Ale to nie jedyne zyski. Nie mniej ważne są te gospodarcze. Czy A2 sprawi, że Lubuskie zaroi się od przedsiębiorców, powstaną nowe fabryki, do regionu trafi kapitał, w tym zagraniczny? Tylko wtedy faktycznie zyskają wszyscy, nie tylko ci, którzy pojadą znacznie bezpieczniejszą autostradą. I za pół roku już płatną.
Elżbieta Polak, marszałek lubuska, gość środowej ceremonii otwarcia A2, z typowym dla siebie entuzjazmem powiedziała: - To fantastyczny dzień dla Lubuskiego. Otwarcie autostrady to impuls dla naszego regionu. Liczymy, że wokół A2 powstaną nowe firmy, rozwinie się lotnisko w Babimoście, szybciej będzie powstawał park technologiczny. W imieniu mieszkańców regionu, serdecznie dziękuję.
Czytaj też: Autostrada A2 gotowa, ale tiry na nią nie wjadą
Mniej entuzjastycznie o A2 wypowiedział się Ryszard Walkowiak, wójt Szczańca. - Kiedy przed ponad 10 laty rozmawiano o A2, to wtedy zaplanowano budowę węzła w Myszęcinie. My ten wariant opracowaliśmy plan zagospodarowania gminy. Węzła jednak nie ma, stąd z A2 raczej nie skorzystamy. Auta przemkną jedynie przez naszą gminę. Dlatego apeluję do władz wojewódzkich, by jednak wyegzekwowały budowę obiecanych wcześniej węzłów w Myszęcinie i Łagowie.
Janusz Jasiński, szef Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej podkreśla, że A2 to potencjalne zyski, ale też i zagrożenia. - Dotychczas atutem naszego regionu była bliskość granicy z Niemcami i Berlina. Dzięki A2 tracimy to. Bliżej do Niemiec i granicy mają wszystkie gminy położone po obu stronach autostrady, pod warunkiem, że niedaleko jest węzeł - przekonuje Jasiński.
I dodaje: - Warunkiem skorzystania z autostrady są węzły. W naszym przypadku nie tylko jest ich niewiele, ale dodatkowo niektóre są nieczynne lub można będzie korzystać z nich w ograniczonym zakresie. Węzeł w Jordanowie ma być gotowy w 2013 roku, w Łagowie i Myszęcinie nie bardzo wiadomo, kiedy powstaną, a z węzła w Trzcielu nie będą mogły zjeżdżać mocno załadowane tiry. Nie bez znaczenia jest budowa S3. Dlatego wydaje się, że dopiero po zakończeniu budowy „trójki” i wszystkich węzłów, atrakcyjność inwestycyjna naszego regionu mocno wzrośnie. Szczególnie Świebodzina i miejscowości położonych w promieniu 10-15 km - argumentuje Jasiński.
Czytaj też: Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka już gotowy
Piotr Gwizd, prezes świebodzińskiej spółki Polmax: - „Dwójka” to tylko szansa. Ale czy potrafimy ją wykorzystać, to już zależy od nas. A najbardziej od samych przedsiębiorców.
Prezes dodaje, że ważnym składnikiem A2 będzie budowana S3. Wtedy zarówno z północy województwa jak też ze wschodu na zachód, można będzie szybko się przemieszczać. A więc w dowolnym miejscu regionu budować zakłady czy fabryki.
Krzystof Tomalak wiceburmistrz Świebodzina przekonuje, że jego gmina przygotowuje się na przyjęcie inwestorów. - Mamy zarezerwowane kilkadziesiąt ha ziemi pod ewentualne inwestycje. Ale sądzę, że dopiero po zbudowaniu S3 i węzła w Jordanowie liczymy na większe zainteresowanie ze strony przedsiębiorców. A więc dopiero od 2013 roku.
Tomalak dodaje, że po otwarciu kolejnego odcinka A2, najbardziej zyskali mieszkańcy wsi położonych przy starej ,,dwójce’’ a więc Mostek czy Wilkanowa.
- Tam niektóre domy wręcz drżały przy każdym przejeździe potężnego tira - przekonuje wiceburmistrz.
I ceny. Obecnie za przejazd 150 km odcinkiem A2 od Nowego Tomyśla do Konina trzeba zapłacić trzy razy po 13 zł. A więc 39 zł. To bardzo dużo, średnio 26 gr za 1 km. W przypadku tirów opłaty są znacznie wyższe i wynoszą najczęściej trzy razy po 63 zł czyli 189 zł. A więc 1,26 zł za 1 km. Trudno się dziwić, że wiele tirów wybiera inne trasy.
Od maja 2012 roku system opłat ma się zmienić. Za 1 km opłata dla samochodów osobowych ma wynieść 20 groszy, a ciężarówek od 40 groszy. Ale tylko dla tych spełniających normy emisji spalin Euro 5 i Euro 6. Stare, kopcące ciężarówki będą płaciły nawet 1,5 zł za 1 km. Tak duże różnice mają przekonać firmy transportowe do pozbycia się starego sprzętu i zainwestowania w nowe, ekologiczne ciężarówki.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?