Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworcowa w Gorzowie zmieni się nie do poznania. Będzie na niej deptak, nowy przystanek. A jak będą jeździć samochody?

Jarosław Miłkowski
Jarosław Miłkowski
Dworcowa po zmianach przypominać ma fragmenty ul. Sikorskiego, a więc jedna część ulicy będzie deptakiem, a druga część będzie przeznaczona jednocześnie dla samochodów i pieszych.
Dworcowa po zmianach przypominać ma fragmenty ul. Sikorskiego, a więc jedna część ulicy będzie deptakiem, a druga część będzie przeznaczona jednocześnie dla samochodów i pieszych. Jarosław Miłkowski
Część ulicy Dworcowej ma być deptakiem, a w ul. Jancarza samochody będą z niej skręcać koło dworca autobusowego. Przetarg na pierwszy etap centrum przesiadkowego już w lutym.

Gorzów jest coraz bliżej rozpoczęcia budowy centrum przesiadkowego. Ma ono powstać w okolicy dworca kolejowego pomiędzy estakadą kolejową i znajdującym się na niej peronem pierwszym oraz drugim a pobliską ul. Jancarza. Miasto już się szykuje do ogłoszenia przetargu (ma to nastąpić w lutym), a we wtorek 10 stycznia przedstawiło szczegóły pierwszego etapu inwestycji.
Ruch pieszy i samochodowy w okolicy dworca przejdzie małą rewolucję.

Remont ul. Dworcowej. Co się zmieni?

Po pierwsze: ul. Dworcowa po zmianach będzie odcinkiem, po którym będzie odbywać się ruch pieszych oraz samochodów (czyli coś na wzór odcinka ul. Sikorskiego, który jest przed urzędem miasta).

Po drugie: zmieni się miejsce wjazdu aut z ul. Dworcowej w ul. Jancarza. Dziś po wjechaniu w ul. Dworcową jedzie się prosto w kierunku dworca kolejowego. W przyszłości trzeba będzie skręcić w „boczną” Dworcową, czyli tak jak dziś robi się, aby dojechać do dworca autobusowego. I to właśnie w okolicy budynku PKS-u będzie skrzyżowanie dla samochodów.
Z ul. Jancarza będzie można skręcić w nowy wjazd, ale tylko po to, by wjechać na pobliski parking przed dzisiejszym budynkiem PKS-u. Nie będzie możliwości wjazdu z ul. Dworcowej w ul. Sikorskiego i na rondo koło Rolnika.

Po trzecie: ul. Dworcowa pomiędzy przychodnią a barem Agata będzie deptakiem. A mniej więcej na wysokości sklepu Żabka powstanie przystanek tramwajowy, na którym będzie można wysiąść, by dojść się do dworca. Nieużywana od lat pętla tramwajowa zostanie zlikwidowana. Ulicą Dworcową będzie biegł tylko jeden tor dla tramwajów, który zakończony będzie krańcówką.

Po czwarte: przy ul. Jancarza, na wysokości terenów, które w grudniu zostały oczyszczone z dawnych budynków kolejowych, ma powstać sześć zatok dla autobusów dalekobieżnych, podmiejskich, miejskich oraz dla pojazdów prywatnych przewoźników. Poza tym ruch na ul. Jancarza będzie odbywał się tak jak do tej pory. Zmieni się jednak forma przejścia dla pieszych pomiędzy Dworcową a dworcem kolejowym. Dziś, aby przejść przez ul. Jancarza trzeba nieznacznie odbić w bok. Po zmianach przejście będzie przedłużeniem deptaka Dworcowej, ma być „wyniesione” i równie jak cały deptak szerokie.

Choć przystanek tramwajowy będzie na deptaku Dworcowej, to miasto planuje jednak położyć nowe tory także za ulicą Jancarza. Według naszych ustaleń torowisko skręcać ma w stronę zachodnią, czyli w kierunku miejsca po wyburzonych budynkach kolejowych.

Centrum przesiadkowe w Gorzowie. Jaki harmonogram prac?

- Ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę przebudowy ulicy Dworcowej oraz budowy pierwszego etapu węzła przesiadkowego, zaplanowano na początku lutego. W ramach pierwszego etapu prac do wykonania będzie przebudowa ulicy Dworcowej, budowa nowego torowiska tramwajowego z peronami dla podróżnych, zagospodarowanie placu przed dworcem PKP oraz budowa zatok dla autobusów dalekobieżnych w ciągu ulicy Jancarza - mówi Wiesław Ciepiela, rzecznik urzędu miasta.

- Plac przed dworcem PKP zostanie zagospodarowany na nowo. Na placu przed dworcem PKP pojawi się nowa zieleń, zostaną nasadzone drzewa, powstaną nowe trawniki. Postawione zostaną ławki dla oczekujących na tramwaj. Wybudowane też będą miejsca postojowe dla taxi, parkingi kiss&ride oraz parkingi dla niepełnosprawnych. Plan jest aktualnie uzgadniany z przedstawicielami PKP - informuje dalej rzecznik miasta.

Będzie przebudowa dworca?

Co ważne, PKP wróciło do rozmów z miastem w sprawie przebudowy samego dworca kolejowego. Gdy w marcu zeszłego roku prezydent Jacek Wójcicki ogłosił, że miasto rezygnuje z centrum przesiadkowego „na bogato” (czyli z ogromnymi szklanymi wiatami nad stanowiskami dla autobusów), a jednocześnie kolej nie znalazła chętnych na przebudowę dworca, PKP zapowiedziało rezygnację z przebudowy dworca.

- Rozmowy z PKP mają na tyle konkretny wymiar, że zaplanowany został harmonogram działań miasta w sprawie budowy centrum przesiadkowego - mówi W. Ciepiela. Rozstrzygnięcie przetargu na pierwszy etap centrum przesiadkowego ma nastąpić wiosną. Jesienią tego roku mają zostać zakończone prace związane z przebudową Dworcowej i torowiska oraz prace nad zagospodarowaniem terenu przed samym dworcem PKP. Budowa zatok autobusowych, parkingów, remont nawierzchni ul. Jancarza i Składowej mają potrwać do późnej wiosny przyszłego roku.

Drugi etap budowy centrum przesiadkowego, czyli związanej z nim infrastruktury, a więc kas czy toalet, ma nastąpić w kolejnych latach.

Czytaj również:
Teren po budynkach PKP uprzątnięty. Budowa zatok dla autobusów w Gorzowie będzie w nowym roku

Zobacz wideo: Odbiór nowych pociągów

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska