Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drezdenko: odejdziemy z Lubuskiego do Wielkopolski!

Redakcja
- Nie może być tak, że jak Zielona Góra i południe mają dwie trzecie ludności w Lubuskiem, więcej parlamentarzystów i więcej radnych w sejmiku, to północ wciąż jest pokrzywdzona! - grzmi Andrzej Libera, członek zarządu powiatu z Drezdenka.
- Nie może być tak, że jak Zielona Góra i południe mają dwie trzecie ludności w Lubuskiem, więcej parlamentarzystów i więcej radnych w sejmiku, to północ wciąż jest pokrzywdzona! - grzmi Andrzej Libera, członek zarządu powiatu z Drezdenka. fot. Zbigniew Borek
Deklarację rozwodu Drezdenka z regionem lubuskim złożyli samorządowcy tego miasta. O co poszło? O to, że Drezdenko nie będzie miało obwodnicy. - Wszystkie pieniądze idą na południe województwa! - denerwuje się Andrzej Libera z zarządu powiatu.

Obwodnica to dla 11-tysięcznego Drezdenka bardzo ważna sprawa, bo teraz cały ruch biegnie wąskimi uliczkami miasteczka. Miałaby się ona zaczynać w Kleśnie na drodze z Dobiegniewa i przez Nową Noteć prowadzić do wylotu z miasta na Międzychód.

Efekt domina

Tzw. lista indykatywna (dodatkowe propozycje)

Projekt dokumentu listy indykatywnej został uzupełniony o następujące inwestycje:
1. Lubuski e-Urząd (Działanie 1.3. Rozwój społeczeństwa informacyjnego), orientacyjny koszt całkowity projektu - 8, 8 mln euro,
2. Przebudowa drogi powiatowej nr 1098F relacji Brody-Datyń (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 1, 5 mln euro,
3. Budowa obwodnicy Ośna Lubuskiego w ciągu drogi woj. Nr 137 (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 11, 8 mln euro,
4. Budowa obwodnicy Lubska w ciągu drogi woj. Nr 289 i 287 - Etap II (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 13, 1 mln euro,
5. Budowa obwodnicy Kożuchowa - Etap I(Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 8, 7 mln euro,
6. Budowa obwodnicy Babimostu w ciągu dróg woj. Nr 303/304 (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 10, 7 mln euro,
7. Budowa obwodnicy Nowej Soli - Etap I (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 10, 5 mln euro, 8. Budowa obwodnicy m. Nowy oraz Stary Kisielin w ciągu drogi woj. Nr 279/282 (Park przemysłowy), (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 11, 9 mln euro,
9. Budowa obwodnicy m. Wschowy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 278 i 305 - Etap I (Działanie 1.1. Poprawa stanu infrastruktury transportowej w regionie), orientacyjny koszt całkowity projektu - 4, 3 mln euro.

- Gmina Drezdenko sporo w to zainwestowała, bo przygotowała już dokumentację, a także wykupiła prywatne grunty i przekazała je zarządowi dróg wojewódzkich - mówi Libera, członek zarządu powiatu strzelecko - drezdeneckiego (mieszka w Drezdenku).

Na czwartkowym spotkaniu z posłem z Gorzowa Witoldem Palem o zamiarze odłączenia się Drezdenka od Lubuskiego poinformowali oficjalnie przewodniczący Rady Miasta w Drezdenku Jerzy Skrzypczyński i jego zastępca Ludwik Lipnicki.

Władze miasta chcą zbierać podpisy, żeby w połowie przyszłego roku mieszkańcy opowiedzieli się, czy chcą z Lubuskiego przejść do Wielkopolski. - Jeśli tak się stanie, może dojść do efektu domina. W ślad za Drezdenkiem mogą pójść inne gminy na północy Lubuskiego - twierdzi Andrzej Bajko, wicestarosta strzelecko - drezdenecki.

Poczucie krzywdy

On też uważa, że północne gminy woj. lubuskiego są traktowane po macoszemu. - Uznania w Zielonej Górze nie znalazła nie tylko obwodnica Drezdenka, ale również modernizacja al. Wolności, jednej z dwóch najważniejszych ulic w Strzelcach Krajeńskich - mówi Bajko (strzelczanin).

- Wcześniej drogi w naszym powiecie ze Strzelec do Sławna i z Dobiegniewa przez Osiek do Chomętowa przegrały rywalizację z południowymi, choć nasze projekty były od nich lepiej punktowane - dodaje wicestarosta ze Strzelec.

Tym razem iskrą zapalną była tzw. lista indykatywna, na której są projekty uprawnione do sfinansowania z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego poza konkursem. Zarząd województwa właśnie zaproponował jej poszerzenie o dodatkowe inwestycje. Sprawdziliśmy: jest ich dziewięć (czytaj w ramce). Osiem dotyczy remontów bądź modernizacji dróg, z tego tylko jeden na północy - w Ośnie Lubuskim.

Ciągle nas przesuwają

- Tak się składa, że większość dróg wojewódzkich znajduje się na południu woj. lubuskiego - zauważa Eliza Gniewek Łuszczak, rzecznik marszałka lubuskiego. Pytana przez "GL" nie potrafi odpowiedzieć, czy dysproporcje są tak duże, jak na dodatkowych propozycjach do listy indykatywnej. - Inwestycje wynikają z realnych przesłanek i zostały zaproponowane przez zarząd dróg wojewódzkich - podkreśla Gniewek - Juszczak.

- Nie może być tak, że jak Zielona Góra i południe mają dwie trzecie ludności w regionie, więcej parlamentarzystów i więcej radnych w sejmiku, to północ wciąż jest pokrzywdzona! - grzmi tymczasem Andrzej Libera z Drezdenka.

Rzeczniczka marszałka podkreśla, że obwodnica Drezdenka nie wypadła z listy projektów Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, tylko została przesunięta. - Tak, na czas po roku 2011, kiedy już stracą ważność niektóre dokumenty obwodnicy i trzeba będzie je robić od nowa! - denerwuje się Libera.

Przyznaje on, że obwodnica Drezdenka ma kosztować dużo, bo 150 mln zł i to mogło być przyczyną odsunięcia jej budowy w czasie. - Ale trzeba było władzom i mieszkańcom Drezdenka otwarcie powiedzieć, kiedy będą pieniądze na jej budowę, a nie kazać spieszyć się z przygotowaniami. Teraz mają czekać na święty nigdy! - złości się Libera.

Gniewek - Juszczak przyznaje, że marszałek Marcin Jabłoński (mieszka w Słubicach, czyli na północy) jest zaskoczony stanowiskiem władz Drezdenka. - W poniedziałek zamierza sprawę dogłębnie przeanalizować - dodaje jego rzeczniczka. Podkreśla też, że nowe pozycje na liście indykatywnej to na razie propozycje skierowane do konsultacji społecznych.

Czy odejście Drezdenka z Lubuskiego jest realne? - A dlaczego nie? Mamy 14 km do Krzyża i 26 km do Międzychodu w Wielkopolsce - odpowiada Libera. Wicewojewoda lubuski Jan Świrepo (mieszkaniec Strzelec Krajeńskich) na antenie Radia Zachód uznał, że to na razie tylko straszenie. Powiedział jednak, że "sprawą trzeba się zająć na poważnie".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska