Budowa S3 do granicy z Czechami. Trwają przygotowania do wiercenia tuneli. Pierwszy Jumbo Drill jest już na placu budowy

OPRAC.:
Urszula Baumann
Urszula Baumann

Wideo

Zobacz galerię (10 zdjęć)
Rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy tunelu w ciągu drogi S3 na Dolnym Ślasku. Na placu budowy jest pierwsza maszyna Jumbo Drill do drążenia skały.
  • Lubuski fragment drogi S3 jest już gotowy, ale w Zachodniopomorskiem i na Dolnym Śląsku prace nadal trwają.
  • Na południu kraju rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy najtrudniejszego odcinka drogi S3. Konieczne będzie wydrążenie dwóch tuneli w skale.
  • Na placu budowy jest już pierwsza maszyna o nazwie Jumbo Grill, która będzie drążyć tunel.

Powstanie najdłuższy tunel w Polsce

Budowa tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich. Między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice powstanie najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale TS26, który będzie miał około 2300 m długości. Drugi z tuneli, w pobliżu miejscowości Gostków, będzie znacznie krótszy i będzie liczył 320 m. Oba tunele będą dwukomorowe.

Pierwszą łopatę pod budowę odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra, w ciągu którego znajdą się oba tunele, wbito 27 sierpnia 2020 r. W ramach inwestycji powstanie 16,1 km drogi, 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów.

Ruszyły prace przygotowawcze

- W rejonie przyszłych tuneli wycięto już ponad 50 proc. drzew i krzewów. Rozebrano już 25 proc. obiektów, które kolidują z inwestycją. Usunięto prawie 190 tys. metrów sześciennych humusu (warstwy wierzchniej gleby) – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Trwa profilowanie i zagęszczanie podłoża, w początkowej fazie są wykopy i budowa nasypów. Zabezpieczane są skarpy na portalach przed rozpoczęciem drążenia tuneli techniką górniczą.

Budowa drogi i tuneli to olbrzymie przedsięwzięcie. Konieczne jest przygotowanie dróg dojazdowych, zapewnienie materiałów i specjalistycznego sprzętu oraz stworzenie zaplecza dla pracowników.

Przyjechała pierwsza maszyna do drążenia tunelu

W ubiegłym tygodniu na plac budowy trafiła wiertnica tunelowa Jumbo Drill.
Jak informuje GDDKiA, drążenie tunelu będzie odbywało się przy użyciu czterech takich maszyn, po jednej na każdą nawę i potrwa ok. 15 miesięcy.

Jumbo Drill jest wyposażony w dwa ramiona z organem wiercącym oraz jedno ramię z koszem dla pracowników. Maszyna będzie używana do wiercenia otworów strzałowych, pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 m.
Maszyna posiada najnowsze technologie stosowane przy budowie w tunelach w Europie. Może być zaprogramowana przed rozpoczęciem wiercenia w taki sposób, aby na podstawie punktów geodezyjnych określić swoją pozycję w tunelu i samodzielnie wykonać wiercenie w najbardziej efektywny sposób.

Budowa S3 do granicy z Czechami. Trwają przygotowania do wie...

Ciekawostki o Jumbo Drill:

  • długość z ramionami ponad 15 m
  • wysokość 3,5 m
  • same ramiona ok. 8 m długości
  • waga z osprzętem ponad 35 ton
  • maksymalny moment obrotowy przy wierceniu to 625 Nm
  • ciśnienie wywoływane na skałę przez młot udarowy to maksymalnie 235 barów
  • liczba obrotów wiertła to maksymalnie 285 obr./min.

Co warto wiedzieć o najdłuższym tunelu

  • Tunel TS-26 jest obiektem dwunawowym. W każdej nawie zapewniony będzie jednokierunkowy ruch pojazdów na dwóch pasach ruchu.
  • Przy wjeździe do tunelu powstanie budynek, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem z pełną automatyką systemów i urządzeń czuwających nad bezpieczeństwem użytkowników tunelu.
  • W pobliżu wjazdu do tunelu znajdzie się także miejsce do lądowania dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
  • Każda z naw tunelu może pełnić funkcję bezpiecznej strefy w razie sytuacji kryzysowej.
  • Nawy tunelu połączone są ze sobą 9 przejściami ewakuacyjnymi rozmieszczonymi co 250 metrów. Dodatkowo jedno z tych przejść, zlokalizowane w połowie długości tunelu, stanowi przejazd awaryjny dla służb ratowniczych.
  • Co 125 metrów zlokalizowane będą punkty alarmowe, w których umieszczony będzie m.in. telefon SOS.
  • Co 250 metrów zlokalizowane będą hydranty nadziemne, umieszczone w niszach hydrantowych, z dostępem dla służb ratowniczych na wypadek gaszenia pożaru.

Wybierz się na wirtualną przejażdżkę tunelem:

Nad bezpieczeństwem w tunelu czuwać będą systemy:

  • system zasilanie w energię elektryczną (podstawowe, rezerwowe i awaryjne z agregatów prądotwórczych
  • system oświetlenia (stałe użytkowe oraz ewakuacyjne)
  • system wentylacji pożarowej wzdłużnej
  • system wykrywania i sygnalizacji pożaru
  • system monitoringu
  • system ratunkowy powiadamiania w niszach ratunkowych
  • system detekcji, nadzoru i sterowania ruchem
  • system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych
  • system telefonii dla obsługi
  • system hydrantów przeciwpożarowych
  • system kanalizacji przeciwpożarowej
  • system automatycznego sterowania i zarządzania tunelami
  • fotoradar lub odcinkowy pomiar ruchu w tunelu
  • system przeciwoblodzeniowy przed dojazdem do tunelu.

Kiedy pojedziemy nową drogą S3 z Bolkowa do Kamiennej Góry?

Nowy odcinek S3 powinien być gotowy w drugiej połowie 2023 r. Wartość kontraktu opiewa na kwotę 1 536 856 988,60 zł. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: PORR z Warszawy (lider), PORR Bau z Wiednia (partner).

Jak będzie wyglądać nowa droga? Zobacz wizulizację

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3