Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Druga jezdnia autostrady A18 wiosną 2012

Czesław Wachnik [email protected]
Przy budowie A18 powstanie aż 15 dużych przejść dla zwierząt (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Przy budowie A18 powstanie aż 15 dużych przejść dla zwierząt (fot. Tomasz Gawałkiewicz)
Jadąc od Katowic do niemieckiej granicy i przejścia w Olszynie, tuż przed naszym województwem autostrada się kończy. Zamiast dwóch jezdni, mamy tylko jedną. To się ma zmienić wiosną 2012 roku.

Na przyszłą autostradę A18, która rozpocznie się w Olszynie i będzie prowadzić południową częścią naszego regionu, wjedziemy na węzłach w Olszynie, Żarach i Iłowej. Kolejne dwa węzły, które też ma budować zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a więc Świętoszów i Golnice znajdą się już poza granicami naszego województwa.

Łącznie ma powstać 71 km betonowej jezdni o szerokości 11 metrów. Znajdą się tam dwa pasy ruchu oraz dwa awaryjne. Jeden o szerokości 3 metry a drugi - 0,5 metra. Po wybudowaniu wspomnianej jezdni, obecna droga krajowa stanie się pełnowymiarową autostradą A18. Będą bowiem wtedy dwie szerokie jezdnie.

Czytaj też: S3 powstaje zgodnie z planem

Czy jednak drogowcy zdążą do otwarcia Euro 2102? - Obecnie kończymy prace projektowe, przygotowaliśmy też dokumentację przetargową, wylicza zastępca dyrektora zielonogórskiego oddziału GDDKiA Zdzisław Kuciak. -Przetarg ma być dwuetapowy, a naszym celem jest, by w tym roku wyłonić wykonawcę lub wykonawców, dodaje Kuciak.

Wspomina on o wykonawcach, bo cały 71-kilometrowy odcinek podzielona na trzy części: Olszyna - Żary, Żary - granica Lubuskiego i granica - Golice. Każdy z tych odcinków może budować inna firma, ale też wykonaniem wszystkich trzech, może się zająć jedna. O kosztach budowy Kuciak nie chce rozmawiać. Nie chce bowiem sugerować, jakie sumy w ofertach przetargowych, mają podawać firmy budowlane.

Ciekawostką A18 ma być liczba przejść dla zwierząt. Otóż drugą jezdnię będzie się budować zgodnie z zaostrzonymi normami ekologicznymi.

Dlatego nad już istniejącą oraz planowaną do budowy jezdnią, powstanie aż 15 dużych, bo o szerokości 60-80 metrów, przejść dla zwierząt. Przejścia te znacznie podniosą koszty budowy, ale Ministerstwo Środowiska postawiło warunek, będą przejścia, będzie zgoda.

Drogowcy zakładają, że jeśli budowa drugiej jezdni rozpocznie się wiosną 2010 roku, to autostradą A18 kierowcy pojadą najpóźniej wiosną 2012 roku.

 

 

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska