Czy parowóz, który stanie w mieście powinien być czarny, czy też zielony?

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
Na czarno parowóz malowali kolejarze niemieccy, na zielono PKP
Na czarno parowóz malowali kolejarze niemieccy, na zielono PKP Towarzystwo Miłośników Kolei szprotawskiej
W Parku Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze stanie wkrótce zabytkowy parowóz. Miłośnicy kolejowej historii zastanawiają się teraz nad kolorem, na który powinien być pomalowany ich nowy nabytek...

Miłośnicy kolei szprotawskiej przystępują do wykonania zadania budżetu obywatelskiego z roku 2020, w ramach którego m. in. będzie odnowiony eksponat pozyskany przez Muzeum Kolei Szprotawskiej . Mowa o zabytkowym parowozie T3 z 1909 r.

Jak przed laty

Jest to taki sam typ parowozu, jakie kupiono w 1910 r. dla kolei zielonogórsko –szprotawskiej (Kleinbahn Grunberg – Sprottau) i które obsługiwały tę linię do końca. Parowzy T3 były specjalną konstrukcją, zaprojektowaną do obsługi kolei powiatowych, tzw. kleibanh-ów. Takim typem kolei była kolej łącząca Zieloną Górę (Grunberg) i Szprotawę (Sprottau).

Był to całkowicie pruski typ parowozu, mocno zakorzeniony w niemieckiej historii kolejnictwa.

Niemniej po 1945 r. duża liczba parowozów typu T3 została w ramach reparacji przekazana PKP. W Polsce nadano tym parowozom symbol TKh1.
Zielonogórski eksponat szybko został zdjęty z ewidencji PKP. Po państwowej służbie (1945 – 1951) w latach 1951 – 1977 służył jako parowóz zakładowy w cukrowni Pelpin. Po renowacji w 1986 r. stanął na stacji Sucha Beskidzka nieopodal Wadowic jako pomnik.

Zielony, czy też czarny

Odnaleziony przez Szymona Skibińskiego z Klubu Miłośników Kolei Szprotawskiej, w 2014 r. przyjechał do Czerwieńska. Stanie w zielonogórskim Parku Kolei Szprotawskiej, przy ul. Morwowej z okazji 150 lecia doprowadzenia do naszego miasta kolei (w 1871 r.).
Tutaj apel do Czytelników „GL”. Na jakie kolory lokomotywa powinna być pomalowana? Parowozy służące na kolejach niemieckich były całe malowane na czarno, natomiast parowozy na PKP były malowane na zielono. Jak myślicie, powinny być czarne, czy też zielone?

Pierwszy był wagon

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zaniepokojony

Jeśli ,,miłośniki" pytają o kolor czytelników gazety, którzy pojęcie o właściwych malaturach mają jednak znikome, to niezbyt dobrze świadczy to niestety o całym przedsięwzięciu.

Parowóz oczywiście po bożemu - czarny. Na zielono to się maluje konewki. Na PKP nigdy z resztą nie był stosowany kolor zielony, tylko oliwkowy.

o
ogórek

Kabina maszynistów i tender zielony, kocioł i maszyny parowe czarne, podwozie i rama czerwone. Tak jak na 4 zdjęciu.

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie