Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drugie nitki S3, most w Milsku i Cigacicach. Co jeszcze powstanie w regionie?

Leszek Kalinowski 68 324 88 74 [email protected]
Są pieniądze na dokończenie drugiej nitki S3, dzięki której korki na tej trasie mają zniknąć.
Są pieniądze na dokończenie drugiej nitki S3, dzięki której korki na tej trasie mają zniknąć. Mariusz Kapała
Będą pieniądze na dokończenie S3, na zmiany kolejowe, a nawet rzeczne. Odra odżyje. Lubuskie dostanie 12 mld zł w nowej unijnej perspektywie. Kwota ta może się zwiększyć.

Nowy most w Milsku zmieni nasze życie. Bo szybciej pojedziemy np. do Poznania. A mieszkańcy wielu miejscowości za Odrą szybciej dostaną się do stolicy województwa. Przecież to właśnie w niej się uczą, robią zakupy, leczą...

Most w Milsku to nie będzie jedyna inwestycja komunikacyjna. Przecież pojawi się wraz z drugą nitką S3 nowy most w Cigacicach. Zadanie to zapisano w Kontrakcie Terytorialnym, po pierwszych negocjacjach w Warszawie, które się niedawno zakończyły. Poza tym znalazły się tam jeszcze mosty w Krośnie Odrzańskim i Kostrzynie. To też ma dla nas pośrednie znaczenie.

- Bardzo dobrze. Im łatwiej do nas będzie można dotrzeć, tym więcej osób tu trafi. Żaden poważny inwestor tu nie przyjdzie, jeśli będziemy odcięci od świata - mówi kierowca Tadeusz Drabik.

Dlatego cieszyć się można też i z innych inwestycji, które czekają nas w niedalekiej przyszłości, także dzięki temu, że znalazły się w kontrakcie.

- Skierowaliśmy do niego 32 inwestycje. Wśród nich znalazły się projekty, które zamierzamy realizować w ramach L RPO, a także Strategii Polski Zachodniej i programów krajowych - mówi marszałek Elżbieta Polak.

Z pewnych inwestycji ważnych dla południa regionu jest m.in. dokończenie budowy S3, dojazdy do autostrad A4 i A18, drogi do kompleksu Gubin-Brody. Nie tylko drogi musimy remontować.

- Zamiast dziś tu jeździć pendolino, to się kolebiemy 30 km na godz.- zauważa Sebastian Zamelski. - 20 lat temu było dużo lepiej. Teraz jest dno. Nic więc dziwnego, że ludzie nie chcą jeździć pociągami.

Ale i tu ma być lepiej. W kontrakcie znajdzie się np. Nadodrzanka, Berlinka. Nie bez znaczenia jest to, że zmienić się ma także komunikacja miejska. Po Zielonej Górze mamy jeździć elektrycznymi autobusami. W planach jest także południowa obwodnica miasta, której nam brakuje.

Niestety, na razie nie możemy mówić o dokończeniu węzłów A2 (Myszęcin i Łagów) czy rozbudowie ośrodka w Drzonkowie i inwestycjach w lotnisko w Babimoście. Ale jak podkreśla Katarzyna Drożak, dyrektor departamentu rozwoju regionalnego, kontrakt jest dokumentem dynamicznym, mogą się w nim kolejne zapisy.

Co jeszcze się zmieni?

  • W najbliższym czasie planuje się też rozwój Regionalnego Centrum Badawczego – Parku Naukowo-Technologicznego i Uniwersytetu Zielonogórski ego; zakup radioteleskopu 90m, 
  • Rozwój - Północno-Zachodniego Centrum Biogospodarki.
  • Jeden z priorytetów to też rozwój infrastruktury badawczo-rozwojowej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie.
  • Będą też inwestycje na Odrze m.in. związane z ochroną przeciwpowodziową i regulowaniem rzeki.
  • W najbliższym czasie ma też zostać wybudowane Centrum Winiarstwa w Zaborze. A W dalszych planach Zielonej Góry jest też rozbudowa minizoo i wybudowanie stoku z igielitu, by służył on mieszkańcom przez cały rok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska