Kazimierz Sikorski
AA/ABACA/Abaca/East News
Wybuch wulkanu Cumbre Vieja na Wyspach Kanaryjskich. Ewakuowano pięć tysięcy ludzi. Mówi się o groźbie wywołania mega tsunami, które uderzyłoby we wschodnie wybrzeże USA.

Czy erupcja wulkanu poprzedzona tysiącami trzęsień ziemi na hiszpańskiej wyspie La Palma, wywoła mega tsunami, które uderzy we wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych? Takie obawy pojawiły się po wybuchu Cumbre Vieja na Wyspach Kanaryjskich?

Wybuch Cumbre Vieja wymusił już ewakuację ponad pięciu tysięcy osób z okolicznych wiosek, poziom zagrożenia na La Palma podniesiono do czerwonego, najwyższego, zaś 35 tys. mieszkańców Tazacorte, El Paso, Fuencaliente, Mazo i Los Llanos de Aridane postawiono w stan pogotowia. Erupcja wulkanu Cumbre Vieja na La Palmie, jednej z hiszpańskich Wysp Kanaryjskich.

Skąd zagrożenie mega tsunami? Otóż po zbadaniu skutków poprzednich erupcji Cumbre Vieja w 1971 i 1949 roku, niektórzy badacze uznali, że jeśli runie od 150 do 500 kilometrów sześciennych skał do morza, to może wywołać potężne, liczące od 10 do ponad 20 metrów fale tsunami, które mogłyby dotrzeć do wschodniego wybrzeża USA.

Związek między wybuchem Cumbre Vieja, a mega-tsunami, które może uderzyć w Amerykę, wynika z badania naukowego z 2001 opublikowanego w Geophysical Research Letters. Kolejne badania zmniejszyły zagrożenie lub całkowicie je odrzuciły. W 2002 roku George Pararas-Carayannis, redaktor Science of Tsunami Hazards, napisał: Zagrożenie wygenerowaniem mega tsunami w wyniku zawalenia się stratowulkanów na wyspach oceanicznych zostało znacznie przesadzone.

Zdaniem autora przyjęcie kilku błędnych założeń w modelowaniu erupcji wulkanów i możliwości runięcia skalnych zboczy oraz ich związku z tsunami doprowadziło do przeszacowania możliwych skutków klęsk żywiołowych.

Janine Krippner, wulkanolog z Global Volcanism Program, zwraca uwagę na to, że choć scenariusz wystąpienia mega tsunami odrzucono, to jednak pociąga nas to, co przeraża, nawet jeśli nie jest prawdziwe – powiedziała Newsweekowi.

Wzywamy ludzi do zachowania szczególnej ostrożności i trzymania się z dala od obszaru erupcji, aby uniknąć tragedii – ostrzegają w sieci władze.

Lawa pochłania budynki na wyspie La Palma. Erupcja Cumbre Vieja

Źródło:
RUPTLY

W pierwszej kolejności ewakuowano już wiele osób z najbardziej zagrożonych gmin. Zamknięto leśne szlaki i trasy turystyczne, wprowadzono zakaz organizacji imprez kulturalnych. Policyjne patrole rozstawiono na drogach, wiele z tras wyłączono z ruchu. Cumbre Vieja jest jednym z najbardziej aktywnych wulkanów na Wyspach Kanaryjskich. Poprzednie erupcje miały miejsce w 1949 i 1971 roku.

Materiał oryginalny: La Palma: Czy erupcja wulkanu Cumbre Vieja na Wyspach Kanaryjskich wywoła mega tsunami, które uderzy w USA? [ZDJĘCIA] - Portal i.pl