Czy wróci połączenie kolejowe Żagania ze Szprotawą? Otóż jest szansa...

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
W Szprotawie już od lat marzą o powrocie kolei. Na przykład w postaci szynobusu
W Szprotawie już od lat marzą o powrocie kolei. Na przykład w postaci szynobusu Mariusz Kapała
Kilka dni temu przedstawiciele lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego spotkali się z władzami Szprotawy w sprawie projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań. Plan ma być zrealizowany w ramach programu „Kolej Plus”. Trwają ostatnie przygotowania do ogłoszenia przetargów na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego, którego ocena będzie podstawą do podjęcia przez PKP PLK ostatecznej decyzji o przyznaniu dofinansowania.

"Czternastka" to linia kolejowa łącząca Tuplice Łodzią Kaliską. Nawiasem mówiąc, pierwszym odcinkiem powstałym na terenie Prus był właśnie fragment Głogów – Żagań, otwarty 1 października 1846 roku przez przedsiębiorstwo Dolnośląska Kolej Boczna. Niestety w ostatnich latach na części tego szlaku wprowadzono ograniczenia użytkowania z powodu skrócenia czasu pracy stacji i posterunków lub ich zamknięcia; dotyczy to przede wszystkim odcinków w naszym regionie: Lasocice – Wschowa, Wschowa – Stare Drzewce, Stare Drzewce – Głogówko, Kłobuczyn – Niegosławice oraz Niegosławice – Szprotawa.

Wideo: Policjanci kontrolują kierowców za pomocą... drona!

Wielkie marzenie szprotawian

- Dziś zdarzają się tutaj sporadyczne pociągi towarowe, transporty wojskowe - słyszymy w Szprotawie. - Jeszcze przez jakiś czas jeździły pociągi osobowe do Niegosławic, na krótko uruchomiono połączenie z Niegosławicami i można było dojechać do Forst i po przesiadce ruszyć w głąb Niemiec. Teraz nic się nie dzieje...

Samorządy biorące udział w projekcie pozytywnie odpowiedziały na apel o wsparcie w przyszykowaniu dokumentacji, ze względu na wyższe niż pierwotnie zakładano koszty.

- Bardzo kibicuję temu projektowi. Kolej w Szprotawie to wielkie marzenie Szprotawian. To również realna walka z wykluczeniem komunikacyjnym, którego doświadczają osoby starsze, niezmotoryzowane oraz młodzież dojeżdżająca do szkół. – relacjonuje spotkanie burmistrz Mirosław Gąsik. Jak tylko zadanie otrzyma wsparcie finansowe, Szprotawianie będą mogli dojechać szynobusem do Żar, Żagania i Zielonej Góry. Na tym jednak gmina nie poprzestaje. Kolej Plus to duża szansa, ale trzeba szukać możliwości wszędzie gdzie to możliwe, dlatego na dniach skieruję apel do Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK o przeprowadzenie remontu całego odcinka z Żagania przez Szprotawę aż do Głogowa. Zabiegamy także o remont zaniedbanego peronu i dworca.

Pociąg jak statek kosmiczny

Maciej Boryna, naczelnik wydziału gospodarki i rozwoju szprotawskiego magistratu przypomina, jak przed laty zorganizowano przejazd pociągiem retro po nieużywanej trasie. Podziwiały pociąg wówczas tłumy ludzi, jakby chodziło o lot statkiem kosmicznym.

- Kolej miastu jest bardzo potrzebna także ze względu na nasze ambicje stania się ośrodkiem turystycznym - tlumaczy. - Na razie nasza sytuacja komunikacyjna jest, delikatni mówiąc, skomplikowana. Prowadzimy również rozmowy na temat wzmocnienia komunikacji autobusowej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie