Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

DROGA S3. Budowa S3 Polkowice – Lubin. Kontrakt z firmą Salini zerwany. Kiedy powstanie droga oraz A1 koło Częstochowy? Sytuacja jest trudna

(vp)
Na budowie S3 między Polkowicami a Lubinem nic się nie dzieje
Na budowie S3 między Polkowicami a Lubinem nic się nie dzieje Gazeta Lubuska/Archiwum
Kiedy w końcu powstanie droga S3 na odcinku S3 Polkowice - Lubin? Tego nie wie nikt. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała kontrakt z włoską firmą Salini. Teraz trzeba będzie wybrać nowego wykonawcę. Salini jednak zapowiada odwołanie.

Budowa S3 Polkowice – Lubin i A1 koło Częstochowy. GDDKiA zerwała kontrakt

Główny inżynier projektu podjął decyzję o zerwaniu kontraktu z Salini uważając, że dla odcinka S3 Polkowice - Lubin będzie to najlepsze rozwiązanie.

Koncern Salini chce się odwołać od decyzji ws. zerwania kontraktów na budowę A1 oraz S3

„Po wielokrotnych wezwaniach Generalnego Wykonawcy firmy Salini Polska, do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem, GDDKiA w oparciu o twarde dane podjęła decyzję o odstąpieniu od umów z konsorcjum realizującym budowę autostrady A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia, odc. F oraz drogę ekspresową S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ.

Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera, mimo wielokrotnych wezwań, w trybie kontraktowym 15.1 nie realizowało prac objętych kontraktem. Wykonawca prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniał zapisów dotyczących realizacji kontraktu w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem oraz nie regulował płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów” – czytamy w komunikacie GDDKiA.

Budowa S3 Polkowice – Lubin i A1 koło Częstochowy. Salini zapowiada odwołanie

Jak ustalił RMF FM, koncern Salini zapowiada odwołanie od decyzji GDDKiA ws. zerwania umowy na budowę dwóch dróg – odcinka drogi ekspresowej S3 Polkowice – Lubin oraz autostrady A1 koło Częstochowy.

GDDKiA nałożyła na Salini karę w wysokości prawie 130 000 000 zł. RMF FM udało się dotrzeć do pisma, które Salini wysłało do podwykonawców. Wynika z niego, że, koncern podważa skuteczność i zasadność zerwania umowy z jego winy. Przedstawiciele koncernu twierdzą, że firma będzie próbowała wrócić na place budowy i już rozmawiała na ten temat z GDDKiA.

Włoski koncern planuje złożyć odwołanie od decyzji o zerwaniu kontraktu i być może skierować pozwy do sądu. W tej chwili prace na S3 oraz na A1 są wstrzymane, a podwykonawcy dostali informację, że tak będzie co najmniej do 10 maja – podaje RMF FM.

W czwartek (20 grudnia) oddano do ruchu drugą jezdnię drogi ekspresowej S3 na odcinku Niedoradz – Nowa Sól. To był już ostatni odcinek S3 realizowany na terenie województwa lubuskiego.Uroczyste otwarcie ostatniego lubuskiego odcinka drogi S3 odbyło się o kilka minut po godz. 10.30. Do ruchu oddano drugą jezdnię drogi S3 na odcinku od węzła Niedoradz do Nowej Soli (skrzyżowanie z drogą 283) o długości 17,3 km. Wartość kontraktu to 212 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.Na otwarciu byli obecni przedstawiciele firmy Budimex, która jest wykonawcą tego odcinka drogi, oraz władz krajowych i samorządowych. Jak podkreśliła Elżbieta Rafalska, minister rodziny, pracy i polityki społecznej, droga ta jest niezwykle ważna dla poprawy nie tylko komfortu podróżnych, ale i bezpieczeństwa. Przestrzegła jednak, że droga ekspresowa stwarza też pokusę do szybszej jazdy i zaapelowała do kierowców o zachowanie rozwagi i zwiększoną czujność.S3 w lubuskim kompletnaCzwartkowe otwarcie oznacza niemal finisz prac przy budowie drogi ekspresowej S3 w województwie lubuskim. Odcinek od węzła Niedoradz do Nowej Soli jest ostatnim, który został dostosowany do przekroju dwujezdniowego, umożliwiając tym samym bezpieczny i komfortowy przejazd przez całe województwo. Kropką nad „i” będzie zakończenie prac przy budowie drugiego mostu na Odrze na wysokości Cigacic. Jego uruchomienie planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.S3 od morza aż do CzechLubuski fragment S3 to środkowy odcinek tej drogi na terenie Polski. W województwach ościennych zachodniopomorskim i dolnośląskim znaczna część trasy została już udostępniona kierowcom. W zachodniopomorskim prace trwają jeszcze między Szczecinem a Świnoujściem, w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica, roboty budowlane na tych odcinkach ruszą wiosną przyszłego roku, a ich zakończenie nastąpi w 2021 roku. W przygotowaniu jest ostatni fragment S3 w województwie Zachodniopomorskim - Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację tego odcinka.Natomiast w woj. dolnośląskim, jedynie poza ok. 14-kilometrowym odcinkiem w. Kaźmierzów - w. Lubin Północ, trasa do Bolkowa została już udostępniona do ruchu. Wykonawca tego odcinka deklaruje, że do końca 2018 r. planuje uzyskać przejezdność, jednak postęp prac uzależniony jest od warunków atmosferycznych. Oddanie tego fragmentu pozwoli dojechać z północy aż za autostradę A4 do Bolkowa. Co ważne, na projekt i budowę pozostałego fragmentu trasy, do granicy z Czechami, umowa została już podpisana.Zobacz też: Gigantyczne korki na S3 po śmiertelnym wypadku między Nową Solą a Nowym Miasteczkiem. Zginęła w nim 27-letnia kobieta

Droga S3 w woj. lubuskim już gotowa! Brakuje jedynie drugieg...

Budowa S3 Polkowice – Lubin i A1 koło Częstochowy. Podwykonawcy zapowiadają protest

Przedstawiciele firm, które są podwykonawcami inwestycji, nie zgadzają się z decyzją GDDKiA i zapowiadają protest. Kilka tygodni temu zablokowali już A1 koło Częstochowy. Teraz ma być podobnie, ale jeszcze bardziej uciążliwie dla kierowców.

Budowa drogi S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ – garść statystyk

  • Data zawarcia kontraktu: 22.12.2014 r.
  • Kwota kontraktu: 456 128 375, 60 zł netto, 561 037 901,99 zł brutto (co stanowi około 85% kosztorysu inwestorskiego).
  • Kwota jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji: 655 845 572,29 zł brutto.
  • GDDKiA naliczyła wykonawcy kary umowne w wysokości 84 492 307,74 zł za przekroczenie czasu na zakończenie robót z winy wykonawcy.

Oprócz naliczonych kar umownych za przekroczenie czasu na zakończenie robót w wysokości 84 492 307,74 zł (na tą kwotę była wystawiona nota księgowa do Salini, dołączona do oświadczenia o odstąpieniu) zamawiający jest uprawniony do obciążenia wykonawcy dalszymi karami umownych zgodnie z Subklauzulą 8.7 [kary umowne, w tym w szczególności karą umowną zgodnie z Subklauzulą 8.7 lit.b) w przypadku odstąpienia od części robót – w wysokości 15% wartości nie zakończonych robót. Na dzień złożenia oświadczenia o odstąpieniu wartość przedmiotowej kary została oszacowana na kwotę 20.620.074,30 zł. Dokładna kwota będzie znana po zakończeniu inwentaryzacji.

Dodatkowo zamawiający wystąpił do gwaranta o zabezpieczenie kwoty należytego wykonania umowy w kwocie 56 103 790,20 zł

Ponadto, na skutek zaniechania realizacji przez wykonawcę obowiązków wynikających z Subklauzuli 4.4 [Podwykonawcy, Dostawcy i Usługodawcy], w tym w szczególności obowiązku regulowania wymagalnych wierzytelności, doszło do powstania zaległości wobec szeregu podmiotów (71 podmiotów) w łącznej wysokości 41 288 496,83 zł.

Zamawiający na dzień 26.04.2019 r., po rozpatrzeniu 15 wniosków, zgodnie z Subklauzulą 4.4 zapłacił bezpośrednio kwotę 9 798 764,40 zł.

Dodatkowo zamawiający naliczył kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców.

Łączna wartość kar umownych naliczonych przez Oddział na podstawie Subklauzuli 8.7 [h] - za niezgłoszenie P/U/D wynosi: 4 920 000,00 zł.

  • 210 000 zł - kwota kar, która została zapłacona przez Wykonawcę,
  • 4 710 000,00 zł - kwota kar, która została potrącona z faktur Wykonawcy S-3

Kwota wynika z tytułu niezgłoszenia PUD w 164 przypadkach.

A1 pomiędzy węzłami Rząsawa i Blachownia GDDKiA – garść statystyk

  • Data zawarcia Kontraktu A1 F: 12.10.2015 r.
  • Kwota kontraktu: 703 281 570,14 zł brutto (co stanowi około 80% kosztorysu inwestorskiego)
  • Kwota jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji: 885 721 531,58 zł brutto

Na etapie procedury przetargowej zamawiający zadawał pytania techniczne, w odpowiedzi na które wykonawca potwierdził swoją możliwość realizacji zamówienia.

Obecnie nie naliczano kary za przekroczenie czasu na ukończenie robót, gdyż termin ten jeszcze nie upłynął. Jednakże została naliczona kara za brak osiągnięcia „kamienia milowego” inwestycji w wysokości 32 491 607,61 zł. Wykonawca zgodnie z kontraktem miał możliwość zabezpieczenia kary stosowaną gwarancją bankową co zrealizował. Na wykonawcę naliczono zgodnie z umową kary w wysokości 15% wartości nieukończonych robót co szacunkowo wynosi ok. 44 mln zł.

Równolegle nałożono na wykonawcę kary z powodu opóźnionych płatności dla podmiotów realnie realizujących prace lub usługi na placu budowy w wysokości 5 550 000 zł. Dodatkowo zamawiający naliczył kary za niezgłoszonych podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów oraz za nieprzedłożenie zamawiającemu projektów umów z podmiotami wykonującymi prace lub usługi, co łącznie wyniosło kwotę 915 000 zł.

Ponadto, na skutek braku regulowania wymagalnych wierzytelności, doszło do powstania zaległości wobec 30 podmiotów (zgłoszonych zamawiającemu do 26.04.2019 r.) w łącznej wysokości ok. 5 mln zł.

POLECAMY:

Zobacz wideo: Otwarcie drugiej nitki S3 od węzła Niedoradz do węzła Nowa Sól

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska