Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektroniczne recepty. Czym są e-recepty? Jak działają? Czego dotyczą? Co powinniśmy o nich wiedzieć?

Redakcja
E-recepty mają obowiązywać od  2020 roku.
E-recepty mają obowiązywać od 2020 roku. Istock
Projekt nowelizacji prawa farmaceutycznego został poparty przez 434 posłów. Chodzi o kwestie wprowadzenia recept elektronicznych. Póki co został wprowadzony okres pilotażowy. Od 1 stycznia 2020 roku elektroniczne recepty mają być już wystawiane w każdym gabinecie medycznym. Jak będą działać elektroniczne recepty?

E-recepta. Jak działa?

Korzystanie z elektronicznych recept będzie proste, zbliżone do recept papierowych. Pacjenci, mimo funkcjonowania e-recept, nadal będą mogli poprosić o wydruk zawierający informacje z recepty papierowej. Chodzi o nazwę produktu, ilość, dawkowanie, imię i nazwisko lekarza wydającego lek, cenę itd. Ponadto wydruku z receptą wcale nie będzie trzeba - jak to miało miejsce do tej pory - zostawiać w aptece. Po wizycie pacjenta u lekarza, elektroniczny zapis będzie automatycznie kierowany za pomocą systemu do lekarza bądź farmaceuty, skąd kolejno zostanie wysłany do instytucji refundującej konkretny lek, czyli do NFZ.

E-recepta niekoniecznie ułatwi życie pacjentom?

Niestety, aby odebrać leki, które naniesione zostały na e-receptę, pacjent osobiście będzie musiał stawić się w aptece. Będzie to duży problem, zwłaszcza w przypadku osób starszych, którym leki odbierał ktoś bliski. W przeciwnym razie będzie to traktowane jako naruszenie prawa. Nikt poza właścicielem e-recepty nie będzie mógł jej zrealizować, ale pacjenci będą mogły upoważnić bliskich do dostępu do historii wypisanych recept. Może to zwiększyć ich bezpieczeństwo poprzez sprawdzenie, czy dana osoba wykupiła już swoje leki.

Czy zatem elektroniczne recepty ułatwią życie pacjentom? - Głównym problemem jest to, że e-recepty nie są powiązane z systemem opieki farmaceutycznej - mówi Katarzyna Sabiłło, prezes fundacji zajmującej się farmacją. Jak będą działy takie recepty?

Farmaceuta wyda leki, ale...

Zadaniem farmaceuty jest wydać leki zawarte w recepcie. Tą z kolei będzie mógł pobrać na dwa sposoby. Albo korzystając z recepty papierowej, albo z elektronicznej do której niezbędny jest identyfikator pacjenta - ten zapewni dostęp do konta pacjenta i farmeceuta będzie mógł zrealizować wszystkie zalegające recepty.

Elektroniczne konto - przypomnienie i leczeniu

Za pomocą specjalnego elektronicznego konta, pacjenci będą mogli sprawdzić w każdej chwili swoje recepty oraz informacje o nich. Może to być pomocne w przypadku osób przewlekle chorych. Jeśli zdarzy się tak, że dana osoba zapomni pójść do apteki, to będzie mu można wysłać przypomnienie.

Zmiany w ustawie dotyczące e-recept obejmą także uregulowanie sposobu podpisywania elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) oraz samej elektronicznej recepty. Regulacji podlegać będzie m.in. wystawienia, realizacja, kontrola recept.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska