Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dmuchaj na zimne

(włod)
Wiosną rośnie ilość transakcji na rynku używanych samochodów. Nabywcy nierzadko potem żałują, iż wcześniej nie sprawdzili zarówno tożasmości sprzedawcy, jak i stanu technicznego auta. Za ten brak przezorności przychodzi im niekiedy drogo płacić.

W każdą niedzielę na gorzowskiej giełdzie samochodowej dyżurują eksperci motoryzacyjni z oddziału PZM przy ul. Borowskiego. Bezpłatnie radzą, jak postępować przed zakupem używanego samochodu.

Dmuchaj na zimne

Radzą więc obowiązkowo sprawdzić dowód rejestracyjny pojazdu, jego książkę, książkę gwarancyjną i serwisową oraz fakturę zakupu. Trzeba także sprawdzić, gdzie ostatni właściciel nabył auto - w kraju czy sprowadził je z zagranicy. Jeśli z zagranicy, to czy dysponuje wszystkimi dokumentami odprawy celnej. I to oryginałami, a nie kserokopiami.
Szczególną ostrożność należy zachować wtedy, gdy osoba sprzedająca samochód nie jest jego właścicielem. Wówczas bezwzględnie trzeba żądać notarialnego upoważnienia do sprzedaży, wystawionego przez właściciela.
Nie wolno też zapomnieć o sprawdzeniu zgodności numerów identyfikacyjnych nadwozia i silnika z podanymi w dowodzie rejestracyjnym. Najdrobniejsza nawet rozbieżność danych powinna wzbudzać ostrożność, wręcz zniechęcać do zakupu auta, gdyż sugeruje, że mamy do czynienia z przebijanymi numerami.

Do tego trzeba fachowca

Podstawowe rzeczy możesz sprawdzić samodzielnie. Gdy pojawiają się wątpliwości, warto zaangażować rzeczoznawcę. Jego usługa kosztuje wprawdzie od stu do dwustu złotych, lecz może ustrzec przed znacznie większymi stratami i kłopotami.
Przy pomocy rzeczoznawcy ustalimy więc np., czy podany w dowodzie rejestracyjnym rok produkcji auta jest odpowiada prawdzie. Rzeczoznawca ustali też stan techniczny pojazdu, w tym stan powłoki lakierniczej, poszczególnych elementów nadwozia, osprzętu (lamp i reflektorów, wycieraczek, świateł awaryjnych, wentylatorów, klimatyzacji, nadmuchów powietrza zimnego i ciepłego, sygnału dźwiękowego, alarmu, immobilizera oraz blokad i wbudowanych zabezpieczeń).
Powinien też sprawdzić stan akumulatora, płynów eksploatacyjnych, ogumienia (wysokość rzeźby bieżnika, stan boków opony), prawidłowość rozmiaru opon i tarcz kół oraz stan wykładzin tapicerowanych pojazdu.
Zastanawiając się nad zakupem auta, warto ponadto sprawdzić:

  • łatwość rozruchu silnika i jego pracę w całym zakresie obrotów,
  • stan pracy rozrusznika, alternatora i regulatora prądu,
  • luz na pedale sprzęgła i hamulca zasadniczego,
  • luz na kole kierowniczym i działanie układu wspomagania,
  • pracę termowentylatora,
  • regulację foteli przednich,
  • stan poduszek powietrznych i szyby czołowej oraz pracę mechanizmów podnoszenia szyb i lusterek.

    Obowiązkowa jazda próbna

    Podczas jazdy próbnej należy zwrócić uwagę na głośność pracy silnika, skrzyni biegów i przekładni głównej oraz płynność pracy sprzęgła. Dalej - na działanie hamulca zasadniczego przy prędkości 60 km/ godz. i ręcznego przy prędkości 10 km/godz.
    Sprawdzając działanie układu kierowniczego i zawieszenia, należy zwracać uwagę na ewentualne stuki. I wreszcie - przy sprawdzaniu swobodnego toczenia się pojazdu na ,,luzie’’ - zwróćmy uwagę na opory toczenia.

  • Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!
    Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska