Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cztery dodatkowe przystanki kolejowe w Zielonej Górze. Co na to ministerstwo infrastruktury, PKP PLK? Sprawdź!

Leszek Kalinowski
Leszek Kalinowski
Czy W Zielonej Górze powstaną cztery dodatkowe przystanki kolejowe (m.in. na osiedlu Zacisze przy ulicy Bananowej)? PKP PLK analizuje to rozwiązanie
Czy W Zielonej Górze powstaną cztery dodatkowe przystanki kolejowe (m.in. na osiedlu Zacisze przy ulicy Bananowej)? PKP PLK analizuje to rozwiązanie Leszek Kalinowski
Zielona Góra starała się o nowe przystanki kolejowe. Urząd marszałkowski wysłał cztery proponowane lokalizacje (Zacisze, Przylep, Łężyca, os. Pomorskie). Rząd nie przychylił się do tej prośby. Wybuduje je m.in. w Gorzowie, Kostrzynie nad Odrą, Rzepinie. Czy jest więc inna szansa na szybką kolej miejską w Zielonej Górze, o której mówi się już od kilkunastu lat?

Urząd Marszałkowski zgłosił do Ministerstwa Infrastruktury potrzebę budowy czterech nowych przystanków kolejowych w Zielonej Górze. Pomysł będzie teraz opiniowany pod kątem przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

Czy W Zielonej Górze powstaną cztery dodatkowe przystanki kolejowe (m.in. na osiedlu Zacisze przy ulicy Bananowej)? PKP PLK analizuje to rozwiązanie

Cztery dodatkowe przystanki kolejowe w Zielonej Górze. Co na...

Cztery przystanki kolejowe w Zielonej Górze ułatwiłby mieszkańcom życie

Według planów przedstawionych przez urząd marszałkowski nowe przystanki PKP miałyby pojawić się różnych częściach Zielonej Góry. Pierwszy przy przejeździe kolejowym przecinający drogę nr 279 w Łężycy. Za tym rozwiązaniem przemawia fakt, że potencjalnie może on ułatwić dostęp do transportu kolejowego nie tylko zielonogórzanom, ale także mieszkańcom Czerwieńska.
Drugi przystanek mógłby powstać przy przejeździe kolejowym na ul. Przylep-Handlowa. Pociągi mogłyby się także zatrzymywać przy we wschodniej części Zielonej Góry, przy wiadukcie na ul. Kętrzyńskiej. Budowa ewentualnego przystanku w tym miejscu byłaby podyktowana tym, że w pobliżu znajdują się duże osiedla: Pomorskie, Śląskie oraz Mazurskie.Ostatni z proponowanych przystanków miałby się znaleźć przy ul. Bananowej na Zaciszu. Oprócz mieszkańców tego osiedla możliwość dogodnego dojazdu otrzymaliby mieszkańcy pobliskich osiedli: Leśnego, Malarzy, Przyjaźni czy Cegielni, a także studenci Uniwersytetu Zielonogórskiego (kampus B - budynki dydaktyczne i akademiki).

O budowie dodatkowych przystanków kolejowych mówi się od wielu lat

Pomysł wybudowania tych przystanków nie jest czymś nowy. Mówi się o nich co najmniej od 11 lat. Na łamach naszej Gazety wiele razy wypowiadali się m.in. radni Jacek Budziński, Kazimierz Łatwiński (dziś radny wojewódzki), Marcin Pabierowski. Uważali, że nowoczesne szynobusy idealnie się nadają do stania się tramwajem, który mógłby połączyć miasta Lubuskiego Trójmiasta, a więc Sulechów, Zieloną Górę i Nową Sól. Dodatkowe przystanki mogłyby mieć wiaty podobne do tych, które są na przystankach miejskiej komunikacji. Zdaniem wielu zielonogórzan, takie rozwiązanie spowodowałoby, że część osób przesiadła by się z aut do szynobusu. Dzięki temu mielibyśmy czystsze niebo nad Zieloną Górą.

Sławomir Kotylak z urzędu marszałkowskiego mówił nam: - Proszę zwrócić uwagę, dziś chcąc dostać się z os. Pomorskiego na Zacisze musimy na to poświęcić np. 25 minut. Tymczasem przy pomocy pociągu moglibyśmy dojechać w 7 minut.

Gdzie będą nowe przystanki kolejowe?

Co na temat przystanków kolejowych obecnie? O to zapytaliśmy w urzędzie marszałkowskim w Zielonej Górze.
Departament Infrastruktury i Komunikacji przysłał nam w odpowiedzi: Program budowy 200 przystanków kolejowych” zapowiedzieli 7 maja 2020 r. Prezydent RP Andrzej Duda oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Program ten obejmuje lata 2020-2025 i nie uwzględnia naszych postulatów w zakresie dodatkowych przystanków w Zielonej Górze.
W województwie lubuskim w ramach przedmiotowego Programu rządowego zapowiedziano wybudowanie/przebudowanie niżej wymienionych przystanków:

  • Nowe przystanki/zmiany lokalizacji: Kostrzyn, Santok, Wawrów, Gorzów Wlkp., Rzepin Miasto, Górki Noteckie, Sarbiewo;
  • Odbudowa przystanku: Czechów;
  • Poprawa dostępności: Radnica;
  • Wydłużenie/przebudowa peronów: Międzyrzecz.

Zobacz też, jak remontowane są mosty kolejowe:

Ponadto potrzeba budowy/modernizacji peronów w obrębie miasta Zielona Góra została przez nas zgłoszona w ramach spotkań konsultacyjnych dotyczących opracowywania studiów wykonalności dla projektu "Prace na ciągu C-E 59 - odcinek Grabiszyn – Rzepin". Obecnie trwa opracowanie tej dokumentacji na zlecenie PKP PLK SA.

Obecnie analizowana jest budowa nowych przystanków kolejowych w Zielonej Górze

No to pytamy dalej - tym razem w PKP PLK S.A.
- W ramach przygotowywanego obecnie studium wykonalności dla modernizacji linii Wrocław – Szczecin (tzw. Nadodrzanki) na odcinku Grabiszyn – Rzepin analizowana jest budowa nowych przystanków: Zielona Góra Osiedle Mazurskie, Zielona Góra Uniwersytet i Zielona Góra Przylep. Rozważane lokalizacje zwiększą dostęp do kolei, zapewniając atrakcyjne przejazdy w obrębie aglomeracji - mówi Radosław Sledziński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Opracowywana dokumentacja określi optymalny wariant inwestycji. Studium będzie gotowe w przyszłym roku i umożliwi przygotowanie projektu, który wskaże szczegółowe rozwiązania. Prace budowlane planowane są do realizacji w nadchodzącej perspektywie finansowej. Zakres będzie uzależniony m.in. od możliwości pozyskania środków.

ZOBACZ TEŻ

Odcinek na trasie Czerwieńsk - Zbąszynek zostanie zmodernizowany do 2022 roku. Wyremontowane zostaną m.in. stacje w Sulechowie i Babimoście

Startuje modernizacja linii kolejowej Czerwieńsk - Zbąszynek...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska