Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Galerie handlowe wkraczają do małych miast

Tomasz Rusek 95 722 57 72 [email protected]
W Gorzowie rośnie galeria Nova Park. To gigant: ma 75 tys. mkw. powierzchni. Ale w mniejszych miastach też buduje się galerie. Mniejsze, oczywiście (graf. Caelum Development)
W Gorzowie rośnie galeria Nova Park. To gigant: ma 75 tys. mkw. powierzchni. Ale w mniejszych miastach też buduje się galerie. Mniejsze, oczywiście (graf. Caelum Development)
- Centra miast przenoszą się do galerii handlowych i jest to proces, który trudno będzie powstrzymać - mówi Eliza Mrowińska z branżowego portalu galeriehandlowe.pl.

- Z czego wynika zainteresowanie ,,galeryjnego” biznesu mniejszymi miejscowościami? Czy faktycznie mają one - miasta oczywiście - taki potencjał?

- Plan zagospodarowania przestrzennego dużych miast określa miejsca, w których mogą powstać wielkopowierzchniowe obiekty handlowe. Rynek ten jest ograniczony. Inwestorzy poszukują zatem miejsc, w których drzemie potencjał, a takimi są mniejsze miejscowości. Otwarcie pierwszego w mieście centrum handlowego jest dużym wydarzeniem dla społeczności lokalnej, i co ważne - generuje nowe miejsca pracy.

- Ale lokalny biznes zawsze ogromne obawy. Czy galerie faktycznie zabijają mały handel w swojej okolicy czy jedynie okrajają jego przychody?

- Centra handlowe mają przewagę nad handlem prowadzonym przy głównych ulicach miast przede wszystkim dlatego, że wybierając się na zakupy, klient nie musi zwracać uwagi choćby na pogodę czy też miejsce parkingowe. Poza tym w jednym miejscu klient może znaleźć szeroką ofertę różnych branż, oszczędzając w ten sposób swój czas.

Czytaj też: Czy Nova Park wykończy całą swoją konkurencję?

- Jaki jeszcze wpływ mają galerie na okolicę?

- Centra miast przenoszą się do galerii handlowych i jest to proces, który trudno będzie powstrzymać. I nie chodzi wcale tylko o handel. W centrach handlowych odbywają się wystawy, koncerty - są to wydarzenia, imprezy, które do tej pory miały miejsce np. na rynkach miast. To też przyciąga klientów. Ponadto centra handlowe inwestują w działania marketingowe aby przyciągnąć jak największą grupę nabywców do swojego obiektu, dysponując znacznie większym budżetem niż pojedyncze sklepy.

- Skąd w Polsce w ostatnich latach wysyp galerii? Czy rynek jest już nasycony, czy raczej czekają nas kolejne inwestycje?

- Z danych zebranych przez portal Galeriehandlowe.pl wynika, że w Polsce funkcjonuje obecnie ponad 700 obiektów handlowych, a do końca 2014 r. zostanie otwartych jeszcze 300. W samym województwie lubuskim inwestorzy planują realizację co najmniej dziewięciu kolejnych centrów handlowych.

- A co z resztą kraju?

Rynek centrów handlowych w Polsce zmienia się, powstaje coraz więcej obiektów handlowych, które kuszą klientów nie tylko szeroką ofertą handlowo-usługową ale także rozrywkową. To w centrach handlowych Polacy spędzają swój wolny czas czy też spotykają się z przyjaciółmi. A w przyszłości będą również mieszkać w powstających przy obiektach i stanowiących integralną część centrum handlowego - mieszkaniach i apartamentach. To tak zwane centra handlowe piątej generacji.

- Dziękuję.

Czytaj też: Kupcy uciekają z zielonogórskiego deptaka

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska