Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ford focus z piekła rodem

Czesław Wachnik
Patrząc na focusa RS czujemy, że mamy do czynienia z autem sportowym. I tak jest naprawdę. Tego auta z żadnym innym nie da się porównać
Patrząc na focusa RS czujemy, że mamy do czynienia z autem sportowym. I tak jest naprawdę. Tego auta z żadnym innym nie da się porównać Fot. Czesław Wachnik
Przed kilkoma dniami na zapomnianym lotnisku wojskowym w Kąkolewie pod Grodziskiem Wielkopolskim, Ford Polska pokazał najnowszego focusa RS.

Auto z silnikiem 2,5T o mocy 305 KM i momencie obrotowym 440 Nm jest niemal profesjonalnym pojazdem sportowym. Napęd tylko na przednie koła jest wykonywany za pomocą mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, który dodatkowo automatycznie reguluje rozdział momentu obrotowego.

Dodajmy, że kilkadziesiąt sztuk RS w cenie ok. 120 tys. zł trafiło już do Polski i zostało rozprzedane niemal na pniu. Nowy RS zastąpił poprzedni model, który był produkowany od 2002 roku.
Patrząc na focusa RS niemal intuicyjnie czujemy, że mamy do czynienia z autem sportowym. Decyduje o tym: stylistyka, obniżona sylwetka i agresywny wygląd. Przednie i tylne płaty boczne nadwozia obejmują szerokie nadkola i zwiększony rozstaw kół. Dodatkowo wprowadzono też listwy boczne progów drzwi a dwa wykonane w klasycznym stylu otwory wentylacyjne w pokrywie komory silnika, świadczą, że pod maską kryje się prawdziwy potwór. Natomiast z tyłu wyróżnia się duży zderzak oraz dwie pokaźne chromowane rury wydechowe umieszczono po obu stronach. Powyżej znalazł się czarny spojler.

Wnętrze natomiast nieco rozczarowuje. Wprawdzie mamy tu profilowane fotele sportowe Recaro ale deska niewiele różni się od tej w autach turystycznych. Zdecydowano się jedynie na drobne detale metalowe np. do wykończenia nawiewników, wewnętrznych uchwytów drzwi, dźwigni zmiany biegów. To one podkreślają, że siedzimy w aucie sportowym.
O tym, że RS jest wyjątkowy najbardziej decyduje silnik oraz rozwiązania techniczne, wpływające na zachowanie się auta.

Silnik ma 305 KM i moment obrotowy 440 Nm. Pozwala on na jazdę z prędkością do 263 km/godz., a setkę uzyskuje się w 5,9 sekundy. Jeśli chodzi o zawieszenie, to nie chcemy tu wchodzić w szczegóły techniczne, jak szerszy rozstaw kół, specjalne półosie napędowe, zmodyfikowane sprężyny i amortyzatory czy układ kierowniczy. Najważniejsze jest bowiem to, że wyniki tych zmian są wręcz rewelacyjne.

W czasie jazdy auto jakby odgadywało zamiary kierowcy, a skręt przy prędkości powyżej 100 km/godz. staje się dziecinnie prosty. Nie bez znaczenia są wrażenia. Silnik tak dostrojono, by przy znacznych prędkościach wydawał dźwięk godny bolidów F1. Oczywiście zawieszenie jest niebywale twarde, co sprawia, że jazda po gorszej nawierzchni przypomina gokarda.
Reasumując, focus RS to auto niemal sportowe, pozwalające na bardzo szybką jazdę. Ale to też pojazd nie na nasze drogi. Chcąc wypróbować jego walory, trzeba się wybrać na niemieckie autostrady.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska