- Kiedy można powiedzieć, że dziecko ma problem ze słuchem?- Istnieje wiele objawów wskazujących na niedosłuch u dziecka. Szczególną uwagę należy zwrócić, kiedy nie rozwija ono prawidłowo mowy lub ma wadę wymowy, kiedy staje się nadpobudliwe lub przeciwnie zamknięte w sobie, prosi o powtórzenie lub zwiększa głośność oglądanych programów telewizyjnych. Przyjmuje się, że słuch dziecka jest prawidłowy, jeżeli w wykonanych badaniach słyszy dźwięki w skali od zera do 20 decybeli. W zależności od wielkości ubytku słuchu rozróżniamy niedosłuch lekki, średni i głęboki.
- Skąd biorą się problemy ze słuchem?- Niedosłuchy dzieli się na dwa podstawowe typy: przewodzeniowe i odbiorcze. Przewodzeniowe spowodowane są zmianami w uchu zewnętrznym lub środkowym. W przypadku odbiorczych mamy do czynienia z uszkodzeniem komórek słuchowych w ślimaku, czyli uchu wewnętrznym lub w dalszych odcinkach drogi słuchowej w centralnym układzie nerwowym.
.
- Które niedosłuchy dają większą nadzieję na wyleczenie?Niedosłuchy przewodzeniowe możemy leczyć zachowawczo, np. usuwając migdałek gardłowy, lecząc infekcje górnych dróg oddechowych i alergie. Jeżeli nie przynosi to spodziewanego rezultatu, możliwe jest leczenie operacyjne. W większości przypadków leczenie operacyjne jest skuteczne.
- A skąd się biorą niedosłuchy przewodzeniowe?- Są najczęstsze u dzieci. Spowodowane są głównie nawracającymi zapaleniami uszu, infekcjami górnych dróg oddechowych, przerostem migdałka gardłowego, alergią oraz wadami wrodzonymi w obrębie twarzoczaszki. Szczególnie groźne jest tzw. wysiękowe zapalenie ucha, kiedy w uchu środkowym gromadzi się płyn uniemożliwiający prawidłowe przewodzenie dźwięku.
- Dlaczego właśnie to zapalenie ucha jest takie groźne?- Bo przebiega zazwyczaj podstępnie: bezobjawowo, bez bólu, bez gorączki i może trwać nawet kilka miesięcy. Dziecko gorzej słyszy, jego rozwój mowy może być opóźniony lub mogą wystąpić zaburzenia artykulacji. Jeśli chodzi już do szkoły, zaczyna mieć kłopoty z nauką. Ten typ zapalenia ucha jest najczęstszą przyczyną niedosłuchu u dzieci.
- A niedosłuchy odbiorcze?- Są znacznie trudniejsze do wyleczenia. Jeśli dojdzie do uszkodzenia komórek słuchowych lub dalszych odcinków drogi słuchowej, to zazwyczaj uszkodzenie słuchu jest trwałe i nieodwracalne.
- Czy ratunkiem może być wszczepienie implantu ślimakowego?- Implant wszczepiany jest w przypadku uszkodzenia ślimaka w uchu wewnętrznym. Do jego wszczepienia kwalifikowane są dzieci z głębokim, obustronnym niedosłuchem. Ważne jest, aby implant był wszczepiony możliwie wcześnie, w okresie fizjologicznego rozwoju mowy. To niezbędne do prawidłowego rozwoju słuchu, głosu i mowy. Jest wstępem do długotrwałej rehabilitacji.
- Czy jeśli dalsza część przewodu nie działa prawidłowo, to nie ma już ratunku?- Stosunkowo niedawno pojawiły się implanty pniowe. Omijają one uszkodzony ślimak i nerw słuchowy. Umieszczane są w pniu mózgu.
- A kiedy trzeba się zdecydować na aparat słuchowy?- W przypadku trwałych niedosłuchów odbiorczych stopnia średniego oraz w przypadku niedosłuchów przewodzeniowych, w okresie oczekiwania na operację poprawiającą słuch bądź przy braku efektów w leczeniu operacyjnym.
- A dlaczego tak ważne jest wykrycie niedosłuchu już u noworodka?- Bo od prawidłowo działającego zmysłu słuchu zależy prawidłowy rozwój ogólny dziecka, w tym prawidłowy rozwój jego głosu i mowy. Dlatego tak cenne są wykonywane od kilku lat w Polsce przesiewowe badania słuchu u wszystkich noworodków.
- Nieleczenie może pogorszyć sprawę?- Tak, nawet najmniejszy niedosłuch przewodzeniowy należy leczyć. Nieleczony może po pewnym czasie przejść w niedosłuch odbiorczy, a ten, jak już wspomniałam, jest znacznie trudniejszy do leczenia.
- Czy to prawda, że rodzice często nie zauważają , że ze słuchem ich dziecka dzieje się coś niedobrego?- Tak, głęboki niedosłuch bardzo łatwo zauważyć, w przeciwieństwie do niedosłuchu niedużego. Dzieci trafiają więc zazwyczaj do lekarza zbyt późno. Dlatego akcje przesiewowego badania słuchu u cztero- i ośmiolatków są bardzo cenne. Dzieci z nieprawidłowym wynikiem badania przesiewowego słuchu są kierowane do odpowiednich ośrodków w celu dalszej diagnostyki i ewentualnego leczenia.
- Dziękuję.
CZEGO NIE SŁYSZĄ
Niedosłuch lekki objawia się niemożnością słyszenia takich dźwięków jak szum liści, cichy szept. W niedosłuchu umiarkowanym i znacznego stopnia pojawiają się problemy ze słyszeniem i rozumieniem mowy, nawet bardzo głośnej. Pacjent z niedosłuchem głębokim słyszy tylko bardzo głośne dźwięki, jak np. trzaskanie drzwiami, głośny krzyk lub nie słyszy nic.
OBSERWUJ DZIECKO
Może mieć problem ze słuchem, jeśli ciągle prosi: - Powtórz, albo dopytuje: - Co mówisz? Niepokój powinno też wzbudzić ustawianie się dziecka jednym uchem do telewizora, siedzenie przed samym ekranem, nastawianie głośno odbiornika.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?