Do Berlina mamy pociąg bezpośredni i bez... pomyślunku

Tomasz Rusek
Średnio z bezpośredniego pociągu do Berlina korzysta w Gorzowie kilkanaście osób. Na zdjęciu odjazd w sobotni poranek. "Tłum" zrobiła wycieczka wracająca do Niemiec.
Średnio z bezpośredniego pociągu do Berlina korzysta w Gorzowie kilkanaście osób. Na zdjęciu odjazd w sobotni poranek. "Tłum" zrobiła wycieczka wracająca do Niemiec. Tomasz Rusek
10 - 15 osób - tyle jeździ z Gorzowa do Berlina bezpośrednim pociągiem. - Bo to takie połączenie bez głowy - mówią pasażerowie.

Walka o uruchomienie bezpośredniego połączenia do stolicy Niemiec trwała miesiące. Ostatecznie Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze przekonało 5 tys. podpisów mieszkańców północy regionu (zbiórkę zorganizowali: Tomasz Drost z Komunikacja.org oraz Michał Obiegło).

Wtedy zaczęły się przygotowania, które zakończyły się 20 marca. Wtedy pierwszy raz z Krzyża przez Drezdenko, Strzelce, Witnicę i Kostrzyn do Berlina pojechał bezpośredni skład, na który w tym roku marszałek wyłoży niemal 1 mln zł.

Marna średnia

Minęły dwa miesiące od startu połączenia. I co? Korzysta z niego niewiele osób. Ile dokładnie? Nie wiadomo. Michał Iwanowski, rzecznik marszałka, odpowiedział nam, że „dotychczasowy okres funkcjonowania połączenia nie jest miarodajny do przygotowania rzetelnej analizy popularności”.

Poszliśmy więc na dworzec w sobotę i w poniedziałek (oba pociągi startowały 8.28). W sobotę było około 35 osób. Jednak większość stanowiła wycieczka niemieckich nastolatków. „Zwykłych” pasażerów było 12. - Ile osób z Gorzowa jeździ do Berlina - zapytaliśmy konduktora. - Czasami 10, czasami 15 osób - odpowiedział. Potwierdził nam to jeszcze jeden pracownik drużyny pociągu. - Średnia to jakieś 12 osób - mówił.

Połączenie bezpośrednie będzie... wolniejsze od tego z przesiadką!

W poniedziałek znów byliśmy na dworcu w Gorzowie. Do pociągu do Berlina wsiadło... 10 osób. Troje z nich porozmawiało z nami przed podróżą. Pani Renata jechała na szkolenie. - Liczy się dla mnie to, że wsiadam w Gorzowie i wysiadam w Berlinie. Bez przesiadek, bez biegania z torbą po kostrzyńskim dworcu - mówiła. Przyznała jednak, że „godzina połączenia jest z kosmosu”. - Po co komu dojazd do Berlina przed 11.00? - pytała.

Podobnego zdania był pan Władysław i pani Krystyna. - Ten pociąg byłby popularny, gdyby dojeżdżał do Berlina przed 7.00. Bo dziś mało kto nim jeździ z Polski. Ludzie dosiadają się dopiero po niemieckiej stronie - mówili niezależnie nam od siebie.

Drożej i... wolniej

Kolejna wada? Cena. Podróż kosztuje 54 zł. Jadąc z przesiadką - wychodzi podobnie. Choć większość wybiera najtańszy sposób: przejazd do Kostrzyna za niecałe 12 zł, a potem „wynajęcie” za 5 euro biletu wieloprzejazdowego od pań, które tak dorabiają sobie na trasie.

Gigantyczne różnice robią się przy wspólnych wypadach i biletach okresowych. Pięć osób bezpośrednio pojedzie w obie strony za 540 zł, a z przesiadką za... połowę mniej!

Istotny jest też czas. Bezpośrednie połączenie do wczoraj zajmowało dwie godziny. Najszybsze z przesiadką - 2 godz. i 17 minut. Od dziś, po korekcie rozkładów, najszybsze połączenie z przesiadką utrzymało czas, a bezpośrednie zajmuje już... 2 godz. i 23 min. Gdzie tu sens i logika?

Zapytaliśmy T. Drosta, czy o to mu chodziło. - Nie. Pociąg miał jechać z Piły i zbierać pasażerów z Wielkopolski. Wtedy nie byłoby pustek. Tymczasem zaczyna bieg w Krzyżu. I to start w Pile był uzasadnieniem późnego wyjazdu z Gorzowa. Teraz faktycznie wygląda to jak połączenie bez logiki - mówi Drost. Zapowiada, że będzie w tej sprawie pisać do marszałek Elżbiety Polak. Co na to urząd?

Rzecznik Iwanowski wyjaśnia, że w takiej formie jak dziś pociągi będą kursować do 10 grudnia. A zmiany? Urząd wyjaśnia, e podczas prac nad rozkładem jazdy 2016/2017 zakładany był odjazd pociągu z Gorzowa około 5:24, a przyjazd do stacji Berlin-Lichtenberg o 7:18. - Niestety strona niemiecka nie może w chwili obecnej potwierdzić zaproponowanego przez nas rozkładu jazdy ponieważ uzależnione jest to od terminu, kiedy spalinowe zespoły trakcyjne "LINK" otrzymają homologację umożliwiającą ich wykorzystane w ruchu transgranicznym - informuje Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze.

Dowiedzieliśmy się też, że przy najbliższej okazji urzędnicy podejmą rozmowy ze Związkiem Komunikacyjnym Berlin-Brandenburgia o obniżeniu ceny na kursy do Berlina.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jam

Pociąg z ZG do Berlina też jest bez sensu pomyślany.

Fajnie bo jedzie rano, ale zaraz wraca. To jak tu zwiedzić Berlin?

R
RahmcoPL

Pociąg nie zatrzymuje się na wszystkich stacjach i ta cena biletu. Nie wiem, jak wygląda sprawa przewożenia roweru.

G
GW

Nie dziwi mnie to absolutnie w ogóle. Byłem pewien, że tak będzie. Połączenie z przesiadką nie jest (i jak widać dalej nie jest) żadną niedogodnością bo jest zorganizowane tak, że w Kostrzynie wysiada się z jednego pociągu i od razu wsiada do drugiego, który odjeżdża co godzinę. Połączenie bezpośrednie to tylko niepotrzebny koszt. Trzeba było zapytać ludzi, którzy dojeżdżają do Niemiec, a nie przypadkowych ludzi pod biedronką (tych 5 tysięcy podpisanych), którzy w życiu się nie wybiorą do żadnego Berlina.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3