Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA zrywa umowy z włoską firmą Salini. Co z budową drogi S7 w Małopolsce?

Grzegorz Skowron
Grzegorz Skowron
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zerwała umowy na budowę autostrady A1 i drogi ekspresowej S3, które zawarła z włoską firmą Salini Impregilo. To ona odpowiada za budowę fragmentu drogi ekspresowej S7 między Skomielną Białą a Rabką Zdrój.

Zerwanie dwóch kontraktów drogowych potwierdził nam rzecznik GDDKiA Jan Krynicki. Zapytaliśmy go także o to, czy kłopoty związane z budowa A1 i S3 nie dotyczą także przebudowy zakopianki. Na to pytanie nie dostaliśmy jednak odpowiedzi.

Już dwa miesiące temu okazało się, że wykonawcy kilkunastu odcinków autostrad i dróg ekspresowych mają opóźnienia w budowie. Firmy budujące drogi twierdziły, że ceny materiałów budowlanych wzrosły tak bardzo, że kontrakty przestały być opłacalne, przynoszą straty i mogą doprowadzić wykonawców do bankructwa. Domagały się zwiększenia kontraktów.

Taką możliwość wykluczały GDDKiA i Ministerstwo Infrastruktury. - Wykonawcy nie realizując zapisów umowy, świadomie narażają się na zawarte w umowach konsekwencje – przekonywał wtedy Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA. I już wtedy brano pod uwagę scenariusz, w którym firmy schodzą z placu budowy i realizacja inwestycji zostaje wstrzymana co najmniej na kilka miesięcy. Tak będzie najprawdopodobniej w przypadku budów A1 i S3 realizowanych do tej pory przez Salini.

Już dwa miesiące temu GDDKiA podawała, że na Salini Impregilio, realizujące 5 kontraktów o wartości ok. 3,54 mld zł, na łączną długość 80 km tras, GDDKiA gotowe jest do wyegzekwowania 67 mln zł kar umownych, w tym 5,5 mln zł z tytułu niezgłoszenia podwykonawców lub usługodawców bądź poddostawców. Natomiast kolejne w wysokości ok. 163 mln zł potencjalnych kar były rozpatrywane. Dotyczyło to nie tylko budowanej S7 Skomielna Biała – Rabka-Zdrój, ale też projektowanego przez Salini odcinka S7 Widoma – Kraków.

Rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA przekonywała wielokrotnie, że kłopoty włoskiej firmy na budowach w innych częściach kraju nie przekładają się na inwestycję w naszym regionie. Czy tak rzeczywiście będzie, okaże się już niedługo, bo odcinek S7 Skomielna – Rabka powinien być gotowy już za dwa miesiące. Przynajmniej tak wynika z podpisanego kontraktu.

Zobacz, jak buduje się zakopianka między Skomielną Białą a Rabką-Zdrój

Budowa S7 ze Skomielnej Białej do Rabki-Zdrój wygląda imponująco. Czy za 3 miesiące pojadą tędy auta?

Nowa zakopianka między Skomielną Białą a Rabką-Zdrój powinna...

Rusza budowa superpociągu. W godzinę z Krakowa do Warszawy?

Trwa głosowanie...

Czy w obecnych czasach cisza wyborcza ma sens?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: GDDKiA zrywa umowy z włoską firmą Salini. Co z budową drogi S7 w Małopolsce? - Dziennik Polski

Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska