Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czym się kierujemy kupując nowe auto

oprac. Czesław Wachnik cwachnik&@gazetalubuska.pl
Okazuje się, że dla kupujacych nowe auto, najważniejszym kryterium jest cena  (Fot. Audi)
Okazuje się, że dla kupujacych nowe auto, najważniejszym kryterium jest cena (Fot. Audi)
Najważniejszym kryterium, którym kierowali się Polacy dokonując w 2008 r. zakupu samochodu, była cena auta (45 proc.).

Z kolei dla respondentów dopiero planujących zakup samochodu w 2009 r. najistotniejsza jest jego marka (42 proc. wskazań).

Patrzymy na cenę auta

Niemal połowa badanych (45 proc.) stwierdziła, że dobra, odpowiednia cena zdecydowała o tym, że wybrali daną markę kupowanego pojazdu. Aspekt cenowy był relatywnie ważniejszy dla osób najmłodszych, w wieku 18 - 29 lat. Stosunkowo mniejsze znaczenie przypisywały cenie osoby posiadające wyższe wykształcenie oraz specjaliści i osoby zajmujące stanowiska kierownicze.

Na drugim miejscu, wśród najczęściej wymienianych powodów wyboru danego samochodu, znalazła się ekonomiczność, którą wskazała jedna trzecia badanych (33 proc.). Niskie koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są istotnie częściej wymieniane przez osoby, które informacje na temat samochodów i motoryzacji czerpią od specjalistów: dealerów i mechaników samochodowych.

Kolejne miejsca wśród najczęściej wymienianych powodów zakupu określonego samochodu zajmują: okazyjność zakupu - 29 proc. prestiż marki i zaufanie do niej - 28%, dobra opinia o marce usłyszana od znajomych lub w reklamie - 25 proc. oraz niezawodność auta - 23 proc. Relatywnie najrzadziej wymienianymi kryteriami wyboru auta w 2008 roku były: ekologiczność - 5 proc., serwis - 5 proc. oraz nowość modelu danej marki - 1 proc.

Tu najbardziej zaskakuje wymienione 5 proc. przy serwisie oraz 1 proc. jako nowość. W powszechnym odczuciu pierwsze auto kupuje się ,,z reklamy'' ale o zakupie kolejnego decyduje już jakość serwisu danej marki.

W 2009 będzie pewnie podobnie

Dane dotyczące intencji zakupu samochodu w 2009 r. pokazują, że kryteria związane z prestiżem marki - 42 proc. wskazań i wcześniejszymi doświadczeniami z marką - 30 proc. wskazań, liczą się dla Polaków bardziej w fazie planowania, niż podczas realnego zakupu. Gdy planujemy zakup samochodu, jego cena jest ważna dla zdecydowanie mniejszej grupy badanych (31 proc.), natomiast przy realnym zakupie to cena jest najważniejsza - 45 proc.

"Badania TNS OBOP potwierdzają, że zakup samochodu jest trudną decyzją, podczas której czynniki emocjonalne krzyżują się z możliwościami finansowymi. W fazie planowania zakupu auta większe znaczenie mają takie kryteria jak prestiż, renoma, zaufanie, wręcz przywiązanie i sympatia do określonej marki. Tymczasem podczas realnego zakupu wybory emocjonalne korygowane są przez możliwości finansowe i najważniejszym kryterium staje się cena” - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska z TNS OBOP.

 

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska