Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Decyzja UOKIK. Operator telekomunikacyjny PGT wprowadził cię w błąd? Dobra wiadomość! Jako dłużnik One Debt Partners możesz odetchnąć z ulgą

Katarzyna Borek
Katarzyna Borek
PGT to firma telekomunikacyjna, która wprowadzała konsumentów w błąd, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Firma windykacyjna One Debt Partners musi wycofać z sądów powództwa wobec dłużników i doprowadzić do umorzenia postępowań egzekucyjnych
PGT to firma telekomunikacyjna, która wprowadzała konsumentów w błąd, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Firma windykacyjna One Debt Partners musi wycofać z sądów powództwa wobec dłużników i doprowadzić do umorzenia postępowań egzekucyjnych 123rf
Operator telekomunikacyjny PGT wprowadził cię w błąd? To jest dla ciebie dobra wiadomość! Firma windykacyjna One Debt Partners, która kupiła od PGT wierzytelności, musi wycofać z sądów powództwa wobec dłużników i doprowadzić do umorzenia postępowań egzekucyjnych.

Dobra wiadomość dla konsumentów wprowadzonych w błąd przez operatora telekomunikacyjnego PGT. Firma windykacyjna One Debt Partners musi wycofać z sądów powództwa wobec dłużników i doprowadzić do umorzenia postępowań egzekucyjnych.
To efekt decyzji prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która ma rygor natychmiastowej wykonalności! UOKiK poinformował o niej 7 sierpnia.

One Debt Partners nie powinien odzyskiwać tych długów

Jesienią 2018 roku UOKiK wszczął postępowanie przeciw firmie windykacyjnej One Debt Partners (ODP) z Wrocławia. W lutym 2017 roku kupiła ona długi (wierzytelności) od spółki PGT z Warszawy. To firma telekomunikacyjna, która wprowadzała konsumentów w błąd, podszywając się pod ich dotychczasowego operatora. Półtora miesiąca przed transakcją UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na PGT 1,97 mln zł kary. Wcześniej opublikował też ostrzeżenie konsumenckie przed tą firmą.

- One Debt Partners nie powinien windykować długów, które powstały w wyniku bezprawnych działań PGT. Staranność zawodowa wymaga, aby przed transakcją sprawdzić źródła nabywanych wierzytelności. O zarzutach wobec PGT było głośno już od około roku. Sprawą zajmowały się UOKiK i prokuratura, wielokrotnie informowały o niej media - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To nie jedyny zarzut wobec ODP. Windykator wprowadzał także konsumentów w błąd i wywierał na nich presję
Wysyłał wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem, że przekaże dane dłużnika do Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, nawet jeśli chodziło tylko o kwotę ok. 100 zł. Tymczasem zgodnie z prawem dane konsumenta można wysyłać do BIG dopiero, gdy zobowiązanie jest wyższe niż 200 zł.

Windykator nie informował konsumentów o tym, że kupno długów nie pogarsza ich sytuacji - to znaczy, że mogą podnosić przeciw ODP takie same zarzuty, jakie mieli przed transakcją wobec PGT. Jednocześnie występował z pozwem do sądu i kierował do klientów wezwanie do zapłaty. Nie kontaktował się wcześniej z dłużnikiem, aby jednoznacznie ustalić kwotę zobowiązania i zaproponować mu polubowne załatwienie sprawy. Jest to sprzeczne z dobrymi obyczajami, szczególnie że chodziło o wierzytelności powstałe w wątpliwych okolicznościach, informuje UOKiK.
- Zakwestionowane praktyki miały skłonić konsumentów do tego, by zapłacili żądaną kwotę, nawet jeśli była nienależna. ODP straszył ich sądem czy ujawnieniem w rejestrze dłużników. Wiele osób w wyniku takich sugestii i niedoinformowania mogło zrezygnować z dochodzenia swoich praw - mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Takie są skutki decyzji
ODP zaniechał stosowania opisanych praktyk już wiosną 2017 roku. Decyzja UOKiK zobowiązuje do usunięcia ich skutków.
Spółka musi wycofać z sądów wszystkie powództwa w sprawach długów powstałych w wyniku umów z PGT, a także wystąpić do komorników o umorzenie wszystkich takich postępowań egzekucyjnych. Ma na to 3 miesiące od wydania decyzji UOKiK. Ponadto musi się powstrzymać przed wszczynaniem nowych postępowań egzekucyjnych do czasu ostatecznego wyroku sądu w sprawie decyzji wobec PGT.
Zobowiązanie ma rygor natychmiastowej wykonalności. Oznacza to, że ODP musi je wykonać, nawet jeśli odwoła się od decyzji.

Czy ochroniarz może nas przeszukać? Co robić, kiedy zaginie przesyłka? Komu zgłosić złe jakościowo jedzenie kupione w sklepie? Czy każdy produkt można zwrócić? Kiedy sprzedawca odmówi nam sprzedaży? Odpowiedzi na te pytania to praktyczna strona praw konsumenta, które chronią nasze codzienne zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych. Sprawdź, jakie masz prawa i nie daj się zwieść.

Kupujesz - masz swoje prawa. Nie daj się oszukać w sklepie!

Źródło: UOKiK

ZOBACZ FILM - JAK MAMA HANNY LIS ZOSTAŁA OSZUKANA?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska