwsza wiertnica tunelowa Jumbo Drill GDDKIA
Rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy tunelu w ciągu drogi S3 na Dolnym Ślasku. Na placu budowy jest pierwsza maszyna Jumbo Drill do drążenia skały.
  • Lubuski fragment drogi S3 jest już gotowy, ale w Zachodniopomorskiem i na Dolnym Śląsku prace nadal trwają.
  • Na południu kraju rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy najtrudniejszego odcinka drogi S3. Konieczne będzie wydrążenie dwóch tuneli w skale.
  • Na placu budowy jest już pierwsza maszyna o nazwie Jumbo Grill, która będzie drążyć tunel.

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce

Budowa tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich. Między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale TS26, który będzie miał około 2300 m długości. Drugi z tuneli, w pobliżu miejscowości Gostków, będzie znacznie krótszy i będzie liczył 320 m. Oba tunele będą dwukomorowe.

Pierwszą łopatę pod budowę odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra, w ciągu którego znajdą się oba tunele, wbito 27 sierpnia 2020 r. W ramach inwestycji powstanie 16,1 km drogi, 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów.

Ruszyły prace przygotowawcze

- W rejonie przyszłych tuneli wycięto już ponad 50 proc. drzew i krzewów. Rozebrano już 25 proc. obiektów, które kolidują z inwestycją. Usunięto prawie 190 tys. metrów sześciennych humusu (warstwy wierzchniej gleby) – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, w początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Zabezpieczane są skarpy na portalach przed rozpoczęciem drążenia tuneli techniką górniczą.

Budowa drogi i tuneli to olbrzymie przedsięwzięcie. Konieczne jest przygotowanie dróg dojazdowych, zapewnienie materiałów i specjalistycznego sprzętu oraz stworzenie zaplecza dla pracowników.

Przyjechała pierwsza maszyna do drążenia tunelu

W ubiegłym tygodniu na plac budowy trafiła wiertnica tunelowa Jumbo Drill.
Jak informuje GDDKiA, drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech takich maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy.

Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.
Maszyna posiada najnowsze technologie stosowane przy budowie w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycję w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w najbardziej efektywny sposób.

Na plac budowy dotarła pierwsza wiertnica tunelowa Jumbo Drill

Budowa S3 do granicy z Czechami. Trwają przygotowania do wie...

Ciekawostki o Jumbo Drill:

  • długość z ramionami ponad 15 m
  • wysokość 3,5 m
  • same ramiona ok. 8 m długości
  • waga z osprzętem ponad 35 ton
  • maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm
  • ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów
  • liczba obrotów wiertła to maksymalnie 285 obr./min.

Co warto wiedzieć o najdłuższym tunelu

  • Tunel TS-26 jest obiektem dwunawowym. W każdej nawie zapewniony będzie jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu.
  • Przy wjeździe do tunelu powstanie budynek, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu.
  • W pobliżu wjazdu do tunelu znajdzie się także miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
  • Każda z naw tunelu może pełnić funkcję bezpiecznej strefy w razie sytuacji kryzysowej.
  • Nawy tunelu połączone są ze sobą 9 przejściami ewakuacyjnymi rozmieszczonymi co 250 metrów. Dodatkowo jedno z tych przejść, zlokalizowane w połowie długości tunelu, stanowi przejazd awaryjny dla służb ratowniczych.
  • Co 125 metrów zlokalizowane będą punkty alarmowe, w których umieszczony będzie m.in. telefon SOS.
  • Co 250 metrów zlokalizowane będą hydranty nadziemne, umieszczone w niszach hydrantowych, z dostępem dla służb ratowniczych na wypadek gaszenia pożaru.

Wybierz się na wirtualną przejażdżkę tunelem:

Nad bezpieczeństwem w tunelu czuwać będą systemy:

  • system zasilanie w energię elektryczną (podstawowe, rezerwowe i awaryjne z agregatów prądotwórczych
  • system oświetlenia (stałe użytkowe oraz ewakuacyjne)
  • system wentylacji pożarowej wzdłużnej
  • system wykrywania i sygnalizacji pożaru
  • system monitoringu
  • system ratunkowy powiadamiania w niszach ratunkowych
  • system detekcji, nadzoru i sterowania ruchem
  • system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych
  • system telefonii dla obsługi
  • system hydrantów przeciwpożarowych
  • system kanalizacji przeciwpożarowej
  • system automatycznego sterowania i zarządzania tunelami
  • fotoradar lub odcinkowy pomiar ruchu w tunelu
  • system przeciwoblodzeniowy przed dojazdem do tunelu.

Kiedy pojedziemy nową drogą S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry?

Nowy odcinek S3 powinien być gotowy w drugiej połowie 2023 r. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 1 536 856 988,60 zł. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner).

Jak będzie wyglądać nowa droga? Zobacz wizulizację

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska