Do Nowej Soli przyjechały parowozy!

Wojciech Olszewski, 68 387 52 87, wolszewski@gazetalubuska.pl
Zdjęcie z Piękną Heleną. Bezcenne. Dla najmłodszych nowosolan parowozy na stacji w Nowej Soli były wielkim przeżyciem.
Zdjęcie z Piękną Heleną. Bezcenne. Dla najmłodszych nowosolan parowozy na stacji w Nowej Soli były wielkim przeżyciem. Fot. Wojciech Olszewski
Takich tłumów na nowosolskim dworcu nie było od dawna. Pierwszy raz od wielu lat przyjechały do nas parowozy. Nieprzypadkowo. Miały pokazać, że warto spróbować kolejowej turystyki w stylu retro.

- Czuję jakiś sentyment. Pamiętam, jak jeździło się takimi lokomotywami - mówi Ryszard Małek. - Przyszedłem specjalnie sfotografować Piękną Helenę na nowosolskim dworcu. To rzadka okazja. Bo żaden parowóz chyba nie stał tu na peronie od chyba 20 lat - dodaje Marek Straszewski. Tak jak i oni, wielu nowosolan przyszło zobaczyć dawne ciuchcie.

W sobotę kilka minut po jedenastej rozległy się charakterystyczne gwizdy. To parowóz z Cotttbus pozdrawia nadjeżdżającą z naprzeciwka w obłoku pary Piękną Helenę. - Ależ ten Niemiec ma bas w gwizdku - cieszy się jeden z miłośników kolei.

Drugi peron wypełniony jest niemal po brzegi. Trzeba się przeciskać. Rodzice fotografują dzieci przy wielkich czerwonych kołach. Co chwilę jedno z nich wznosi się w górę na rękach i ginie w ciemnych czeluściach kabiny maszynistów. Z wypiekami na twarzy z emocji i od żaru kotła oglądają wnętrze lokomotyw. Potem jest czas na podziwianie drewnianego wnętrza stuletnich wagonów. Obok jeżdżą drezyny, spalinowa, z napędem moja-twoja, czy stworzona z roweru. Każdy może spróbować.

Andrzej Mastalerz przyjechał z Wrocławia. Przyczaił się z kamerą na uboczu, na starej rampie. Czekał cierpliwie, aż Piękna Helena ruszy. Doczekał się i nakręcił panoramę. - Niektórzy mówią, że nie ma nic piękniejszego niż konie w galopie, żaglowce pod pełnymi żaglami i parowozów pod parą. A ja jestem miłośnikiem kolei, takie pociągi rzadko się zdarzają, trzeba je zobaczyć, sfotografować i sfilmować - mówi. Jego filmy, które umieszcza na youtube obejrzało już ponad 1,5 mln osób. Po co to robi?

Wychował się we Wrocławiu w okolicach dworca. - Gwizd lokomotyw, odgłosy ruszających pociągów kojarzą mi się z dzieciństwem, pewnie to we mnie zostało, wpisało gdzieś w środku - mówi.
- Kiedyś takim pociągiem jeździłem do szkoły przez Kożuchów do Nowego Miasteczka - wspomina Daniel Kołtun. Przyszedł powspominać z żoną i pokazać dawny świat dzieciom. - Parowozami jeździło się do Konotopu nad Jezioro Sławskie czy Kolska. To piękne okolice. Byłoby świetnie gdyby udało się wyremontować most w Stanach i gdyby jeździły tam znów pociągi- mówi.

O tym na konferencji "Turystyka bez granic, polsko- brandenburskie wyprawy turystyczno-kulturowe" mówiła starosta nowosolski Małgorzata Lachowicz-Murawska. Przedstawiając możliwości organizowania tzw. kombinowanej turystyki - rowerowej, rzecznej i kolejowej, poinformowała, że starostwo chce zacząć od projektu kolejowego łączącego Saksonię z Lubuskim. Przedsięwzięcie w ramach EWT warte byłoby ok. 2 mln euro i zaplanowane jest na lata 2011-2012. Jeśli się uda, odnowionoby 36 km linii kolejowej do Wolsztyna na potrzebę kolei retro.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Hola, hola z tego co kojarzę to projekt portu realizuje Urząd Miasta, a projekt kolejowy Starostwo Powiatowe w Nowej Soli czy nie tak ???
Niech oba projekty idą własnym "torem" a będzie i to i to.....
Pozdrawiam.

Widocznie Wadim jedną mogą siedzi też w starostwie

Przecież ludzi do pracy trzeba koleją wozić
b
bazyl
Czy z potęgi rzecznej (rewitalizacja portu) zmieniamy się w potęgę kolejową?

Może doprowadzić jeden projekt do końca a nie rozgrzebać kilka. Tak jak myślałem, nie ma pasjonatów i fachowców to ciężko jest cokolwiek zrobić.

Hola, hola z tego co kojarzę to projekt portu realizuje Urząd Miasta, a projekt kolejowy Starostwo Powiatowe w Nowej Soli czy nie tak ???
Niech oba projekty idą własnym "torem" a będzie i to i to.....
Pozdrawiam.
G
Gość
Widzę, że reumatyzm dokucza od samego rana... Wystarczy spokojnie przeczytać artykuł (jeśli trzeba, to nawet kilka razy...), żeby zrozumieć. Port jrst inwestycją miejską, kolej retro to zadanie realizowane przez powiat. Obie inwestycje uzupełniają się i w przyszłości dadzą dużo frajdy nowosolanom i turystom. I od razu odpowiem różnym etatowym krytykom: te tłumy na dworcu w Nowej Soli pokazały, że jest ogromne zainteresowanie takimi atrakcjami, a po drugie "turystyka" to już nie tylko wczasy z FWP w Dziwnowie, ale także aktywne spędzanie wolnego czasu w weekendy. Port i kolej retro jest ofertą dla turystyki weekendowej.
P.S. Tak sobie tylko piszę z nudów, bo wiadomo przecież, że na tym forum jest kilku specjalistów , którzy znają się na wszystkim- od budżetu miasta począwszy, poprzez prawo, edukację, a na "pięknych Helenach" skończywszy...

Grunt, ze naja sie na przewałach typu Monkom.
m
mark2
Czy z potęgi rzecznej (rewitalizacja portu) zmieniamy się w potęgę kolejową?

Może doprowadzić jeden projekt do końca a nie rozgrzebać kilka. Tak jak myślałem, nie ma pasjonatów i fachowców to ciężko jest cokolwiek zrobić.

Widzę, że reumatyzm dokucza od samego rana... Wystarczy spokojnie przeczytać artykuł (jeśli trzeba, to nawet kilka razy...), żeby zrozumieć. Port jrst inwestycją miejską, kolej retro to zadanie realizowane przez powiat. Obie inwestycje uzupełniają się i w przyszłości dadzą dużo frajdy nowosolanom i turystom. I od razu odpowiem różnym etatowym krytykom: te tłumy na dworcu w Nowej Soli pokazały, że jest ogromne zainteresowanie takimi atrakcjami, a po drugie "turystyka" to już nie tylko wczasy z FWP w Dziwnowie, ale także aktywne spędzanie wolnego czasu w weekendy. Port i kolej retro jest ofertą dla turystyki weekendowej.
P.S. Tak sobie tylko piszę z nudów, bo wiadomo przecież, że na tym forum jest kilku specjalistów , którzy znają się na wszystkim- od budżetu miasta począwszy, poprzez prawo, edukację, a na "pięknych Helenach" skończywszy...
G
Gość

Czy z potęgi rzecznej (rewitalizacja portu) zmieniamy się w potęgę kolejową?

Może doprowadzić jeden projekt do końca a nie rozgrzebać kilka. Tak jak myślałem, nie ma pasjonatów i fachowców to ciężko jest cokolwiek zrobić.

G
Gość

Bardzo fajny pomysł z tą koleją.
Tylko żeby NIKT nie zapomniał o szczegółach. Aby kolejka miała sens turystyczny muszą być dodatkowe atrakcje. W przeciwnym razie całą "śmietankę" spije Wolsztyn.
1. Na dworcu zaplecze gastronomiczne.
2. Pamiątki (ponieważ liczę że większość przejazdów to szkolne wycieczki).
3. Przewodnik? My, w przeciwieństwie do Wolsztyna nie mamy ludzi mogących zainteresować turystów oprowadzając i opowiadając o historii kolejnictwa.

Prawdziwe pieniądze zarabia się jak ciuchcia stoji, nie jedzie.
Liczę że nikt tego nie spapra. Powodzenia.

p
pkp

Mietek, Ty to za to jesteś fachowiec... od pieniactwa chyba! Pozdrówka!

m
m.bonislawski

Prezydenci i starostowie z Nowej Soli widzą rozwój turystyki kolejowej. W Zielonej Górze odwrotnie i to jest przyczynek do tego, że lubuskie trójmiasto nie ma większych szans. To kolejny dowód na zaściankowość i zacofanie Zielonej Góry, gdzie prywata władz jest górą. Gdzie nikt nie myśli po europejsku a inicjatywy społeczne i fachowców po prostu wadzą władzy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3