Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przysłała do prezydenta miasta pismo w sprawie „Budowy obwodnicy miasta Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12”. Wrocławski oddział GDDKiA informuje w nim, że planuje przygotowanie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy „Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego”, dlatego zwraca się z prośbą o współpracę w ramach prac przygotowawczych nad dokumentacją projektową, także przy ich współfinansowaniu. Podobne pismo trafiło do dwunastu innych adresatów, głównie samorządów, które w lutym 2014 podpisały został list intencyjny w sprawie deklaracji współpracy.
- Choć jako przedstawiciel miasta podpis pod deklaracją złożył mój poprzednik, a ja jeszcze jako starosta głogowski, to podtrzymuję chęć współpracy i współfinansowania dokumentacji projektowej – mówi prezydent Rafael Rokaszewicz.
Prezydent oraz pozostali samorządowcy mają 30 dni na pisemne potwierdzenie wcześniejszych decyzji. W sierpniu lub wrześniu GDDKiA ma ogłosić przetarg i wyłonić wykonawcę dokumentacji środowiskowej, a samo jej opracowanie może potrwać nawet trzy lata. Gotowe studium będzie też zawierać konkretny plan poprowadzenia obwodnicy, ponieważ właśnie na tym etapie wybierany jest wariant inwestycji drogowej.
Jeśli nie zbudujemy mostu teraz, druga okazja długo się nie pojawi - mówi poseł Ewa Drozd
Dokumentacja ta - jak informuje GDDKiA – pozwoli na rozpoczęcie kolejnego etapu inwestycji, m.in. wybór koncepcji pracy: w systemie tradycyjnym lub nowym „Projektuj i buduj”.
Czy szacowana na ponad 500 mln zł i ważna dla naszego miasta budowa obwodnicy i drugiego mostu na Odrze jest wciąż realna? – Tak sądzę – mówi poseł Ewa Drozd, od lat zaangażowana w działania na rzecz zbudowania drugiego mostu w Głogowie. – Inwestycja znajduje się na podstawowej liście Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Skoro GDDKiA przygotowuje się do opracowania kosztownej dokumentacji, to machina ruszyła. Zresztą, gdy podczas prac nad budżetem, na sali sejmowej zadawałam pytania w sprawie tej inwestycji, to minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odpowiedział, że w 2017 roku będą robić dla niej dokumentację – zaznacza i dodaje, że to już ostatni dzwonek dla przeprawy. – Walczyłam o nią z wielką determinacją, bo wiem, że to ostatnia perspektywa unijna i nie będzie już wielkich pieniędzy. Jeżeli nie zbudujemy mostu teraz to druga taka okazja długo się nie pojawi.
Do dalszej analizy brane są pod uwagę trzy warianty przebiegu obwodnicy: południowy PD2 o dł. 19,9 km, północny PN4 o dł. 16,1 km oraz północny PN5 o dł. 16,1 km. W zależności od wariantu, obwodnica miałaby od 16 do 20 km, szerokość jezdni 7 m, a szerokość pasa ruchu 3,5 m.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?