Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Farba do reklamacji

(gm)
Na pytanie Czytelnika "Gazety Lubuskiej" odpowiada  Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.
Na pytanie Czytelnika "Gazety Lubuskiej" odpowiada Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.
Czytelnik "Gazety Lubuskiej" ma zastrzeżenia co do jakości farby, którą kupił do malowania mieszkania. Sprzedawca odrzucił zgłoszenie reklamacyjne. Co w takiej sytuacji zrobić radzi Marcin Wujaszek, główny specjalista z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej.

- W sklepie budowlanym kupiłem farby do malowania mojego mieszkania, płacąc ponad 1000 złotych. Farby były mieszane na miejscu. Niestety, jako bazy użyto chyba surowca niewłaściwej jakości. Konsystencja farby była dziwna - za nic nie chciała przylegać do podłoża. Natychmiast udałem się do sklepu, gdzie wypełniłem zgłoszenie reklamacyjne. Niestety, moja reklamacja została odrzucona, bez podania przyczyny. Sklep zaproponował mi za to jako rekompensatę zniżkę przy zakupie innych materiałów. Co w tej sytuacji mogę zrobić? - pyta Czytelnik.

- Reakcja sprzedawcy na dokonane zgłoszenie reklamacyjne jest dziwna - podaje specjalista. - Z jednej strony - odrzucenie żądania klienta. Z drugiej - zaproponowanie zniżek na inne towary. Sprzedawca zaprzeczając samemu sobie, w pewnym sensie uznaje więc reklamację.

Jeżeli reklamacja została odrzucona a stanowiska sprzedawcy w tym względzie nie da się zmienić, to może pan dochodzić swych praw przed sądem. Wiadomo, że to rozwiązanie jest traktowane jako ostateczność, choćby ze względu na przewlekłość takiego postępowania. By uniknąć komplikacji, inspekcja handlowa może na pana wniosek wszcząć postępowanie mediacyjne. Mediacja zmierza do polubownego zakończenia sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą (sprzedawcą). W tym celu wysyła się zawiadomienia do obu stron sporu, by stawiły się w konkretnym terminie w siedzibie właściwego oddziału inspekcji handlowej. W toku mediacji (której przeprowadzenie jest bezpłatne), wykwalifikowany pracownik inspekcji skłania strony do porozumienia się, zapoznając je równocześnie z obowiązującymi przepisami.

(Bliższe informacje na temat mediacji w Delegaturze Inspekcji Handlowej w Zielonej Górze pod nr tel. 0 68 322 18 32).

Istnieje także możliwość (za zgodą przedsiębiorcy) poddania sprawy pod rozstrzygnięcie sądu polubownego, działającego przy właściwym wojewódzkim inspektorze inspekcji handlowej. Wyroki sądu polubownego mają moc równą wyrokom sądów powszechnych. Postępowanie przed sądem polubownym jest jednak znacznie mniej sformalizowane.

Zarówno mediacje jak też sądownictwo polubowne posiadają pewne ograniczenia. Strona sporu (najczęściej jest to sprzedawca) może nie zgodzić się na próbę jego polubownego rozstrzygnięcia. Pozostaje wówczas jedynie droga sądowa (przed sądem powszechnym). W toku postępowania sądowego, konieczne może okazać się przeprowadzenie ekspertyzy danego produktu, sporządzonej przez wykwalifikowanego specjalistę (rzeczoznawcę). Wynik ekspertyzy może mieć kluczowe znaczenie dla sposobu rozstrzygnięcia sporu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska