Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej tysiąca elektrycznych autobusów na ulicach polskich miast. Polskiej konstrukcji

AIP
Anna Kurkiewicz/ Polska Press
Do pilotowanego przez Narodowe Cetrum Badań i Rozwoju programu "Bezemisyjny transport publicznych" przystąpiło Konsorcjum „Polski E-BUS”. Jest ono w toku przygotowania do produkcji polskiego autobusu elektrycznego w kilku wersjach, dostosowanych do potrzeb polskich miast różnej wielkości.

Konsorcjum „Polski E-BUS” przystępuje do programu NCBiR. Ogłoszony przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju program wsparcia bezemisyjnego transportu to jedna z największych tego typu inicjatyw na świecie.

Dzięki niej ponad 1000 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast do 2023 roku. Wszystko to w ramach projektu „Bezemisyjny transport publiczny”.

W programie NCBR stosuje się nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego. To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów.

W taką formułę współpracy doskonale wpisuje się projekt nowego w pełni polskiego autobusu elektrycznego, który będzie pojazdem modułowym z możliwością wymienności rożnych rodzajów magazynów energii.

Kolejną innowacją będzie możliwość jazdy autonomicznej na poziomie 3 SAE co najmniej w obrębie zajezdni, co uczyni go produktem konkurencyjnym na światowych rynkach. Jego pomysłodawcą i inicjatorem jest konsorcjum „Polski E-Bus” zrzeszające firmy zainteresowane produkcją autobusu elektrycznego.

– Chcemy, aby pojazdy powstałe w ramach tego projektu były innowacyjne i zaawansowane technologicznie. Czeka nas nie tylko rewolucja związana z rodzajem napędu, ale również rewolucja zarządzania miejską flotą autobusów. Co najważniejsze, przygotowywany model autobusu będzie wyrazem polskiej myśli technologicznej. To będzie wizytówka polskiej przedsiębiorczości – wyjaśnia Marek Pol, prezes zarządu spółki Ursus Bus, która jest liderem projektu.

Zakupy w czerwcu, i to bez zakazu handlu w niedziele, najlepiej robić w Turcji. Instanbul Shopping Fest sprawia, że Turcja staje się wtedy zakupowym centrum świata. Chcesz się dowiedzieć więcej, po prostu kliknij w ten tekst!

Konsorcjum „Polski E-BUS” przystąpi do programu w rozszerzonym składzie, gdyż do dotychczasowych firm wchodzących w skład konsorcjum dołączył kolejny podmiot - ITM Poland. Spółka będzie odpowiadać za rozwiązania technologiczne, wpływające na optymalizację kosztów eksploatacyjnych pojazdu. Dzisiejsze technologie pozwalają na stałe monitorowanie systemów funkcjonujących w autobusach. Ciągły monitoring umożliwi optymalizacje zużycia paliwa lub energii, co zmniejsza koszty eksploatacji autobusu. Kierowcy mają bieżący dostęp do najważniejszych informacji i dzięki temu wiedzą, w jaki sposób najefektywniej prowadzić pojazd. Natomiast właściciele taborów mogą skutecznie zarządzać całą flotą i optymalizować koszty.

Praca w handlu przez Polaków odbierana jest jako zło konieczne, nawet gorzej niż praca nauczyciela - obyś cudze dzieci uczył. Czy zakaz handlu w niedzielę coś w tym względzie poprawił i podejmując pracę w handlu można liczyć teraz na umowę o pracę, świadczenia pozapłącowe i lepsze zarobki? Kliknij po prostu w ten tekst, a się dowiesz!

– Odpowiedni monitoring pracy silnika i warunków panujących na drodze pozwala wybrać optymalny tryb jazdy, tak aby ograniczyć nadmierne zużycie energii. Kierowca mając dostęp do dużej ilości danych będzie w stanie modelować pracę autobusu tak, aby jego funkcjonowanie było jak najbardziej ekonomiczne. Wprowadzane rozwiązania pozwolą zmniejszyć ilość środków przeznaczanych na komunikację miejską, a są to środki publiczne gromadzone przez nas wszystkich – mówi Piotr Olesiński Prezes Zarządu firmy ITM Poland.

Przeczytaj koniecznie:

PiS wycofuje się z zamiaru wymiany kodeksu pracy na nowy. Ale i tak zapowiadane zmiany wprowadzi, nowelizując stary kodeks. Przede wszystkim ozusują każdą zarobioną złotówkę. Chcesz wiedzieć więcej, po prostu kliknij w ten tekst!

Skutkiem prowadzonych prac w ramach programu NCBR będzie opracowanie i dostarczenie innowacyjnych, bezemisyjnych pojazdów kategorii M3, w kategoriach długości 10m, 12m, 18m. Każdy pojazd musi być nowy i dopuszczony do ruchu drogowego oraz posiadać możliwość ładowania prądem zmiennymi i stałym wg standardu Combined Charging System. Szacowana wartość projektu to 2 308 700 000.00 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Coraz bliżej tysiąca elektrycznych autobusów na ulicach polskich miast. Polskiej konstrukcji - Strefa Biznesu

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska