Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczne pieniądze na akcję promującą jedzenie mięsa

Lucyna Talaśka-Klich [email protected]
Czy pieniądze wydane na kampanię sprawią, że będziemy jeść więcej mięsa i wędlin?  fot. sxc.hu
Czy pieniądze wydane na kampanię sprawią, że będziemy jeść więcej mięsa i wędlin? fot. sxc.hu
Kampania, która ma zachęcić do jedzenia mięsa jeszcze się nie zaczęła, a już budzi emocje. - Po co wydawać miliony euro, jeśli wystarczy produkować lepsze wyroby? - pytają konsumenci.

Akcja "Mięso krzepi" ma zacząć się jesienią i potrwać trzy lata. Gigantyczna kampania ma kosztować 6 mln euro. Połowę może dać Unia Europejska (decyzja zapadnie w czerwcu), 30 proc. - Agencja Rynku Rolnego z funduszu promocji (pieniądze pochodzą z wpłat producentów mięsa), 20 proc. kwoty musi wyłożyć Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy.

Drób zastąpił wołowinę

- Spożycie mięsa w Polsce spada - przekonuje Piotr Ziemann, przedstawiciel stowarzyszenia. - W 2009 roku wieprzowiny (w tym przetworów) zjedliśmy o 10 proc. mniej niż w roku poprzednim. W porównaniu z latami 90. jest jeszcze gorzej.

Dr Krystyna Świetlik z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej twierdzi, że nie jemy mniej wieprzowiny. - W roku 1990 na jednego mieszkańca przypadało 37,7 kg tego mięsa i jego przetworów, w 2009 roku było to już 41 kg! Co prawda spożycie wołowiny znacznie spadło (z 16,4 kg w 1990 roku do 4,4 kg w minionym), ale wołowinę zastąpił drób (wzrost z 7,6 kg w 1990 roku do 25 kg w 2009!).

Jej zdaniem o spożyciu mięsa i wędlin decydują głównie cena i jakość tych towarów. - Co z tego, że są one produkowane zgodnie z normami, jeśli źle smakują? - dodaje dr Świetlik. - Z kolei te, które smakują dobrze i nie są naszprycowane wypełniaczami, są dla wielu osób za drogie. Także z tego powodu coraz więcej Polaków sięga po ryby.


Narodowa debata o szynce

Gostek (internauta): - Wcale nie dziwię się, że w latach 90. ludzie więcej jedli. Kiełbasa i przetwory mięsne składały się głównie z mięsa. W dzisiejszych czasach i (niestety) zgodnie ze wspaniałymi normami z np. kg szynki można uzyskać ponad 1,5 kg gotowego do spożycia wyrobu.(...)

- O jakości też chcemy rozmawiać! - mówi Ziemann. - Zamierzamy wywołać narodową debatę o mięsie. Dla dobra konsumentów i naszej branży (także rolników) będziemy informować, jak rozpoznać dobry produkt. Bo projekt ma wykreować najlepszych producentów, z dobrą marką na rynku. Chcemy też przekazać, jakie wartości odżywcze, smakowe i zdrowotne ma mięso. Twarzą kampanii będą znani sportowcy. M.in. Roman Paszke, który na żaglówce z napisem „Mięso krzepi” wypłynie w rejs dookoła świata.

 

Czytaj też: Agencja Mienia Wojskowego pozbywa się zapasów żywności

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetalubuska.pl Gazeta Lubuska