Chcesz zacząć ćwiczyć, ale obawiasz się kontuzji? Pod okiem instruktora nic Ci nie grozi!

red
Przed treningiem nie możemy zapomnieć o rozgrzewce, która jest wstępem do ćwiczeń.
Przed treningiem nie możemy zapomnieć o rozgrzewce, która jest wstępem do ćwiczeń. 123rf
Myśl o kontuzjach i przemęczeniu oraz brak wiary we własne siły powodują, że często rezygnujemy z uprawiania sportu. Urazy zdarzają się jednak bardzo rzadko i można ich skutecznie uniknąć. Radzimy, jak przełamać strach i bezpiecznie stawiać pierwsze kroki na ścieżce do sprawności fizycznej i zgrabnej sylwetki.

-Głównymi przyczynami kontuzji podczas treningu fitness jest pominięcie rozgrzewki, niewłaściwie dobrane obciążenie lub niepoprawne wykonywanie ćwiczeń - mówi Maciej Dufrat, trener personalny. Kłopotów można bardzo łatwo uniknąć, wystarczy odpowiednio przygotować się do treningu. Do jego rozpoczęcia powinniśmy podejść spokojnie i rozsądnie. Nie warto od razu porywać się na duże obciążenia i forsowne plany.

-Na początku zalecane są treningi adaptacyjne, dzięki którym pobudzamy wszystkie partie mięśni - mówi Rafał Kula, instruktor fitness. - Dzięki temu nie przeciążymy jednych mięśni, zaniedbując inne. Idealne do tego wydają się lekkie ćwiczenia aerobowe - spacer, wolny bieg czy jazda na rowerze przy tętnie mieszczącym się w granicach 110-140 uderzeń na minutę. Większość klubów fitness zaopatrzona jest w urządzenia, które pozwolą nie tylko wykonywać odpowiadające tym aktywnościom ruchy bez obciążania stawów, ale również monitorują na bieżąco reakcje naszego ciała.

-W treningu adaptacyjnym bardzo dobrze sprawdzają się bieżnie, eliptyki Indoorwalking czy rowery Spinning - wymienia Maciej Dufrat. - Ćwiczenia na nich budują tzw. bazę tlenową i pomagają przyzwyczaić organizm do wysiłku. Po dwóch, trzech tygodniach takiego wstępu możemy rozważyć włączenie do planu ćwiczeń siłowych, rozwijających konkretne grupy mięśni. Wybierając się na pierwsze ćwiczenia, warto skorzystać z pomocy. W nowoczesnych klubach fitness pracują trenerzy, którzy pomogą dopasować obciążenie do celów i możliwości klienta.

-W czasie treningu personalnego instruktor tłumaczy krok po kroku technikę wykonywania ćwiczeń, ich częstotliwość oraz zwraca uwagę na sposób naszego oddychania - mówi Rafał Kula. - Dobierana jest także odpowiednia dieta - niezbędna, jeśli chcemy osiągnąć wyniki. W wyborze ćwiczeń pomogą również same przyrządy.

-Na rynku pojawił się już sprzęt wyposażony w instrukcję obsługi 3D - tłumaczy Maciej Dufrat. - Pokazuje on mapę pracujących mięśni, pozycję początkową i końcową danego ćwiczenia oraz w jaki sposób właściwie je wykonywać. Dzięki intuicyjnej obsłudze nawet początkujący bezpiecznie przeprowadzi na nich trening.

-Decydując się na ćwiczenia, warto zastanowić się, jaki efekt chcemy uzyskać. Dla osób z nadwagą sugeruję program Nadwaga Stop - mówi Julia Fusiecka, instruktorka z klubu fitness. - Zajęcia odbywają się przez miesiąc, po trzy razy w tygodniu. Uczestnicy spotykają się też z dietetykiem, mają zapewnione pomiary i analizują wyniki z personalnym trenerem. I zawsze pamiętajmy o spokojnym przygotowaniu organizmu do treningu po każdej dłuższej przerwie.

Na noworocznej liście postanowień, warto uwzględnić zajęcia sportowe, które przyczynią się do poprawy naszego zdrowia i samopoczucia!

Zobacz też: Trening dla osób otyłych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie