Czy w Zielonej Górze warto inwestować w hotele?

Leszek Kalinowski 68 324 88 74 lkalinowski@gazetalubuska.pl
Krystyna Sergun w Polanie pracuje już 33 lata, żal będzie się rozstać z hotelem i kolegami, koleżankami (fot. Paweł Janczaruk)
Krystyna Sergun w Polanie pracuje już 33 lata, żal będzie się rozstać z hotelem i kolegami, koleżankami (fot. Paweł Janczaruk)
W październiku hotel Polan się zamyka. Bo z powodu braku gości przynosi straty. W tym samym czasie rusza budowa nowego hotelu przy ul. Wrocławskiej. Czy potrzebujemy nowych miejsc noclegowych?

Czytaj też: Zielona Góra: W październiku ruszy budowa hotelu przy ul. Wrocławskiej

Często słyszymy, że w mieście nie można zorganizować dużej konferencji czy zjazdu, bo za skromna jest baza hotelowa. A przecież rozwijamy się coraz bardziej, kwitnie turystyka… Jednak z hotelarskiego punktu widzenia wcale nie jest tak różowo, jak się powszechnie uważa.

Dyrektor Polanu Grażyna Sroczyńska przez 32 lata obserwowała, kto nas najczęściej odwiedza. Nie ma złudzeń. Jesteśmy tylko przystankiem w dalszej podróży. – Często jest nawet tak, że goście u nas śpią i rano jadą dalej, bez zajrzenia do Palmiarni czy na deptak – podkreśla G. Sroczyńska. – I nawet podczas Winobrania oblężenia nie ma. Bo ci, co tak tłumnie nas odwiedzają, to goście z sąsiednich miast i wsi. Nie potrzebują noclegu.

Z powodu coraz mniejszej liczby gości, Orbis postanowił zamknąć Polan.

Jak funkcjonują w mieście inne hotele? Czy nie narzekają na brak gości? Tomasz Lehman z hotelu Dana przyznaje, że mówienie o wielu gościach z Niemiec to przesada. Owszem, bywają, ale nie są to główni klienci tego czterogwiazdkowego obiektu.

Czytaj też: Kogo goszczą zielonogórskie hotele?

- Goście to przeważnie przedsiębiorcy lokalni jak i zagraniczni. Oni proponują tu noclegi swoim pracownikom i klientom w biznesie – wyjaśnia T. Lehman.

Jego zdaniem, trudno stwierdzić, czy Zielona Góra i województwo ma za małą bazę hotelową. - Są okresy, kiedy mamy dużo wydarzeń, np. w tym roku otwarcie ośrodka sportowego czy Winobranie i inne imprezy (zjazdy lekarzy, konferencje na UZ) i wtedy w stu procentach baza jest wykorzystywana – zauważa. - Ale poza tymi dniami żaden większy hotel nie może pochwalić się takim obłożeniem.

Podobne spostrzeżenia ma Katarzyna Kaczmarek z hotelu Amadeus. Przyznaje, że Uniwersytet Zielonogórski jeszcze nie korzystał z ich usług. A Winobranie to za mało, by mówić o dużym zainteresowaniu naszym miastem i hotelami w nim.

- Największe wykorzystanie miejsc notuje się w miesiącach wiosennych (marzec- czerwiec) i jesiennych (wrzesień-listopad) – mówi Jakub Mleczak, dyrektor/GM hotelu Śródmiejskiego. - Miesiące zimowe oraz lipiec i sierpień należą do najsłabszych. Analizując pierwsze półrocze uznać można, że tegoroczne wykorzystanie utrzymuje się na poziomie roku ubiegłego, ale jest znacznie niższe niż w latach 2007-2008. W trakcie każdego roku znaleźć można najwyżej 2-3 dni, kiedy wszystkie miejsca w hotelu są zajęte.

Głównymi klientami hotelu są goście podróżujący służbowo oraz uczestnicy organizowanych przez UZ konferencji. Bardzo mało jest grup turystycznych, niezbyt liczną grupę stanowią też turyści indywidualni.

W hotelu Leśnym częściej goszczą też grupy sportowe i odbywają się spotkania integracyjne.

Czytaj też: Zaproś pracowników do spa

- Qubus jako hotel sieciowy ma bardzo ściśle określoną politykę sprzedażową – zauważa Paweł Migacz, dyrektor. - Utrzymujemy stałe kontakty z naszymi kontrahentami, mamy podpisane umowy sieciowe z wieloma firmami z Polski i zagranicy, czego hotele typowo prywatne nie posiadają. Dzięki temu, jak i gwarantowanej jakości, nasza sytuacja na rynku jest stabilna i póki co nie widać żadnego zagrożenia.

Goście hotelowi to głównie biznesmeni. A Winobranie? Owszem jest wtedy większe zapotrzebowanie, ale pokoje zajmują organizatorzy czy występujący podczas tej imprezy, a nie odwiedzający nas z innych części kraju ludzie.

W czterogwiazdkowym hotelu Ruben także najchętniej zatrzymują się biznesmeni. Jak mówi Ewa Gawałkiewicz - połowę gości stanowią obcokrajowcy: Niemcy, Duńczycy, Brytyjczycy… Zwykle zostają u nas dzień, dwa. W czasie wakacji większego ruchu nie ma, bo przedsiębiorcy mają urlopy. Za to organizowane są różne spotkania i imprezy.

Wszystkie hotele stosują różne promocje, akcje. I nie nastawiają się tylko na gości z zewnątrz. Są otwarte także dla mieszkańców miasta.

- Stąd nasze imprezy pod hasłem Strefa jazzu. Stąd cykliczne środy dla pań i piątki dla mężczyzn, podczas których prezentujemy nowości ze świata kosmetycznego czy nowinki motoryzacyjne – podkreśla E. Gawałkiewicz.

- Zakończyliśmy niedawno z dużym sukcesem pierwszą edycję nauki pływania dla dzieci, wprowadziliśmy specjalne pakiety dla osób spoza województwa i ta forma cieszy się dużym zainteresowaniem – dodaje T. Lehman z Dany.

By się utrzymać, hotele organizują konferencje, wesela, komunie i inne uroczystości rodzinne. Paweł Migacz dodaje, że ważne jest też systematycznie inwestowanie.

Hotel Qubus w ciągu ostatnich dwóch lat zainwestował kilkaset tysięcy złotych (kapitalny remont łazienek, automatyczna klimatyzacja).

Poza tym - podkreślają wszyscy - ważna jest też dobra kuchnia.

Zamiast tarcz miliardy euro z Brukseli?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3