Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dane osobowe pod ochroną: nawet 200 tys. zł kary. Jak jej uniknąć?

Źródło: www.e-datasystems.pl
Dane klientów trzeba zabezpieczyćfot.: ifindkarma/cc/flickr.com
Dane klientów trzeba zabezpieczyćfot.: ifindkarma/cc/flickr.com
Weryfikacja poprawności danych, wprowadzenie ich do systemu, eliminacja duplikatów, obawa przed negatywnymi wynikami kontroli GIODO - to główne problemy działalności w internecie. Są jednak na to sposoby.

 

10 tys. osób, które wypełnią formularz zgłoszeniowy w konkursie, to tak naprawdę 10 tys. kontaktów do osób bezpośrednio zainteresowanych naszą ofertą. Przetworzenie takiej listy własnymi siłami, zgromadzenie informacji o klientach, analiza poszczególnych osób i firm, a w końcu podział na stosowne grupy docelowe to zajęcie wymagające know-how i narzędzi, choć bez wątpienia niezwykle opłacalne.

Kiedy warto zlecić obsługę baz na zewnątrz?

Przede wszystkim wtedy, gdy zdobyte kontakty planuje się wykorzystać do późniejszych akcji marketingowych lub jest ich zbyt dużo, by samodzielnie zweryfikować ich poprawność, występowanie duplikatów czy uzupełnić o inne dane, jak np. kod pocztowy czy płeć.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Uważaj na zdjęcia na Naszej Klasie

Z tego typu usług korzystają wszystkie te firmy, których działania marketingowe opierają się na pozyskiwaniu setek tysięcy kontaktów, przeprowadzające konkursy w sieciach handlowych lub inne, których akcje marketingowe polegają np. na pozyskiwaniu opinii konsumentów poprzez zachęcenie do wypełnienia ankiet.

Jak działa firma zewnętrzna przy obsłudze pozyskanych danych?

Na początek firma dostarcza bazy danych, konsumenckie - B2C (czyli Business To Customer - w relacjach z klientami) lub biznesowe - B2B (Business To Business).

PRZECZYTAJ TAKŻE: Zdjęcia tablic rejestracyjnych źródłem problemów?

Mogą być dostarczone w formie elektronicznej lub papierowej, np. kuponów czy ankiet. Następnie operatorzy wprowadzają dane do jednego, bezpiecznego miejsca na platformie internetowej, czyszczą je oraz w razie potrzeby uzupełniają o brakujące elementy (jak kod pocztowy, miasto, płeć itp.), które pozwalają na ich późniejsze grupowanie wg różnych kryteriów.

Nawet 200 tys. zł za złamanie prawa ochrony

Jednorazowa kara za złamanie prawa ochrony danych osobowych to dla firmy 50 tys. złotych. Może być nakładana wielokrotnie - do wysokości łącznej 200 tys. złotych.

Jeśli administrujesz danymi prywatnie - np. wykorzystując je w ramach rejestrowania użytkowników swojego blogu, za jedno naruszenie naliczyć Ci mogą karę 10 tys. złotych. Za kilka - nawet 50 tys. zł.

Jak zarządzać pozyskanymi danymi?

Warto zwrócić uwagę czy firma, z którą zdecydujemy się współpracować, daje możliwość bezpiecznego, stałego dostępu online do systemu oraz wprowadzonych, wyczyszczonych i uzupełnionych danych. Wtedy w sposób samodzielny i zdalny można pracować na bazach - dodawać dane, tworzyć selekcje, raporty, a także wysyłać mailingi czy drukować etykiety adresowe. Dodatkowo można przeprowadzać szybkie kampanie marketingowe w oparciu o zgromadzone i przetworzone bazy danych.

Wydawałoby się, że łatwiejsze i tańsze będzie wysyłanie np. mailingów do wszystkich zebranych kontaktów? Kontakty i tak należy ręcznie wprowadzić do systemu lub przejrzeć te, które spłyną drogą elektroniczną - a to już czas. Przy tym niektóre aplikacje pozwalają uporządkować dane - wtedy kampanie można prowadzić nie do całej bazy, ale wybranych grup kontaktów, np. z danego regionu.

- Pamiętajmy, że w wielu firmach usługa bazodanowa ogranicza się do wrzucenia danych, tymczasem najistotniejsza jest możliwość aktywnej pracy na całych bazach lub ich wybranych grupach - tłumaczy Wojciech Jachowski z firmy e-Data Systems.

Uważaj na GIODO

Prowadzenie biznesu opartego na aktywnych działaniach pro-klienckich wymaga znajomości i respektowania ustawy o ochronie danych osobowych. Za złamanie przepisów grożą sankcje prawne nakładane przez GIODO – Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Należy chronić dane przed udostępnieniem czy zabraniem przez osoby nieupoważnione, przetwarzaniem niezgodnie z ustawą oraz zmianą, utratą, uszkodzeniem lub zniszczeniem. Nie trzeba jednak samodzielnie wykonywać wszystkich czynności związanych z procesem przetwarzania danych osobowych. Umowa powierzenia pozwala przenieść część zadań na firmę zewnętrzną, a to już kolejny plus modelu opartego o outsourcing tego typu usług.

Na koniec pamiętajmy, że zamiast marnować siły i środki na organizację wprowadzania, przechowywania i zabezpieczenia baz danych, lepiej skupić się na ich skutecznym wykorzystywaniu do pobudzania aktywności konsumenckiej.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Dane osobowe pod ochroną: nawet 200 tys. zł kary. Jak jej uniknąć? - Echo Dnia

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska