S3 ma 400 km i prowadzi od Świnoujścia do Lubawkip (rzejście graniczne z Czechami). Budową zajmują się trzy oddziały Generalnych Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - w Szczecinie, Zielonej Górze i Wrocławiu, bo trasa biegnie przez trzy województwa. Dla nas to być albo nie być w przyszłości. Teraz przejazd przez Lubuskie trwa wiele godzin, jest niebezpieczny i nie pomaga w rozwoju regionu. Sprawy S3 pilnujemy w „GL” od ponad czterech lat. Co słychać na placu budowy?
Zachodniopomorskie
Od jesieni 2008 powstaje 55-kilometrowy odcinek od granicy woj. lubuskiego do miejscowości Klucze pod Szczecinem, gdzie trasa krzyżuje się z autostradą A6 biegnącą z Niemiec. Ten fragment drogi miał być gotowy latem tego roku, ale...
- Ze względu na przepisy ochrony środowiska, niedaleko Myśliborza trzeba było przeprojektować wiadukt na 170-metrową estakadę. Ten obiekt będzie gotowy pod koniec września, co oznacza, że cała trasa zostanie oddana w tym terminie - tłumaczy Grzegorz Dziedzina, zastępca dyrektora GDDKiA w Szczecinie.
Dalej na północ S3 biegnie jeszcze przedwojenną betonówką do węzła w Goleniowe i ten odcinek będzie tylko remontowany. Potem na trasie do Wolina przewidziana jest budowa objazdów Miękowa i Parłówka, które mają rozładować korki tworzące się szczególnie latem.
- Sama trasa nie będzie przebudowywana, w kilku miejscach powstaną tylko pasy do wyprzedzania. Obwodnica Wolina i węzeł koło Międzyzdrojów już są, przygotowujemy dokumentację na końcowy odcinek drogi w Świnoujściu. Rozważamy warianty budowy mostu lub tunelu pod Świną, ale chyba wygra tunel. To już robota na 2013 rok - dodaje Dziedzina.
Lubuskie
Nasz fragment S3 ma 173,8 km. Od Gorzowa na północ do granicy z woj. zachodniopomorskim na wielu kilometrach wylany jest już asfalt, stoi większość wiaduktów, przepustów i innych obiektów. Ten odcinek mam być oddany do ruchu w lipcu br.
- Ogłosiliśmy właśnie przetarg na budowę odcinka 43 km od Międzyrzecza do Sulechowa. Do końca marca spodziewamy się otrzymać od wojewody pozwolenie na budowę 37 km od Gorzowa do Międzyrzecza i wtedy też ogłosimy przetarg na wykonawcę - zapowiada Anna Jakubowska, rzeczniczka dyrekcji dróg w Zielonej Górze. Jak dodaje, w drugim kwartale planuje się złożenie do wojewody wniosku o pozwolenie na budowę 44 km odcinka ,,trójki’’ od Sulechowa do Nowego Miasteczka. Tam zadanie będzie o tyle prostsze, że dobudować trzeba tylko drugą jezdnię, bo jedna już jest.
Dolnośląskie
Najmniej dzieje się na południowym odcinku, od granicy woj. lubuskiego z dolnośląskim i dalej do czeskiej granicy w Lubawce. - Nasz odcinek liczy ok. 100 km i w projekcie podzielono go na dwie części: Nowe Miasteczko - Legnica i Legnica - Lubawka. Przygotowywane są decyzje środowiskowe, konsultowane na przygranicznym odcinku ze stroną czeską, dlatego wydłuża to procedurę. Powstaje też dokumentacja projektowa obu odcinków. Finansowanie mamy zapewnione. Na razie trudno mówić o opóźnieniu, bo zgodnie z programem rządowym trasa miała być ukończona w 2013 r. - mówi Joanna Wąsiel, rzeczniczka dolnośląskiej dyrekcji dróg.
HARMONOGRAM BUDOWY ,,TRÓJKI’’
* Świnoujście - przejście rzeki Świny - 2013 r.
* Wolin - Goleniów, obwodnice Parłówka i Miękowa - 2012 r.
* Goleniów - Klucze (pod Szczecinem)- remont betonówki do 2013 r.
* Klucze - Gorzów - otwarcie jesienią 2010 r.
* Gorzów - Międzyrzecz - początek budowy jesień 2010 r., finał II kw. 2013 r.
* druga jezdnia w Gorzowie - początek budowy I kw. 2011 r., finał II kw. 2013 r.
* Międzyrzecz - Sulechów - początek budowy latem 2010 r., finał II kw. 2013 r.
* druga jezdnia w Międzyrzeczu - początek budowy I kw. 2011 r., finał II kw. 2013 r.
* Sulechów - Nowe Miasteczko - początek budowy 2011 r., finał II kw. 2013.
* Nowe Miasteczko - Legnica - finał planowany na koniec 2012 r.
* Legnica - Lubawka - finał do końca 2013 r.
Czytaj też:
Na lubuskie drogi wydamy ponad 110 mln zł
Jest pozwolenie na budowę trasy S-3 od Międzyrzecza do Sulechowa
1,6 mln ton piachu na kawałku S3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?