Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy można oddać nietrafiony prezent? Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy - ale nie zawsze. Poznaj zasady, żeby nie stracić pieniędzy

Redakcja
Zwrot towaru kupionego w tradycyjnym sklepie, co do zasady, jest niemożliwy. Sprzedawca może zgodzić się na takie rozwiązanie, ale na własnych zasadach. Warto je wcześniej poznać. Gdy kupujemy w sklepie internetowym, mamy 14 dni na zwrot
Zwrot towaru kupionego w tradycyjnym sklepie, co do zasady, jest niemożliwy. Sprzedawca może zgodzić się na takie rozwiązanie, ale na własnych zasadach. Warto je wcześniej poznać. Gdy kupujemy w sklepie internetowym, mamy 14 dni na zwrot 123RF
Czy można oddać nietrafiony prezent? Zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy - ale nie zawsze. Poznaj zasady, żeby nie stracić pieniędzy. Czy wiedziałeś, że jeśli świąteczny prezent kupimy w sklepie stacjonarnym, jego zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy? To on stawia warunki, na jakich zasadach odbędzie się zwrot!

Święty Mikołaj może nie trafić z prezentem. Podarunek może być za mały lub za duży albo, po prostu, nie spodobać się obdarowanemu. Czy można oddać taki upominek do sklepu?
To zależy - od tego, gdzie został zakupiony.

Zwrot towaru: gdy prezent został kupiony w sklepie internetowym

Jeśli towar został kupiony przez internet, ze zwrotem nie powinno być żadnego problemu. W majestacie prawa można go odesłać, a za zwrócone pieniądze kupić coś, z czego naprawdę będziemy zadowoleni.

Warto wiedzieć: na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy mamy 14 dni - licząc od daty otrzymania przesyłki z towarem.
Na zwrot towaru mamy kolejne 14 dni - licząc od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy.

Zwrot towaru: gdy prezent został kupiony w sklepie stacjonarnym

Gdy towar zakupimy w tradycyjnym sklepie, stacjonarnym, zwrot może być możliwy - ale wcale nie musi. W tym przypadku wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. To bywa szokiem dla wielu z nas - przyzwyczajonych przez sieci handlowe do tego, że można oddawać towar. Takie są jednak przepisy: zwrot produktu, który kupiliśmy w sklepie stacjonarnym, zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma on żadnego prawnego obowiązku przyjęcia od nas towaru, który jest pełnowartościowy, ale nam się nie podoba, nie pasuje do innych rzeczy w domu czy szafie itp.

Oczywiście, jest wiele sklepów, które dopuszczają taką możliwość. Jest to jednak decyzja, która wynika z ich własnej polityki, a nie przepisów prawa. I w związku z tym zwrot towaru odbywa się na takich warunkach, jakie dyktuje nam sprzedawca.

Zwrot towaru: tak, w sklepie stacjonarnym to handlowiec stawia warunk

Może w ogóle nie przyjąć od nas towaru. Może zgodzić się tylko na jego wymianę na inny. Może przelać pieniądze na kartę podarunkową, którą zrealizujemy u niego. Może przyjąć oddawaną rzecz pod pewnymi warunkami, na przykład zażądać, abyśmy zwrócili mu rzecz w oryginalnym opakowaniu, z metkami.

Pamiętaj: sprzedawca może pójść ci na rękę, ale nie musi. Gdy więc dopuszcza możliwość dokonywania zwrotów, sam określa, na jakich warunkach to się odbywa.

Zwrot towaru: sprawdź zasady

Warunki zwrotu towaru są rozmaite, dlatego jeszcze przed zakupem trzeba ustalić, czy w danym sklepie można oddać pełnowartościowy towar, a jeśli tak - to na jakich zasadach to się odbywa.

Zwrot towaru: warto, by św. Mikołaj zachował dowód zakupu

A to dlatego, że aby dokonać zwrotu towaru, trzeba pokazać właśnie dowód jego zakupu, na przykład paragon (bo może to być inny dowód). Będzie też potrzebny, aby zareklamować prezent, jeśli okaże się wadliwy.

Pamiętaj: składając reklamację, możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. W tym ostatnim przypadku powinieneś dostać zwrot zapłaconej kwoty w formie, w jakiej dokonałeś płatności. Sprzedawca nie może zmusić cię do przyjęcia zwrotu w formie karty podarunkowej. Na reklamację masz 2 lata od daty zakupu.

Zwrot towaru: gdy nie potrzebujemy zgody sprzedawcy, by przyjął zwrot

Gdy kupujemy w sklepie internetowym czy na pokazie, możemy odstąpić od umowy w terminie 14 dni kalendarzowych. Są sklepy, które dają więcej czasu na zwrot czy wymianę, ale to ich indywidualna decyzja - 14 dni to termin wynikający z przepisów.

Jak liczyć te 14 dni, dane nam na rezygnację z zakupu w sklepie?
*W przypadku umowy sprzedaży pojedynczego towaru, termin ten liczy się od następnego dnia po tym, w którym otrzymaliśmy produkt.
* W przypadku rzeczy, które są dostarczane nam osobno, partiami lub w częściach, termin ten liczymy od otrzymania ostatniej ich puli.

Co trzeba zrobić, aby odstąpienie od umowy było skuteczne? Aby nasze odstąpienie od umowy zakupu w sklepie internetowym było skuteczne, musimy wysłać oświadczenie przed upływem 14 dni od dnia otrzymania towaru. Sprzedawca może dostać pismo po upływie tego terminu, to nic nie szkodzi.

Zwrot towaru: jak liczyć te 14 dni na rezygnację

Przy obliczeniu terminu stosuje się zasady przyjęte w kodeksie cywilnym. I tak: nie uwzględniamy dnia, w którym miało miejsce zdarzenie, od którego biegnie termin. Rozpoczynamy go liczyć od dnia następnego. Jeśli termin na odstąpienie od umowy upływa w sobotę, niedzielę lub święto ustawowo wolne od pracy, można złożyć oświadczenie w następny dzień roboczy. W przypadku terminu, który upływa w weekend - w poniedziałek.

Zwrot towaru: skutki odstąpienia od umowy

Gdy złożymy oświadczenie o odstąpieniu od umowy, uważa się, że nie została ona zawarta. Towar odsyłamy do przedsiębiorcy, który musi zwrócić nam wartość oddawanej rzeczy oraz koszty związane z najtańszym(!) spośród zawartych w jego ofercie sposobem dostarczenia towaru. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić nam pieniądze niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych. Może opóźnić zwrot do momentu, gdy otrzyma od nas zwracany produkt lub dowód jego odesłania. Na odesłanie towaru mamy 14 dni od odstąpienia od umowy.

Kiedy nie mamy prawa zwrotu

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy lub na odległość może być ograniczone!
Dotyczy to, m.in., umów, w których przedmiotem świadczenia jest rzecz wyprodukowana wg zamówienia lub wykonana pod potrzeby klienta (na przykład koszulka z zaprojektowanym przez niego nadrukiem).

Konsultacja merytoryczna poradnika: pracownicy delegatury w Zielonej Górze Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska