Z kolei dla respondentów dopiero planujących zakup samochodu w 2009 r. najistotniejsza jest jego marka (42 proc. wskazań).
Patrzymy na cenę auta
Niemal połowa badanych (45 proc.) stwierdziła, że dobra, odpowiednia cena zdecydowała o tym, że wybrali daną markę kupowanego pojazdu. Aspekt cenowy był relatywnie ważniejszy dla osób najmłodszych, w wieku 18 - 29 lat. Stosunkowo mniejsze znaczenie przypisywały cenie osoby posiadające wyższe wykształcenie oraz specjaliści i osoby zajmujące stanowiska kierownicze.
Na drugim miejscu, wśród najczęściej wymienianych powodów wyboru danego samochodu, znalazła się ekonomiczność, którą wskazała jedna trzecia badanych (33 proc.). Niskie koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są istotnie częściej wymieniane przez osoby, które informacje na temat samochodów i motoryzacji czerpią od specjalistów: dealerów i mechaników samochodowych.
Kolejne miejsca wśród najczęściej wymienianych powodów zakupu określonego samochodu zajmują: okazyjność zakupu - 29 proc. prestiż marki i zaufanie do niej - 28%, dobra opinia o marce usłyszana od znajomych lub w reklamie - 25 proc. oraz niezawodność auta - 23 proc. Relatywnie najrzadziej wymienianymi kryteriami wyboru auta w 2008 roku były: ekologiczność - 5 proc., serwis - 5 proc. oraz nowość modelu danej marki - 1 proc.
Tu najbardziej zaskakuje wymienione 5 proc. przy serwisie oraz 1 proc. jako nowość. W powszechnym odczuciu pierwsze auto kupuje się ,,z reklamy'' ale o zakupie kolejnego decyduje już jakość serwisu danej marki.
W 2009 będzie pewnie podobnie
Dane dotyczące intencji zakupu samochodu w 2009 r. pokazują, że kryteria związane z prestiżem marki - 42 proc. wskazań i wcześniejszymi doświadczeniami z marką - 30 proc. wskazań, liczą się dla Polaków bardziej w fazie planowania, niż podczas realnego zakupu. Gdy planujemy zakup samochodu, jego cena jest ważna dla zdecydowanie mniejszej grupy badanych (31 proc.), natomiast przy realnym zakupie to cena jest najważniejsza - 45 proc.
"Badania TNS OBOP potwierdzają, że zakup samochodu jest trudną decyzją, podczas której czynniki emocjonalne krzyżują się z możliwościami finansowymi. W fazie planowania zakupu auta większe znaczenie mają takie kryteria jak prestiż, renoma, zaufanie, wręcz przywiązanie i sympatia do określonej marki. Tymczasem podczas realnego zakupu wybory emocjonalne korygowane są przez możliwości finansowe i najważniejszym kryterium staje się cena” - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska z TNS OBOP.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?