Bycie ,,kanarem'' to ciężki kawałek chleba

Tomasz Rusek 0 95 722 57 72 [email protected]
Do dziś mandatów za przejazd na gapę nie zapłaciło 33 tys. osób. - Z naszych wyliczeń wynika, że to około 2,5 mln zł, które moglibyśmy wydać z korzyścią dla uczciwych pasażerów - mówi rzecznik MZK Marcin Pejski.
Do dziś mandatów za przejazd na gapę nie zapłaciło 33 tys. osób. - Z naszych wyliczeń wynika, że to około 2,5 mln zł, które moglibyśmy wydać z korzyścią dla uczciwych pasażerów - mówi rzecznik MZK Marcin Pejski. fot. Kazimierz Ligocki
,,Dzień dobry, proszę przygotować bilety do kontroli'' - tak witają się z pasażerami gorzowskich autobusów i tramwajów. Jak wygląda ich praca?

W liczbach imponująco. Tylko w październiku przeprowadzili 2,6 tys. kontroli, podczas których sprawdzili 57 tys. pasażerów i złapali 1,4 tys. gapowiczów.

Rocznie to ponad 30 tys. kontroli, 600 tys. sprawdzonych biletów i grubo ponad 12 tys. gapowiczów. - Łatwo nie jest - przyznają jednak kontrolerzy.

Tylko spokój

Udało nam się namówić na zwierzenia dwoje z nich: Krystiana i Hankę (oboje chcieli zachować dane do wiadomości redakcji, imiona są fikcyjne): kobietę z krótkim stażem w tym zawodzie, i mężczyznę, który sprawdza bilety od lat. - W styczniu będzie dokładnie pięć. Kawał czasu - przyznaje.

Nie kryje, że fizycznie praca nie jest ciężka. - To w końcu przede wszystkim jeżdżenie autobusami i tramwajami. Ale psychicznie potrafi dopiec. Pod tym względem to ciężki kawałek chleba - mówi Krystian. Najważniejsze: zawsze, za wszelką cenę trzeba zachować spokój. Nie można dać się sprowokować.

Emocje na wodzy, zawsze, nawet gdy jest nieprzyjemnie albo groźnie. - Inaczej łamie się regulamin i budzi w pasażerach agresję. Tego nie chcę - podkreśla. Pomaga mu to, że nie jest drobny czy strachliwy no i ma 1,8 m wzrostu. To dodaje pewności siebie.

Na początku rozpoczęcie kontroli, czyli słynna formułka ,,proszę przygotować bilety...'', trochę go tremowała. Dziś już nie. - Idzie się przyzwyczaić. Do spojrzeń ludzi, do komentarzy, czasem gróźb - mówi Krystian.

Jak najgorsze zło

Hanka sprawdza biletu w gorzowskich autobusach i tramwajach dopiero 2,5 miesiąca. Dlaczego została ,,kanarem''? - Trochę z braku innej pracy, trochę z przypadku - mówi szczerze.

Mieszka poza Gorzowem, wcześniej nie miała zbyt wiele pojęcia o tym, jak wygląda praca kontrolera. - Najbardziej zaskoczyła mnie postawa ludzi. Bywają wręcz chamscy. Traktują nas jak najgorsze zło. A przecież to praca jak każda inna. Kto jest uczciwy i zapłacił za bilet, nie ma powodów do niepokoju - mówi kontrolerka.

Ale Krystian przyznaje, że przez lata, powoli bo powoli, lecz zmienia się kultura ludzi. - Są nawet tacy, którzy po otrzymaniu mandatu powiedzą ,,dziękuję'', ,,przepraszam'', a na koniec ,,do widzenia'' - opowiada.

O sposobach gapowiczów na uniknięcie mandatu mówi z uśmiechem. - Najczęściej jest błaganie o odpuszczenie kary. A ja nie mam prawa podjąć takiej decyzji. Jest regulamin, brakuje biletu, jest więc i mandat - wyjaśnia. Nie odpuszcza, nawet gdy ktoś... przed nim klęka. - Dwa razy miałem taką sytuację: raz w autobusie, raz w tramwaju. Pasażer klęknął i prosił, by darować mu mandat. Nie darowałem - wspomina.

Miliony przez palce

Do dziś mandatów za przejazd na gapę nie zapłaciło 33 tys. osób. - Z naszych wyliczeń wynika, że to około 2,5 mln zł, które moglibyśmy wydać z korzyścią dla uczciwych pasażerów - mówi rzecznik MZK Marcin Pejski. Wystarczyłoby na pięć używanych niskopodłogowych przegubowców, dwa nowiuśkie autobusy albo... pół tramwaju (o setkach wiat przystankowych nie wspominając).

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Najwyższy czas zatrudnić na jeden pojazd 2 kanarów ,będzie taniej.
Księgowy z MZK mógłby to szybko wyliczyć,oczywiście nie trzeba zatrudniać na umowę o pracę.

o
olo

taniej będzie wzorem Japoni zatrudnić do każdego pojazdu "kanara" na stałe który jeździ 8 godzin w pojeździe i nie wpuści nikogo bez biletu )

G
Gość

Prawda jest taka że płacimy za wszystko tak samo jak chcemy zarbić odpowiednio pracująć.
Ale z ta ściągalnością jest bardzo kiepsko!
Dostęp do informacji gdzie dany delikwent pracuje i informacja do zakładu pracy o zadłużeniu i ściągnięciu z zarobków.
A osoby nie pełnoletnie mają swoich opiekunów którzy powinni za nich płacić.
To że ktoś tak mówi że nie będzie płacił to tylko wina złej ustawy.
Prąd ,media są odcinane ,na stadion bez biletu się nie wejdzie.
PROPOZYCJA.
Takim delikwentom robić zdjęcia i odrazu po terminie umieszczać w autobusie że ta osoba to gapowicz.
Napewno będzie mniej takich ludzi a inni będa reagować szybko bo podwyżki za jazdę ponosimy my wszyscy.
Taki przepis może być zastosowany w/g przepisów u przewoźników.
Powiecie.Prawo o tajemnicy danych osobowych.
Nikt nie narusza jego danych On pozbawia mnie tanszej jazdy wiec ponosi karę na którą sam wyraził zgodę.
Kto porusza się pojazdem...bez ważnego biletu ma taką swiadomiść ponosi karę.
Przewoźicy nie mogą pozwalć tak bezkarnie jeździć a pozatym uratują ludzi pod popełnieniem innego przestępstwa .
Zakupu narkotyków bo niestety tak jest czy alkocholu ,papierosów,A rodzice na to pozwalaja.

Dodaj ogłoszenie