Głowę Chrystusa założą w czerwcu

Dariusz Chajewski 68 324 88 79 [email protected]
Głowa pomnika Chrystusa Króla w Świebodzinie ma 4,5 m wysokości i waży 15 ton.
Głowa pomnika Chrystusa Króla w Świebodzinie ma 4,5 m wysokości i waży 15 ton. fot. Wojciech Waloch
Udostępnij:
Tułów Zbawiciela już stoi, specjaliści prasują tynkiem chrystusowe szaty. Żeby powiódł władczym, dobrotliwym okiem po okolicy Świebodzina, potrzebny jest dźwig. 250-tonowy. W połowie czerwca pomnik zyska głowę i ramiona.

Niedawno do firmy pod Świebodzinem przyjechała wycieczka Białorusinów. Gdy gospodarze zapytali, co chcieliby zobaczyć w okolicy, powiedzieli: "Tego jebitnego Kristusa". Przeczytali o nim w internecie.

- I wiecie co? Dla nich to był symbol wolności - mówi jeden z mieszkańców (nie chce nazwiska w gazecie). - Zachwycali się, że u nas tak wolno. Że jeśli ktoś ma taką fanaberię, to nawet sobie może gigantycznego Zbawiciela postawić pod oknem.

Rosnącego z każdym dniem Chrystusa Króla pod oknem ma właśnie Jacek Kryś. Nie bez dumy zauważa, że w ciągu ostatnich kilku dni Jezus nieźle urósł.
- Przyznam się, że należałem do grona niedowiarków - opowiada. - Gdy ksiądz Zawadzki zaczął kościół budować, byłem wściekły. Po co? W mieście są dwie świątynie. Lepiej byłoby postawić jakiś dom dziecka. Gdy teraz chodzę do kościoła i widzę tłumy ludzi, którzy są z niego dumni, czuję, że nie miałem racji.

Pan Jacek wraz z sąsiadami trochę boi się kawalkady autokarów, tłumu pielgrzymów i turystów, a wreszcie nabożeństw, które z pewnością będą tu się odbywały. Zwłaszcza że nie wierzy w strumień złotówek i euro, które monstrualna statua ma przyciągnąć.
- Żartowaliśmy, że można by jakieś święte źródełko w ogrodzie zorganizować - dodaje. - A tak całkiem poważnie, ten pomnik już mi w życiu pomógł. Dzięki temu, że tu stanie, nikt już nie wybuduje się mi pod bokiem, będę miał dużo przestrzeni.

Kawałek po kawałku

Kilka lat temu było tu pole rzepaku. Z krajowej "trójki" pomnika jeszcze nie widać. I widać nie będzie. W końcu nie stoi na górskim szczycie, jak w przypadku innych wielkich Chrystusów. Dwa lata trwało usypywanie 17-metrowego ledwie kopca. Przywieziono setki wywrotek z ziemią. Teraz, kawałek po kawałku, krojone są dziesięciometrowe fragmenty szaty.

Kilkanaście miesięcy temu prace przy budowie zostały wstrzymane. Inwestor musiał sprawić, by dokumentacja i roboty były zgodne z prawem. Wcześniej ogromna rzeźba funkcjonowała jako... architektura ogrodowa i była stawiana bez pozwolenia. Do tego sprawa odgromu i linii wysokiego napięcia. Wreszcie starosta świebodziński glejt wydał, wojewoda uznał decyzję za zgodną z prawem i męka się skończyła.

Teraz pozostaje czekać na ramiona, głowę i... turystów. 29 września 2006 rada miejska podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia Chrystusa Króla patronem miasta i gminy. Przewodniczący rady i burmistrz przystąpili do rozmów z biskupem. Ale pomysł nie przypadł do gustu Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów. Okazało się, że Chrystus nie może być orędownikiem. Czyli nici z patronatu? Niezupełnie. Wcześniej - w 2000 r. - bp Adam Dyczkowski zawierzył Świebodzin opiece właśnie Chrystusa Króla. Stąd pomysł na pomnik.

Mimo tych niepowodzeń, pierwszy krok ku pielgrzymkowej karierze został już uczyniony. Od 2008 r. kościół zbudowany przez ks. Zawadzkiego zyskał status sanktuarium. Sanktuarium Miłosierdzia Bożego.

To wyrzucone pieniądze

Henryk Chomiak z Niedźwiedzia, pytany o pomnik Chrystusa, tylko kręci głową. To zbędny wydatek.
- Jestem wierzącym katolikiem - dodaje. - Ale czy ten pomnik da szczęście ludziom? Czy dzięki niemu będą lepsi? Jeśli sami się nie poprawią, żaden pomnik nic im nie da. To tylko wyrzucanie pieniędzy, podobnie jak te sanktuaria maryjne. Chociaż nie, tam to chociaż pielgrzymi walą drzwiami i oknami.

Maria Kandulska, gdy usłyszała, że jesteśmy z "GL", przeżegnała się.
- Wy naszego księdza i jego Chrystusa prześladujecie - wysapała nerwowo. - Przez was się rozchorował. A on święty przecież człowiek. Nikt, kto w Boga wierzy, nie będzie tej budowie przeciwny. A i miastu lepiej się będzie wiodło, bo mieć takiego patrona... A w ogóle, to jestem dumna, że w świątyni i w tym pomniku będzie sporo mojego grosza. Coś po mnie pozostanie. Obym tylko dożyła, gdy on wreszcie stanie, bo wrogowie kłody pod nogi rzucają.
Inni parafianie żartują, że dzięki budowie, msze nie były nudne. Gdybyście słyszeli słowa, które padały z ambony...

Wykonawca Janusz Żegleń jest optymistą. Mocne słowa nie będą potrzebne, podobnie jak nerwy. Zawirowania dokumentacyjne Chrystus ma już za sobą. Jest zezwolenie, kierownik, inspektor nadzoru.

- Do końca maja będziemy wykańczali tułów - informuje. - Na płaszczu mamy mnóstwo roboty na zewnątrz i w środku. Ponieważ przyjdzie tu ciężar, gdy dodamy ramiona i głowę, wszystko musi być już gotowe, nie tylko tynk.

Kiedy Chrystus Król będzie w pełni chwały? W połowie czerwca zyska ramiona i głowę. Specjalnie dla nich z Poznania sprowadzony zostanie 250-tonowy dźwig. Biorąc pod uwagę skomplikowaną wykończeniówkę, powinien spojrzeć na Świebodzin do końca roku. A i okolica może być dumna. Z siebie. Przed laty podobny pomnik chcieli postawić niedaleko Tarnowa. Mieli nawet niezłą górę, ale pomysłu nie unieśli finansowo.

To taka reklama

W Maratei we Włoszech marmurowa Statua Chrystusa Zbawiciela znajduje się na szczycie góry San Biagio, dokładnie naprzeciwko wejścia do bazyliki. Wewnątrz kilkoro żarliwie modlących się wiernych. Sami starsi ludzie. Na zewnątrz tłumy Koreańczyków i Chińczyków strzelających aparatami fotograficznymi. Każdy chce mieć fotkę z "Dżezusem". Proszą, żeby ich "zdjąć", jak małpie tłumaczą, który guzik należy przycisnąć.

- I wy się przed nim modlicie? - pytają po angielsku ze śmiesznym akcentem.
- Nie.
- To dlaczego go tu zbudowaliście?
- Jako symbol wiary.
- Aha, to taka reklama... - domyśla się on.
- Ale czego? - pyta ona

Na szczęście, nie czekają na odpowiedź. Popędzili do sklepu z pamiątkami. Kupili sobie po gipsowym "chrystusiku".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 60

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
andre
Próbuję zrozumieć ludzi którzy tak " psioczą " na ten pomnik. Czy ktoś z Was może mi odpowiedziec dlaczego ten pomnik tak strasznie przeszkadza ludziom i w czym on przeszkadza?... bo jest tyle biednych a pomnik budują- to załóż fundację i zbieraj na biednych, ... bo będa klękac przed betonem- Ci co będą chcieli klękac to będą, Ty nie musisz, ...a może budują pomnik na Twoim terenie, albo na terenie gdzie miał powstac kolejny supermarket? Nie wydaje mi się, żeby pominik zaszkodził miastu, wręcz przeciwnie- może w koncu cos w tym miescie ruszy. Ludzie zawsze szukają dziury w całym, muszą się czegoś czepic, żeby miec o czym dyskutowac, dzisiaj pomnik jutro cos innego. Mieszkam w tym miescie 5 lat i juz tyle rzeczy słyszałm o ks. Zawadzkim,uważam jednak, że Jest świetnym organizatorem i gdyby nie był ksiedzem to napewno byłby bogatym biznesmenem. Postanowił wybudowac dzieło swojego zycia- to piękne, szanuję to.

Pewnie,ze strasznie przeszkadza bo wtedy zacznie sie zjezdzanie turystow i sranie po katach!!!!!
~ktoś~
W dniu 23.05.2010 o 00:46, krzywym okiem napisał:

dodaj komentarz ... A co tu dodawać ? Wszak wszystko komentuje zakończenie artykułu - rozmowa turystów z niejscowym !!! Nic dodać , nic ująć !!! Chyba poraz pierwszy , żeczowy , konkretny artkuł na temat sposobu i procesu powstawania tej ,, małej architektury ogrodowej " ... !Teraz kolej na całe zaplecze obsługi turystycznej - knajpy ( restauracje ) , miejsca noclegowe , punkty usługowo-chandlowe , bankomaty ... i małe źródełko z kąd pielgrzymi będą nabierać wodę do plastikowych butelek ...Gdyby Crystus żył i zobaczył to wszystko i co się wokoło dzieje , rozpędziłby wszystkich batem jak chandlarzy ze świątyni ...



Ależ koszmarne błędy ortograficzne.Uważam,że pomnik poprawi trochę finanse mieszkańców Świebodzina.Kler i tak by nic nie dał społeczeństwu z własnej kieszeni.Kler doprowadział do powstania tego pomnika dla siebie ale niechcący może przysłuży się społeczeństwu.
c
church is like ______
W dniu 03.06.2010 o 00:58, zezem napisał:

Dużo mówisz ,,ja-nie" o podatkach i o tym co się komu należy ... ! To może opodatkuj się na żecz kościoła ?! Ty i wszyscy którzy tak chcą tej budowy i wystąpcie o dotację do Watykanu itp .Mówisz że należą się pieniądze z podatków - a ja powiem tak - Miastu należą się pieniądze z podatków !!! Od nieruchomości , gruntów , dochodów ... Ale jest ,,rozdzielność" państwa od kościoła ! Tylko dlaczego mam wrażenie że działa to w jedną stronę ... ?!



Ponieważ polski kościół jest jak dobra podpaska - wchłania wszystko, nie wypuszcza nic. Analogia tym bardziej jest zasadna, gdyż ciąży na nim także wiele krwi...

A jak już mówimy o krwi, to dlaczego Popiełuszko został błogosławiony z obronę swojej wiary i przekonań, a ogrom ludzi takich jak choćby Majowie, czy obrońcy Islamu w wojnach krzyżowych, (także broniący swoich wartości) nie zasługują choćby na skrawek tej chwały? Bo co, wasza wiara i przekonania są jakieś lepsze? No, że co, że wy macie prawo zabijać, a jak wam zabiją to już wielki skandal!?
a
antykler
Cyt: "Nikt, kto w Boga wierzy, nie będzie tej budowie przeciwny. A i miastu lepiej się będzie wiodło, bo mieć takiego patrona... "
Jak to sie ma drodzy wierni do cytatu z Biblii Tysiąclecia rozdział 20: "Nie będziesz czynił żadnej rzeźby ani żadnego obrazu tego, co jest na niebie wysoko, ani tego, co jest na ziemi nisko, ani tego, co jest w wodach pod ziemią! Nie będziesz oddawał im pokłonu i nie będziesz im służył, ponieważ Ja Pan, twój Bóg, jestem Bogiem zazdrosnym, który karze występek ojców na synach do trzeciego i czwartego pokolenia względem tych, którzy Mnie nienawidzą."
Wszystko katolicy palcem po wodzie rysowani, od księży poczynając na szarych zjadaczach chleba kończąc.
Boga miłować trzeba we wszystkim co nas otacza. Bóg stworzył świat pięknym i nie potrzebuje, żeby mu stawiać betonowe kloce.
z
zezem
W dniu 31.05.2010 o 13:50, ja napisał:

Tylko musisz zrozumieć że miasto to nie są tylko mury, ale to jesteśmy my wszyscy Swiebodzinianie :ty, ja .ksiądz,nauczyciel,policjant ,strażak,sklepikarz,emeryt itd.My wszyscy wybieramy w wolnych wyborach władze miejskie,które upoważniamy do dysponowania naszymi pieniędzmi i terenami.Każdemu się coś należy z naszych podatków. Jeden korzysta z hali sportowej drugi ze stadionu inni z basenu itd. Kościół jest nierozerwalnie związany z naszym miastem i tam też jakieś pieniądze się należą z naszych podatków bo tam uczęszczamy my mieszkańcy Swiebodzina. Co do budowy Pomnika Chrystusa Króla, to w budżecie na rok 2010 nie przewidziano żadnych pieniędzy. Pomnik budowany jest z wolnych składek nas wiernych Jezusowi i nie tylko my chcemy aby ten Pomnik powstał pomagają też inni.


Dużo mówisz ,,ja-nie" o podatkach i o tym co się komu należy ... ! To może opodatkuj się na żecz kościoła ?! Ty i wszyscy którzy tak chcą tej budowy i wystąpcie o dotację do Watykanu itp .Mówisz że należą się pieniądze z podatków - a ja powiem tak - Miastu należą się pieniądze z podatków !!! Od nieruchomości , gruntów , dochodów ... Ale jest ,,rozdzielność" państwa od kościoła ! Tylko dlaczego mam wrażenie że działa to w jedną stronę ... ?!
j
ja
W dniu 31.05.2010 o 00:39, Zezem napisał:

miasto nie daje kasy? Masz pomroczność jasną ?! W takim razie Zacznijmy od gruntu - kto komu i za co przekazał grunt? Miasto księdzu za Bóg zapłać !- Kto przekształcił grunt z rolniczego na budowlany ( dostosowując do stawianej figury) i za co ? Miasto za Bóg zapłać !- Kto przyznaje ulgi i za co ? można by tak długo wyliczać ! Ale za Bóg zapłać a w kasie miejskiej pusto ...


Tylko musisz zrozumieć że miasto to nie są tylko mury, ale to jesteśmy my wszyscy Swiebodzinianie :ty, ja .ksiądz,nauczyciel,policjant ,strażak,sklepikarz,emeryt itd.My wszyscy wybieramy w wolnych wyborach władze miejskie,które upoważniamy do dysponowania naszymi pieniędzmi i terenami.Każdemu się coś należy z naszych podatków. Jeden korzysta z hali sportowej drugi ze stadionu inni z basenu itd. Kościół jest nierozerwalnie związany z naszym miastem i tam też jakieś pieniądze się należą z naszych podatków bo tam uczęszczamy my mieszkańcy Swiebodzina. Co do budowy Pomnika Chrystusa Króla, to w budżecie na rok 2010 nie przewidziano żadnych pieniędzy. Pomnik budowany jest z wolnych składek nas wiernych Jezusowi i nie tylko my chcemy aby ten Pomnik powstał pomagają też inni.
Z
Zezem
W dniu 25.05.2010 o 14:40, ~Tomek~ napisał:

Po co te pełne nienawiści komentarze? Nikt nie chce od Was zgody ani pieniędzy na budowę pomnika. Nie daje też miasto. To my parafianie budujemy ten pomnik i jesteśmy z tego dumni! Pracujemy, zarabiamy , stać na na to i to my decydujemy na co przeznaczamy nasze pieniądze! Dziękujemy naszemu księdzu, że podjął się tego trudu. Modlimy się za niewiernych.


miasto nie daje kasy? Masz pomroczność jasną ?! W takim razie Zacznijmy od gruntu
- kto komu i za co przekazał grunt? Miasto księdzu za Bóg zapłać !
- Kto przekształcił grunt z rolniczego na budowlany ( dostosowując do stawianej figury) i za co ? Miasto za Bóg zapłać !
- Kto przyznaje ulgi i za co ? można by tak długo wyliczać ! Ale za Bóg zapłać a w kasie miejskiej pusto ...
P
Polak
W dniu 24.05.2010 o 09:48, Zabugol napisał:

"Ad Świebodzianin"Wypędzonych przez bolszewików z własnej ziemi ludzi ze wschodu faktycznie przywieziono na te ziemie. Ale twoje wiedza jest niekompletna bądź jej nie ma. Większość transportów miała miejsce w 1945 roku i to raczej latem. I faktycznie ksiądz był w jednej osobie pasterzem, ale tez i przedstawicielem wspólnoty, wokół którego organizowała się polskość i lokalne społeczeństwo. Było to jeszcze przed tym zanim przyjechała tu na dobre "władza ludowa". I tu się zgadza rok 1946. Rok, w którym ta "władza" zastąpiła sowietów, którzy wyjechali, wcześniej zabierając z sobą wszystko, co się dało. I dopiero wtedy zaczęła się "rozpierducha". Co ciekawe, polska wspólnota budowana wokół księdza Janika miała się dobrze właśnie za sowietów a jak przyszli "nasi" było już gorzej. Potem prześladowania, "wybory" 3xTAK itd. Długo by tu pisać. Polecam nieliczne książki w tym temacie. Kłania się też tu historia... No, ale do tego trzeba było chodzić do szkoły... i jeszcze czytać.Postanowiłem odpisać na komentarz "Świebodzianina", ponieważ boli mnie porównanie wypędzonych ze wschodu Polaków do roli ciemnoty i drugiej kategorii człowieka - tzw. "zabugoli". Nie wzięło się to jednak z nikąd. Takie słowa pogardy pochodziły właśnie od tzw. "prawdziwych Polaków”, czyli głównie mieszkańców Wielkopolski bądź ludzi pogranicza tzw. autochtonów, zwanych z kolei 'pyrami". To oni właśnie zajmowali się szabrownictwem i to już w momencie, kiedy Niemcy uciekli z domów a armia sowiecka jeszcze nie zdążyła zająć terenu... . To oni głównie zajmowali później niemieckie domy i pisali kredą na drzwiach „zajęte przez Polaka”. Zajęte, do kiedy można było z tych domów jeszcze coś wywieźć. Powodowało to duże problemy z zasiedlaniem Zabużan, ponieważ większość domostw do zasiedlenia była w ten sposób pozajmowana. Można by tu długo pisać. O głodzie i biedzie też. Można też pisać o fortunach zgromadzonych w w/w przez „gospodarnych” „prawdziwych Polaków”. Potem nastała komuna i wydała na świat właśnie takich „Świebodzian” jak autor komentowanego przeze mnie paszkwilu. Ale właśnie Polskość, uważana przez niektórych, jako ”nienormalność”, mimo komuny, przetrwała między innymi dzięki wspólnocie pielęgnowanej przez świebodziński kościół. Ludzie mądrzy wiedzą, jaką rolę spełnili tutaj duchowni Śp. Janik i Śp. Pacyga. Wracając do inicjatyw społecznych, nie rozumiem jak można próbować torpedować wszystko, co tylko lokalna społeczność próbuje zbudować. Pomnik nie jest tutaj jedynym takim przykładem. Taka była zawsze reakcja amatorów do zaglądania do cudzego portfela - ludzi, którzy nigdy dla nikogo nic nie zrobili i nie zrobią. Do tego ich pojęcie wolności polegająca na zabranianiu innym korzystania z niej – w tym przypadku z wolności wyznania. Szczęście, że nic po nich nie zostanie… A po Polakach pozostanie pomnik Chrystusa Króla i nowe kościołyMam też zastrzeżenia do autora tego artykułu. Ton gówniarsko-lekceważący. Myślę, że ze szczerej zazdrości.


Tamte ziemie należały do Ukraińców,Białorusinów,Litwinów! Kilka milionów polaków chciało rządzić kiludziesięcioma milionami rdzennych mieszkańców - nie dziwi mnie że doszło ( niestety ) do pogromów gdy ujżeli możliwość odzyskania niepodległości ... Niestety zmienił się tylko rządzący z polaka na ruskiego ...
K
Krzywym okiem
W dniu 23.05.2010 o 23:35, Gość napisał:

artykuł wyjatkowo zjadliwy..nie rozumiem skąd biorą się tacy zawistni ludzie? o autorach komentarzy nie będę się wypowiadał , bo to poniżej ludzkiego rozumu. Parafianie budują ten pomnik z całą radością i satysfakcją, że możemy pomóc naszemu wspaniałemu księdzu. Zawsze najwięcej do powiedzenia mają ludzie obcy, ludzie którzy nie włóżyli ani godziny pracy ani złotówki. Jestem młodym, dobrze zarabiającym człowiekiem i tylko do mnie należy decyzja na co przekazuję własne pieniądze. Każdy sam decyduje i ...nikogo nie prosimy... Modlimy się za nieprzyjaciół.


Panie ! Chroń mnie od przyjaciół , bo z nieprzyjaciółmi dam sobie radę ... !
K
Krzywym okiem
W dniu 23.05.2010 o 23:10, ~justyna~ napisał:

Próbuję zrozumieć ludzi którzy tak " psioczą " na ten pomnik. Czy ktoś z Was może mi odpowiedziec dlaczego ten pomnik tak strasznie przeszkadza ludziom i w czym on przeszkadza?... bo jest tyle biednych a pomnik budują- to załóż fundację i zbieraj na biednych, ... bo będa klękac przed betonem- Ci co będą chcieli klękac to będą, Ty nie musisz, ...a może budują pomnik na Twoim terenie, albo na terenie gdzie miał powstac kolejny supermarket? Nie wydaje mi się, żeby pominik zaszkodził miastu, wręcz przeciwnie- może w koncu cos w tym miescie ruszy. Ludzie zawsze szukają dziury w całym, muszą się czegoś czepic, żeby miec o czym dyskutowac, dzisiaj pomnik jutro cos innego. Mieszkam w tym miescie 5 lat i juz tyle rzeczy słyszałm o ks. Zawadzkim,uważam jednak, że Jest świetnym organizatorem i gdyby nie był ksiedzem to napewno byłby bogatym biznesmenem. Postanowił wybudowac dzieło swojego zycia- to piękne, szanuję to.


Były biznesmenem ... Jak Baksik i Gąsiorowski czy każy inny ,,perszing" ...
A co ty wiesz i czy w ogóle wiesz w jaki sposób i w jakich okolicznościach powstawał ten obelisk budowany w brew prawu ?! Nikt niemiał odwagi powiedzieć NIE ! - bo niedlugo wybory a posadki żal , bo auto porysują albo sąsiedzi ,,dewoci" żyć nie dadzą !!! I budują dostosowując prawo do faktów dokonanych ...
A spróbuj w ten sposób wybudować domek albo chociaż garaż i przekroczyć o 1-2 metry powierzchnię ... Zapłacisz , rozbierzesz a może i posiedzisz bo prawo to PRAWO ! Szkoda że nie równe dla wszystkich ...
C
Centralna Polska
W dniu 23.05.2010 o 18:13, ja napisał:

Ja i moja rodzina akurat nie jest ze wschodu.Co ty "pieprzysz" mały człowieku. Idż do szkoły i naucz się historii .Przytoczę ci stare ale bardzo mądre przysłowie "lepiej z mądrym stracić jak z głupim zyskać". Jeszcze jedno, nie trzeba być ze wschodu aby być durniem.


zgadzam się z twoim stwierdzeniem - tym bardziej że nie jesteś ze wschodu !!!
p
piast
W dniu 23.05.2010 o 06:16, ~Lubuszanin~ napisał:

Zapraszam auora do lektury słownika ortograficznego,a teraz korekta błedów: żeczowy-na rzeczowy, z kąd - na skąd, chandlowe-na handlowe.


Te ,,lubuszanin" a rodzice skąd ? Z za Buga ?! A to wszystko jasne , ,,liznął" Kargul 7 klas podstawówki i się mądrzy a słma z łapci wyłazi ... - żałosny jesteś w swej ,,przemąrzałości" i głupi , oj głupi ...
j
jano
ano faktycznie,tez sie przygladam...przechyla sie
g
gapior
Wątpię i to głęboko głowy nie założą gdyż to co już stoi przechyla się wyraznie w kierunku południowym to zjawisko zauważyłem wczoraj będąc na zakupach w Tesco.
B
B16 załatał budżet
W dniu 27.05.2010 o 13:15, Gość napisał:

Najhojniej Polakóf potraktował ich idol z Watykanu,przeznaczając na walkę z powodzią 50 tys euro/ słownie piećdziesiąt tysięcy/.To jest po prostu SZYDERA z strony B 16.A durnowate Polskie media cieszą się jakby dostali 5o mld.Ba b 16 kazał te ochłapy podzielić między diecezje, w każdej starczy na budę dla psa.Czy nasi Rodacy nie widzą gdzie ten bufon nas ma.

no, to było dobre-sam jak to usłyszałem w TV myślałem, że pęknę ze śmiechu. to tak jakby rodzinie, której spalił się dom dać 2zł i poinformować media o swej niepospolitej hojności
Przejdź na stronę główną Gazeta Lubuska
Dodaj ogłoszenie