Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy szynobusy dalej będą się spóźniały lub w ogóle nie jeździły? Pomóc ma 23 mln zł

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
PolRegio korzysta z 23 szynobusów, które są własnością województwa.
PolRegio korzysta z 23 szynobusów, które są własnością województwa. Jarosław Miłkowski
W zeszłym roku urząd marszałkowski nałożył na PolRegio ponad 7 mln zł kar za odwoływane pociągi. W tym roku na przeglądy techniczne szynobusów ma pójść 23,2 mln zł.

Spóźniające się pociągi, odwoływane połączenia – praktycznie nie ma tygodnia, by w telefonach do nas czy we wpisach na Facebooku, mieszkańcy nie informowali o kłopotach z kursowaniem pociągów. W piątek o problemie, który regularnie zgłaszają nam Czytelnicy, rozmawialiśmy z urzędnikami marszałka.

- 23 szynobusy, będące własnością województwa, są wydzierżawione i użyczone PolRegio. Umowa, która precyzuje obowiązki stron, jest tak skonstruowana, że bieżące naprawy wykonuje PolRegio, natomiast naprawy główne, które są po wielu milionach kilometrów lub po określonym czasie, wykonujemy my jako właściciele. W tym roku na naprawy przeznaczone jest ponad 23 mln zł – mówił nam Piotr Tykwiński, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i komunikacji urzędu marszałkowskiego.

7 mln zł kar dla PolRegio

W związku z odwoływaniem pociągów w zeszłym roku urzędnicy nałożyli na PolRegio ponad 7 mln zł kar.
- Są one marną pociechą dla podróżnych, którzy czekają na peronach i dworcach, z których nie odjechały pociągi – mówił z kolei Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa.

W ocenie urzędników sytuacja z punktualnym kursowaniem pociągów w Lubuskiem się poprawia. W planach jest także odnowienie taboru.
- Tabor jest zaplanowany w Krajowym Planie Odbudowy. Dopiero, gdy pieniądze z KPO będą, jest nadzieja, że tabor się pojawi. Lubuskie ma zagwarantowane w umowie co najmniej dziesięć sztuk taboru – mówił P. Tykwiński.

Pociągi zrobią 4,3 mln km!

Liczba połączeń kolejowych w Lubuskiem w ostatnich latach wzrosła. W 2017 pociągi regionalne w Lubuskiem przejechały 2,7 mln km, natomiast w tym roku ma to być 4,3 mln km. Wydatki w tym okresie wzrosły niemal trzykrotnie – z 42,6 mln zł do zaplanowanych na ten rok 117 mln zł. Po zakończeniu remontu odcinka Czerwieńsk-Zbąszynek obie lubuskie stolice, czyli Gorzów i Zieloną Górę ma łączyć siedem par pociągów.

Czytaj również:
Pociągi Gorzów – Kostrzyn – Berlin w tym roku nie pojadą. Most na Odrze będzie z opóźnieniem

Zobacz wideo: Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska