Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Zielonej Górze w nowej odsłonie [ZDJĘCIA PRZED i PO REMONCIE]

Wojciech Juszczak
Widok na peron pierwszy - po remoncie
Widok na peron pierwszy - po remoncie Wojciech Juszczak
Dworzec PKP i perony w Zielonej Górze po gruntownej przemianie, ale to nie koniec. Jeszcze w tym roku planowana jest kolejna modernizacja. Obejmie między innymi przedłużenie podziemnego przejścia do Aldemedu i przebudowę wiaduktu nad ul. Stefana Batorego.

Przebudowa stacji Zielona Góra miała swój początek w czerwcu 2015 roku, a data zakończenia inwestycji przypadła na listopad 2016 roku. Dzięki modernizacji stacja zyskała nowy wygląd i liczne udogodnienia. W ramach inwestycji przebudowano perony, dostosowując je do potrzeb osób niepełnosprawnych, zamontowano tymczasowe wiaty, oświetlenie oraz nagłośnienie.

Odnowione zostało przejście tunelowe, a dostęp do peronu nr 2 ułatwiają zamontowane windy dla osób z ograniczoną mobilnością i podróżnych z cięższym bagażem. Przebudowano również tory wokół stacji oraz zamontowano nowe urządzenia usprawniające ruch pociągów. Zamontowano też urządzenia dla systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które w tej chwili są testowane. Wykonawcą przebudowy była spółka ZUE S.A. - Wartość prac wyniosła 30,5 mln zł. – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK SA.

Po zakończeniu obecnych prac zapadła decyzja o kolejnej przebudowie, której współinicjatorem jest miasto. Zaplanowano:
- przedłużenie tunelu do przychodni Aldemedu o dodatkowe 25 metrów, dzięki czemu podróżni zyskają wygodne i komfortowe przejście pod torami, a mieszkańcy bezpieczny łącznik z drugą stroną miasta;
- przebudowę wiaduktu nad ul. Stefana Batorego wraz z budową nowego, wygodnego przejścia dla pieszych;
- zadaszenie peronów i budowę pochylni.

Łączny koszt inwestycji wyniesie 26 mln zł. Miasto będzie refundowało część kosztów.

PLK kompletują dokumentację do ogłoszenia przetargu dla realizacji tych przedsięwzięć. Przetarg powinien zostać ogłoszony do połowy tego roku.

Dlaczego nie wykonano pełnego zakresu prac dotyczących przebudowy w jednym terminie? - Idea o rozszerzeniu inwestycji w tym o wydłużenie przejścia tunelowego do ulicy Towarowej powstała później niż działania PLK. Wymagało to opracowania nowego projektu, pozyskania nowych decyzji oraz źródła finansowania. W uzgodnieniu z miastem realizację w 75 proc. pokrywa miasto. – wyjaśnia rzecznik Mirosław Siemieniec. - Materiały przetargowe na przebudowę układu torowego i peronowego na stacji Zielona Góra sporządzane były w pierwszej połowie 2015 r. W tym czasie nie było w planach rozbudowy tunelu, przebudowy wiaduktu i zadaszeń. Porozumienie Miasta z PLK w sprawie współfinansowania rozpoczęło procedurę uruchomienia zamówienia publicznego - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska