"Czternastka" to linia kolejowa łącząca Tuplice Łodzią Kaliską. Nawiasem mówiąc, pierwszym odcinkiem powstałym na terenie Prus był właśnie fragment Głogów – Żagań, otwarty 1 października 1846 roku przez przedsiębiorstwo Dolnośląska Kolej Boczna. Niestety w ostatnich latach na części tego szlaku wprowadzono ograniczenia użytkowania z powodu skrócenia czasu pracy stacji i posterunków lub ich zamknięcia; dotyczy to przede wszystkim odcinków w naszym regionie: Lasocice – Wschowa, Wschowa – Stare Drzewce, Stare Drzewce – Głogówko, Kłobuczyn – Niegosławice oraz Niegosławice – Szprotawa.
Wideo: Policjanci kontrolują kierowców za pomocą... drona!
Wielkie marzenie szprotawian
- Dziś zdarzają się tutaj sporadyczne pociągi towarowe, transporty wojskowe - słyszymy w Szprotawie. - Jeszcze przez jakiś czas jeździły pociągi osobowe do Niegosławic, na krótko uruchomiono połączenie z Niegosławicami i można było dojechać do Forst i po przesiadce ruszyć w głąb Niemiec. Teraz nic się nie dzieje...
Samorządy biorące udział w projekcie pozytywnie odpowiedziały na apel o wsparcie w przyszykowaniu dokumentacji, ze względu na wyższe niż pierwotnie zakładano koszty.
- Bardzo kibicuję temu projektowi. Kolej w Szprotawie to wielkie marzenie Szprotawian. To również realna walka z wykluczeniem komunikacyjnym, którego doświadczają osoby starsze, niezmotoryzowane oraz młodzież dojeżdżająca do szkół. – relacjonuje spotkanie burmistrz Mirosław Gąsik. Jak tylko zadanie otrzyma wsparcie finansowe, Szprotawianie będą mogli dojechać szynobusem do Żar, Żagania i Zielonej Góry. Na tym jednak gmina nie poprzestaje. Kolej Plus to duża szansa, ale trzeba szukać możliwości wszędzie gdzie to możliwe, dlatego na dniach skieruję apel do Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK o przeprowadzenie remontu całego odcinka z Żagania przez Szprotawę aż do Głogowa. Zabiegamy także o remont zaniedbanego peronu i dworca.
Pociąg jak statek kosmiczny
Maciej Boryna, naczelnik wydziału gospodarki i rozwoju szprotawskiego magistratu przypomina, jak przed laty zorganizowano przejazd pociągiem retro po nieużywanej trasie. Podziwiały pociąg wówczas tłumy ludzi, jakby chodziło o lot statkiem kosmicznym.
- Kolej miastu jest bardzo potrzebna także ze względu na nasze ambicje stania się ośrodkiem turystycznym - tlumaczy. - Na razie nasza sytuacja komunikacyjna jest, delikatni mówiąc, skomplikowana. Prowadzimy również rozmowy na temat wzmocnienia komunikacji autobusowej.
Jakie są wczesne objawy boreliozy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?